Prehrana za najstnike

(Foto: Shutterstock)

"V najstniških letih dosežemo dokončno telesno višino, izgrajujemo mišično maso in strukturo kosti ter se spolno razvijamo, zato so prav takrat prehranske potrebe večje kot kdaj koli, kar zlasti velja za dekleta," meni nutricionistka Lejla Kažinić Kreho. V tem obdobju se oblikuje tudi tveganje za nastanek zdravstvenih težav, kot so osteoporoza, srčno-žilne bolezni, neplodnost, rak, diabetes in debelost.

Najstniki še ne zavedajo, da je zdravje pomemben dejavnik pri izboru prehrane, in ne razmišljajo, da se bo to, kar zaužijejo v tej dobi, pozneje odražalo na njihovem zdravstvenem stanju, zato jih morajo o tem poučiti starši. Če je bila še pred štiridesetimi leti za prehrano najstnikov odgovorna zlasti družina, je zdaj povsem drugače. Pri najstnicah igrajo veliko vlogo prijateljice, poleg tega bolj kot kdaj koli na jedilnik najstnic vplivajo tudi nepisana pravila modne industrije. Zato morajo biti starši še posebno pozorni na motnje hranjenja. V takih primerih, svetuje nutricionistka, je nujno obiskati strokovnjaka, ki bo pomagal reševati te težave.


Prehranjevalne smernice za najstnico

  • zadosten vnos železa in kalcija,
  • zadosten vnos vitaminov skupine B, skupaj s folno kislino in cinkom,
  • zmeren vnos mastnih, sladkih in slanih rafiniranih živil,
  • najstnica naj ne pije alkohola in ne kadi, uživa naj čim manj kofeina in lahkih izdelkov z dodatkom umetnih sladil,
  • če se najstnica odloči za vegetarijanstvo, ji pomagajte pri sestavljanju jedilnika,
  • upoštevajte najstničin tek, ki je tesno povezan z njenim čustvenim stanjem, in v skladu s tem prilagodite prehrano,
  • poleg raznolikega jedilnika je za to obdobje primerna ena vitaminsko-mineralna tableta na dan,
  • dnevna energijska potreba deklet je 2200 kalorij, poleg tega morajo vsak dan zaužiti kakovostne maščobe, beljakovine in ogljikove hidrate.

Prehranjevalne smernice za najstnika

  • zadosten vnos cinka in železa, vitaminov skupine B in vitamina D,
  • čim več različnega sadja in zelenjave, saj vsebujeta veliko hranljivih snovi, vitaminov A in C, folne kisline, kalija in rastlinskih vlaken ter le malo soli in maščob. Š sadje in zelenjava naj ne bosta samo sestavini glavnih, temveč tudi vmesnih obrokov,
  • najstnik naj ne pretirava z uživanjem sladkarij ter mastnih in preslanih živil,
  • najstnik naj ne pije alkohola in ne kadi, uživa naj čim manj kofeina,
  • če se najstnik odloči za vegetarijanstvo, mu pomagajte pri sestavljanju jedilnika,
  • najstnik naj čim bolj omeji vnos hiperaktivnih gaziranih napitkov,
  • zmeren vnos proteinov, saj preveč obremenjujejo ledvice,
  • poleg raznolikega jedilnika je za to obdobje primerna ena vitaminsko-mineralna tableta na dan.
Irma Kuhar

Irma Kuhar dr. med. spec. psihiatrije, psihoterapevtka, kognitivno vedenjska terapevtka

Sonja Kapun

Sonja Kapun dr. med. spec. interne medicine

Postavi vprašanje

Peter Preskar

Peter Preskar dr. med. spec. oftalmolog

Vsi Viva strokovnjaki