Praznično sladkanje brez slabe vesti

(Foto: Jupiterimages)

Praznične navade in razvade

Spomnim se najstniških let, ko smo se s prijateljicami zvečer odpravljale ven. Oče me je vsakič pospremil z besedami: "Bodi pridna in imej se 'fajn'." "To vendar ne gre skupaj!" sam si mislila. "Če bom pridna, se zagotovo ne bom imela 'fajn'." Podobno nas čaka med prazniki. Na vsakem koraku se bomo odločali, ali naj prizanesemo želodcu in drugim organom, ali naj poslušamo čutila, ki jim bo dišalo in jih mamilo vse, kar nam bodo postregli v teh dneh.

Najhuje je s sladicami

Če smo pošteni, se ljudje delimo na tiste, ki jim je zdravnik/zdravilec že prepovedal beli sladkor, belo moko, maslo, smetano in podobne sestavine, ki so osnova vsake pregrešne sladice, in tiste, ki za zdaj še ne čutijo posledic njihovega uživanja. Noben organizem jih ni vesel, toda praznikov si brez njih vseeno ne znamo zamisliti.

Boste pridni, ali se boste imeli "fajn"?

Možno je eno in drugo, le da zahteva nekaj premisleka in organizacije pri nakupih in v kuhinji. Pred desetimi leti bi takšna naloga spravila v obup celo najvztrajnejše. Zdaj je na voljo toliko alternativ za sladkor, belo moko in nezdrave maščobe, da je vprašanje le, kaj boste izbrali.

Pri maščobah je pomembno, da jih uživate čimbolj presne in hladno stiskane ter v obliki živil, ki jih vsebujejo (avokado, oreški, sončnice, bučnice ipd.). Zato je pri pripravi zdravih sladic najbolje uporabiti mandlje, lešnike, orehe ali arašide ter njihovo maslo.
Nasičene maščobe in transmaščobne kisline bi morale čim dlje od vaših krožnikov. Zato tudi ni vsaka zamenjava maščob v sladicah dobra izbira. Če že morate uporabiti maščobe, poiščite takšne, ki vsebujejo čimmanj transmaščobnih kislin, in takšne, ki so nasičene.

Tudi pri moki se iz dneva v dan odpirajo nove alternative beli pšenični moki, ki povzroča težave vse več ljudem. Če imate celiakijo, veste, da pšenična moka za vas ne pride v poštev. Če imate krvno skupino 0 ali A, gluten, ki je sestavni del pšenice, ječmena in ovsa, tudi vam povzroča kepe v želodcu, s katerimi ima telo veliko opravka.

Za sladice brez glutena potrebujete riževo, amarantovo, čičerkino, kvinojino, proseno ali koruzno moko, lahko pa se odločite tudi za posebne moke brez glutena. Če vam gluten ne povzroča težav, lahko sladice izboljšate tako, da čim večji del moke zamenjate s katero od zgoraj naštetih.
Največ neznank pri pripravi sladic predstavlja široka paleta alternativ belemu sladkorju, ki so se pojavile na prodajnih policah.

Članek se nadaljuje »


Marjan Berginc

Marjan Berginc dr. med. spec. družinske medicine

Nevio Medved

Nevio Medved dr. med. plastične, rekonstrukcijske in estetske kirurgije

Postavi vprašanje

Lara Pezdir Podbregar

Lara Pezdir Podbregar mag.farm. P3 Professional licenciran svetovalec

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki