Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

*** Show Paged

Pravila dobrega prehranjevanja


(stran 3 od 3)



Vitamini


Ko govorimo o zdravi prehrani, ni mogoče obiti vitaminov, snovi, ki se v majhnih količinah nahajajo v hrani in ki jih naše telo ni sposobno proizvesti. Vitamine moramo torej nenehno vnašati v telo. Vitamini nimajo energetske vrednosti ter so naravni katalizatorji številnih pomembnih encimov, ki uravnavajo vitalne procese, nujne za normalno presnovo celic, tkiv in organov. Omogočajo sproščanje energije in krepijo biološke funkcije.

Potrebo po vitaminih običajno zadovoljimo z uravnoteženo prehrano, včasih pa to ni dovolj. Zaradi sodobnih metod pridelovanja v kmetijstvu je težko izračunati vsebnost vitaminov v rastlinah, ki jih uživamo. Nekatere novejše sorte jabolk in pomaranč skorajda ne vsebujejo vitamina C, na drugi strani pa je znanstvenikom uspelo vzgojiti paradižnik z znatno višjo vsebnostjo varovalnih snovi. Vitamine lahko uniči tudi neustrezna priprava.

Minerali


Minerali in elementi v sledovih so anorganske snovi; večinoma gre za kovine. V hrani se pojavljajo kot soli. Telo jih ne more proizvesti samo. Nekateri od njih so nujno potrebni, zato jih moramo zaužiti s hrano.

Z izločanjem in znojenjem telo nenehno izgublja minerale. Tudi za minerale velja enako pravilo kot za vitamine. Minerali in elementi v sledovih zagotavljajo učinkovitost v vsakdanjem življenju. Še posebno pomembni elementi so magnezij, kalcij, natrij, kalij, železo, cink, krom in selen.

Magnezij
Magnezij aktivira izmenjavo snovi. Ker je sestavni del več kot 300 encimov, je vključen v številne dejavnosti, povezane z izmenjavo snovi, na primer pri beljakovinski sintezi in prejemanju energije. Magnezij deluje sproščujoče in preprečuje pojav krčenja mišic. Magnezija imajo vsi ljudje premalo, zato je jemanje nadomestkov skorajda nujno.

Kalcij
Kalcij skrbi za krepitev kosti in optimalno krčenje mišic. Še posebno tistim, ki želijo shujšati, pogosto primanjkuje kalcija, saj ga je v telesu dovolj, samo če redno uživamo mleko, mlečne izdelke ali proteinske koncentrate, pripravljene na osnovi mleka ali sirotke.

Kalij in natrij
Kalij in natrij upravljata akumuliranje vode v telesu. To sta minerala, ki se večinoma izločata skozi znoj. Sodelujeta pri prenosu živčnih dražljajev in pri nadzoru krčenja mišic. Ker natrija zaužijemo dovolj v obliki kuhinjske soli, ga je treba dodatno jemati samo v omejenih količinah.

Selen
Selen skupaj z vitamini A, C in E preprečuje proces oksidacije in upočasnjuje staranje celic. Obenem je sestavni del encimov, ki uničujejo radikale kisika. Selen je potreben za dobro delovanje obrambnega sistema. Priporočeni dnevni odmerek znaša 55 mg, v času dojenja pa 70 mg.

Cink
Cink je element z največ funkcijami pri izmenjavi snovi. Cink zmanjšuje izpostavljenost stresu in krepi imunski sistem. Pomemben je za rast in obnovo celic in izgradnjo telesa. Skupaj s selenom in jodom igra pomembno vlogo pri presnovi ščitnice. Dodatna dnevno uživanje cinka je pomembna za vzdrževanje učinkovitosti.

Krom
Krom vpliva na delovanje inzulina in tako optimizira izmenjavo ogljikovih hidratov. Novejše študije kažejo, da vpliva tudi na zmanjševanje količine maščobe. Testi so dokazali, da je "kurjenje" maščob pri osebah, ki so jemale s kromom obogateno hrano, pri enaki obremenitvi znatno večje kot pri osebah, ki ga niso jemale. Krom tudi pospešuje beljakovinsko sintezo, ki je pomembna za vzdrževanje mišic in ravni sladkorja v krvi. Običajno ga v hrani ni dovolj, zato je priporočljivo jemanje prehranskih dodatkov.

Železo
Železo skrbi za "dolgo sapo". Pomembno sodeluje pri ustvarjanju rdečih krvničk, ki prenašajo kisik po krvi. Ustrezna oskrba z železom je torej pomembna za vse, ki potrebujejo vzdržljivost, zlasti za starejše ljudi in ženske.




Vam je �lanek v�e�?


Povezano

trstsdsd