Pomaranča je kot sonce na zimski mizi

Pomaranče so najokusnejše sveže, vendar so tudi pogosta sestavina sladic in sadnih solat.
Pomaranče so najokusnejše sveže, vendar so tudi pogosta sestavina sladic in sadnih solat.

Pomaranča po pravici uživa ugled enega od najbolj zdravih sadežev, ki so nam na voljo pozimi.

Pomaranča slovi kot zakladnica vitamina C, toda njena prava zdravilna vrednost se skriva v obilici fitosnovi, saj jih vsebuje več kot 270!

To je armada lovcev na proste radikale, ki jim preprečujejo, da bi v telesu povzročili škodo v obliki bolezni, poleg tega pa upočasnjujejo staranje. Fitosnovi krepijo delovanje pljuč in jeter ter skrbijo za razstrupljanje telesa. Delujejo protivnetno, protialergično in protivirusno ter ščitijo pred srčno-žilnimi boleznimi in nekaterimi vrstami raka, zlasti pred rakom debelega črevesa.

Vitamin C pospešuje presnovne procese, krepi imunsko odpornost in vitalnost, sodeluje pri tvorbi kolagena in veznega tkiva v kosteh, krepi hrustanec in kožo, pomaga pri utrujenosti ter ščiti pred virusi prehlada in gripe.

Pomaranča vsebuje tudi pektin. Ta v črevesju ustvarja sluznično oblogo, ki po zaužitem obroku veže želodčne kisline ter zmanjšuje vsrkavanje maščobe, holesterola in sladkorja, kar je nadvse koristno za sladkorne bolnike.

Že ena pomaranča na dan zmanjšuje tveganje za možgansko kap. Pomarančna lupina krepi tek ter pomaga pri napihnjenosti in želodčnih krčih, pomaga pa tudi pri drugih prebavnih težavah, kot je denimo leno črevesje.

Nakup

Pozorni bodite zlasti na videz lupine, ki ne sme biti poškodovana, nagubana, posuta z madeži ali celo plesniva. Plod mora biti čvrst in trd, večja teža pa priča o sočnosti. Pomaranč je več vrst, med seboj pa se razlikujejo že po videzu. Tiste s Sicilije so zelo aromatične, njihova lupina pa je včasih posuta z rdečkastimi pegami. Najbolj znane so jaffa pomaranče, ki so nekoliko večje, podolgovate in rumenkaste, odlikujejo pa se po sočnosti in sladkosti. Podobne vrste vzgajajo tudi v Maroku in Grčiji, le da so malce bolj kisle. Tudi pomaranče iz Španije so zelo sočne, lupina pa je manj intenzivno oranžne barve.

Shranjevanje pomaranč

Pomaranče lahko hranite nekaj dni na sobni temperaturi, v hladilniku pa zdržijo največ dva tedna.

Priprava

Pomaranče so najokusnejše sveže, vendar so tudi pogosta sestavina sladic in sadnih solat. Ni treba poudarjati, da pomarančni sok sodi med najokusnejše in najbolj zdrave sokove, zlasti za zajtrk. Po zaslugi svojega prefinjenega okusa pomaranča čudovito dopolnjuje tople in hladne jedi, naj so ribje ali mesne. Osvežila bo solate, njeno meso in sok pa sta odlična v kombinaciji s kuhanimi jajci in tunino. Omake na osnovi pomarančnega soka se lepo podajo k perutninskim jedem, zlasti k pečeni raci.

Flambirana pomaranča je nepogrešljiva sestavina palačink crêpes Suzette, idealna pa je tudi za pripravo moussea (penice), narastkov, sladoleda, sorbeta in granite. Pomaranče predelujejo tudi v marmelade in sirupe. Nastrgano in kandirano pomarančno lupino uporabljajo pri pripravi vseh vrst sladic, vendar mora biti pridelana organsko, brez uporabe pesticidov in drugih kemičnih sredstev. Znan je tudi zelo aromatičen pomarančni med.

Opozorilo

Ljudje, ki so nagnjeni k nastanku oksalatnih kamnov, ne smejo uživati veliko pomaranč, saj jim utegne povzročiti napenjanje in vetrove.


Recept za solato iz pomaranč in rdeče pese

Sestavine:
  • 1 glava zelene solate
  • 2 pomaranči
  • 2 velika gomolja kuhane rdeče pese
  • 1 velika žlica pomarančnega soka
  • 1 čajna žlička balzamičnega kisa,
  • sol,
  • poper
Na štirih krožnikih naredite posteljico iz solatnih listov. Pomarančo olupite in narežite. Ostanek soka shranite. Rdečo peso narežite, jo naložite na solatno posteljico, okoli nje pa položite koščke pomaranče. Pomarančni sok zmešajte s kisom, soljo in poprom, tako dobljeni preliv pa z žlico razporedite po rdeči pesi. Postrezite.
Peter Preskar

Peter Preskar dr. med. spec. oftalmolog

Svetlana Novak

Svetlana Novak diplomirana medicinska sestra

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki