Praznična dilema: Jesti dobro ali zdravo?

(Foto: Diana Anđelić)

Za predjed malce sira in pršuta, čemur sledijo ruska ali francoska solata, juhica, pečenka in obvezni pire krompir, pri katerem nismo varčevali z maslom in smetano. Na koncu pride še potica ali kaka pregrešna tortica z jajci, maslom, orehi in drugimi sestavinami, ki dokazujejo, da gospodinja "obvlada obrt".

Ali vam je takšen jedilnik znan? Našteto je bolj ali manj standarden repertoar prazničnega prehranjevanja v večini slovenskih družin.

Prehuda preizkušnja?

Vse, kar smo se naučili o zdravi prehrani, v obdobju praznikov običajno pozabimo. Četudi smo odločeni, da bomo prizanesli želodcu in ga ne bomo obremenjevali z vsemi dobrotami, ki se ponujajo na proslavah v podjetjih in na mizah prijateljev, je december za marsikoga prehuda preizkušnja. Odločitev nemalokrat ni lahka. Odločiti se moramo namreč, ali bomo prizadeli svoje zdravje ali gostitelja, ki zavračanje hrane enači z zavračanjem njegove pozornosti in celo ljubezni. In pogosto se lažje odrečemo zdravju, kot da bi tvegali zamero.
Tudi v vlogi gostitelja nadaljujemo z enakim scenarijem. Menimo, da gosti od nas pričakujejo standardno ponudbo, in si rečemo, "bomo že preživeli", saj bomo po novem letu začeli z dieto.

Prvo pravilo

Ne stori drugemu, kar ne želiš da bi on storil tebi. Če ste gostitelj, poskrbite, da bodo ob vašem jedilniku "preživeli" tudi ljudje s posebnimi prehranskimi zahtevami. Ne rečem, da mora biti vse, kar je na mizi, po meri diabetikom, veganom in drugim skupinam. Pomembno je le, da omogočite izbiro.

Neštetokrat sem bila priča temu, da so prireditelji poslovnih srečanj vabljene vprašali, ali imajo kake posebne želje (ali so vegetarijanci, na posebni dieti …). Zelo majhen odstotek ljudi se je vnaprej označil za vegetarijance. Ko pa so prireditelji ponudili veliko zelenjave, gobic, zelenjavnih zavitkov, rib in drugih podobnih jedil, je na koncu na mizi skorajda nedotaknjeno ostalo prav − meso.

Kaj lahko ponudite?

Če namesto navadne uporabite vegetarijansko majonezo brez jajc, lahko ponudite različne solate, ki bodo po volji tako osebam, ki morajo skrbeti za raven holesterola v krvi, kot tistim, ki jajc ne želijo uživati iz drugih razlogov. Sprememba v okusu je tako neznatna, da je skoraj nihče ne bo opazil.

Priporočam solato iz nastrganega gomolja zelene z limono in orehi, francosko solato, drobne testenine z nastrganim korenjem …

V prazničnem obdobju porabimo tudi velike količine smetane za gobovo juho, sladice, omake …
Če se želite izogniti odvečnim nasičenim maščobam in kalorijam, lahko namesto smetane uporabite sojino "smetano". Iz nje resda ne morete pripraviti trde stepene smetane, zato pa je odlična zamenjava za smetano v omakah, juhah, kremah in drugih jedilih. Četudi uživate mlečne izdelke, vas bo v prazničnem obdobju zagotovo obiskal kdo, ki mu ne teknejo. Bodite dober gostitelj in pri kavi ali čaju ponudite tudi sojino mleko.

Mnogi že poznajo tofu, vendar prvo srečanje z njim marsikomu ni ostalo v dobrem spominu. Tofu je sicer užiten takoj, ko ga vzamete iz vrečke, vendar je okusen približno toliko kot neobdelane piščančje prsi ali filet postrvi. Podobno kot omenjeni živili tudi tofu zahteva, da mu "dodate okus". Najbolje je, če ga za kratek čas marinirate.
Če tofu potopite v nekaj žličk svetle sojine omake, postane zelo okusen. Podajo se mu tudi standardni okusi (dišavnice, gorčica, česen, čemaž − vase bo sprejel vse, kar mu ponudite). Če želite, da dobi lepo skorjico, ga pred pečenjem namočite v gustinu, zmešanim z vodo. Če popečen tofu posujete s popečenimi arašidi ali mandljevimi lističi, ga bodo z užitkom pojedli tudi največji mesojedci.

Odlična jed, ki tekne tudi hladna, so zavitki s tofujem in blitvo/špinačo. Zelenjavo narežete in na hitro podušite, nato nastrgate tofu, dodate sol in začimbe (peteršilj, česen, poper …). Ko ste z okusom zadovoljni, s tofujem napolnite vlečeno testo, ga zvijte in popecite kot zavitek oziroma burek.
Članek se nadaljuje »