Zdravje v kozarcu vode

(Foto: Jupiterimages)

Preprečimo poletno nevarnost dehidracije

Pri ljudeh je žeja slabo razvit mehanizem, saj smo, ko nas zažeja, že delno dehidrirani. Zato je pomembno poskrbeti za ustrezno hidracijo, zlasti v poletnih mesecih ter pred vsako telesno dejavnostjo in po njej.

Ljudje smo torej izgubili naravni občutek žeje, zato ga moramo nadomestiti z načrtnim pitjem vode.
Telesna zaloga vode deluje kot topilo, zagotavlja prenašanje snovi po telesu, uravnava telesno temperaturo in skrbi za "podmazovanje" organizma. Presnovne dejavnosti, na primer proizvajanje energije in graditev tkiv, so življenjskega pomena, potekajo pa v vodnem okrožju.

Voda kroži po telesu v obliki krvi ter drugih telesnih izločkov in tkivnih tekočin. Tako po telesu potujejo številne hranilne snovi, metaboliti in druge snovi, ki jih potrebujejo različne telesne celice. Ravnovesje v vodi raztopljenih, pozitivno in negativno naelektrenih delcev je včasih treba vzdrževati tudi umetno, saj je uravnavanje vodne presnove pri dojenčkih, starejših in bolnikih včasih moteno.

Potrebe telesa po vodi so odvisne od temperature, stopnje dejavnosti, funkcionalnih izgub, presnovnih potreb in starosti. Tudi vsak bolezenski proces vpliva na normalno funkcijo telesne potrebe po vodi. Prebavne težave, kot so dolgotrajne driske, povzročajo izgubo velike količine vode in v takih primerih je ustrezno nadomeščanje izgubljene vode nadvse pomembno pri preprečevanju dehidracije.

Voda je potrebna tudi za pravilno presnavljanje; pri tem je osnovno pravilo, da je za vsakih 1000 kalorij treba popiti liter vode. Starost ima pomembno vlogo pri določanju telesnih potreb po vodi. Dojenček potrebuje 1,5 litra vode na dan, odrasli pa od 2 do 3 litre. Dejavne osebe torej potrebujejo več tekočine. Tudi starejše osebe bi se morale izogibati dehidraciji.

Voda in zdravje

Za vodo pravijo, da je najbolj zdrava pijača. Tej trditvi v prid govori tudi dejstvo, da telesne funkcije, kot so dihanje, prebava, asimilacija, presnova, izločanje in uravnavanje telesne temperature, lahko potekajo samo ob navzočnosti vode. Voda je nujna za topitev in prenos hranilnih snovi, kot so kisik in mineralne snovi skozi limfo in druge telesne tekočine. Voda drži v ravnotežju tlak, kislost in sestavo vseh kemičnih reakcij. Njeno kroženje med krvjo in telesnimi organi je neprekinjeno in nenehno v naravno vzdrževanem ravnotežju. Toda količino, ki je izločimo z izparevanjem in izločanjem, moramo nadomestiti.Če naj nadomestimo izgubljeno vodo, moramo vsak dan telesu zagotoviti približno dva litra te tekočine. To potrebo lahko povečajo naporne telesne dejavnosti, povišana temperatura, druga stanja in bolezni ter preslana hrana.

Razvijmo dnevni obred pitja vode:

  • Kozarec vode spijmo zjutraj na tešče, pred zajtrkom, pred kosilom, pred večerjo in pred spanjem.
  • Med obroki pijmo vodo po požirkih.
  • Zelo dobro je, da je voda shranjena v steklenici, saj tako lahko spremljamo, koliko smo je popili.
  • Zlato pravilo pitja tekočine pri odraslih je 1,5 litra z vodo in 8 dcl s hrano (juha, zelenjava, sadje).
  • Tudi za otroke velja, naj spijejo po osem velikih kozarcev vode na dan (in ne kokakole ali ledenih čajev!)
  • Piti je treba, četudi nismo žejni.
  • Zdrava voda mora biti vedno na voljo.
  • Če čutite znamenja srčnega ali ledvičnega popuščanja, ki se kažejo v obliki oteklin na različnih delih telesa, zlasti v nogah, morate biti pozorni na količino popite in izločene tekočine.
Članek se nadaljuje »


Marjan Berginc

Marjan Berginc dr. med. spec. družinske medicine

Roman Paškulin

dr. Roman Paškulin dr. med. terapevt medicinske hipnoze


Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki