Soja - najbolj vsestranska stročnica

(Foto: Dreamstime)

Sojo srečujemo kot sestavino mnogih živil: pijač, piškotov, juh, čokolade, sladoleda, omak ... Če soje še niste poizkusili, vas bodo naslednji razlogi morda prepričali, da boste to storili zdaj.

Boljša je biološko pridelana

Ker je v teh živilih soja zastopana z manj kot enim odstotkom, proizvajalcem ni treba označiti, s kakšno pridelavo je bila pridelana. Strokovnjaki za prehrano zatrjujejo, da so najzanesljivejši izdelki biološke pridelave. Resda so nekoliko dražji, vendar zagotovo ne vsebujejo gensko spremenjenih sestavin.

Samo štirikrat na teden

Ko ste izbrali sojo s "kontroliranim poreklom", morate poskrbeti za ustrezne količine. To je namreč stročnico, za katero velja pravilo, naj je ne bi uživali več kot tri- do štirikrat na teden.Tudi ameriški Narodni inštitut za raka opozarja pred prekomernim uživanjem soje: če je dokazano, da je ta stročnica dragocena zaveznica v boju proti tumorjem, pretirano uživanje pri nekaterih osebah lahko izzove prav nasproten učinek. K sreči opozorilo velja le za tiste, ki resnično pretiravajo in zaužijejo po tri ali več sojinih izdelkov na dan. Pri nas sojo uživamo bolj priložnostno, predvsem v obliki zrnja, omake, olja in kalčkov.

Preprečevanje alergije

Če nikoli niste uživali soje, jo v prehrano vključujte postopoma. Za zajtrk lahko namesto kravjega popijete kozarec sojinega mleka ali pa solati dodate nekaj žlic kuhane soje ali tofuja (sojin sir). Soja namreč sodi v skupino živil, ki jih nevajen organizem včasih slabo prenaša.

Idealna za najmlajše

Soja je dragoceno živilo tudi za najmlajše. Vsebuje od 30 do 45 odstotkov proteinov, torej dvakrat več kot meso in trikrat več kot jajca. Poleg tega prinaša vitamine, predvsem B1 in PP, ter železo in kalcij. Po mnenju strokovnjakov za otroško prehrano naj bi sojo v otroško prehrano začeli vključevati v obliki kalčkov.

Za hujšanje?

Odvisno od oblike. Je soja dietno živilo? Na splošno soja vsebuje manj kalorij kot druge stročnice. Kalčki, denimo, vsebujejo veliko vode, zato imajo tudi diuretičen učinek. Zanemariti ne gre niti naravnega odvajalnega učinka vlaknin, ki jih vsebuje to živilo. To pa so nedvomno lastnosti, ki bodo prepričale vse, ki so na dieti.
Članek se nadaljuje »


Gorazd Kalan

mag. Gorazd Kalan dr. med. spec. pediatrije

Lara Pezdir Podbregar

Lara Pezdir Podbregar mag.farm. P3 Professional licenciran svetovalec

Postavi vprašanje

Tina Fabjan

Tina Fabjan dr. dentalne medicine

Vsi Viva strokovnjaki