Margarina nič več na slabem glasu

(Foto: Diana Anđelić)

Izdelana iz rastlinskih maščob kot bolj zdrava zamenjava za maslo je bila margarina dolgo predmet številnih razprav o njeni škodljivosti oziroma koristnosti za zdravje. Zlasti sporen je bil proces pridobivanja margarine (hidrogenizacija maščobe), pri katerem so nastajale transmaščobe, škodljive za srce in ožilje.

Izdelana iz rastlinskih maščob kot bolj zdrava zamenjava za maslo je bila margarina dolgo predmet številnih razprav o njeni škodljivosti oziroma koristnosti za zdravje. Zlasti sporen je bil proces pridobivanja margarine (hidrogenizacija maščobe), pri katerem so nastajale transmaščobe, škodljive za srce in ožilje.

Toda tako je bilo nekoč. Kaj pa zdaj? Sodobne mehke margarine iz kakovostnih rastlinskih maščob in olj že vrsto let pridobivajo s procesom interestrifikacije, s katerim znatno znižajo delež slabih transmaščob, zaradi katerih je bila prvotna margarina upravičeno na slabem glasu. V kolikšni meri pa je margarina koristna, je odvisno od njene sestave.

Margarina, izdelana iz kakovostnih naravnih maščob in nerafiniranih olj in z visokim deležem nenasičenih maščobnih kislin omega-3, je dober vir maščobnih kislin, ki skrbijo za regeneracijo, preprečujejo vnetja, dovajajo energijo v celice … "Dobre" maščobe so vir energije, telo ščitijo pred hitrimi temperaturnimi spremembami, omogočajo boljši razvoj mentalnih funkcij in vida ter preprečujejo alergije. Če naj zadovolji energetske in hranilne potrebe, bi morala odrasla oseba od 20 do 30 odstotkov dnevnega vnosa kalorij zagotoviti z maščobami.

Margarine nove generacije so dodatno obogatene z vitamini, najpogosteje so to E, A in D (nekatere najkakovostnejše še z vitamini B in s folno kislino). Poleg tega ne vsebujejo holesterola in transmaščobnih kislin, zato pa optimalno razmerje enkrat- in večkrat nenasičenih maščobnih kislin (omega 3 in omega 6). Nekaterim najnovejšim margarinam dodajajo rastlinske sterole, zato naj bi celo zniževale raven holesterola. Takšne margarine popolnoma ustrezajo vsem prehranskim merilom in so vsekakor del zdravega jedilnika.

Nakup

Trša ko je margarina, več škodljivih transmaščobnih kislin vsebuje. Med izbiranjem natančno preberite deklaracije. Prednost namenite margarini z najboljšo maščobnokislinsko sestavo, ki naj čim bolj spominja na sestavo olivnega olja.

Hranjenje

Margarina je obstojnejša kot maslo, saj so rastlinska olja manj podvržena kvarjenju. Hranite jo v hladilniku, vendar največ tri mesece, v zamrzovalniku pa zdrži še dlje. Preden jo shranite v zamrzovalniku, jo ovijte z aluminijasto folijo.

Priprava

Margarino je mogoče uporabiti pri pripravi številnih jedi, zlasti sladic in testa, seveda pa je primerna tudi kot samostojen namaz.

Zanimivost

Margarino so leta 1869 razvili v Franciji po naročilu Napoleona III., ki je za potrebe vojske potreboval nadomestek za hitro kvarljivo maslo. Prvotna margarina je bila izdelana pretežno iz živalske maščobe (goveji loj).

Marjan Berginc

Marjan Berginc dr. med. spec. splošne medicine

Roman Paškulin

dr. Roman Paškulin dr. med. terapevt medicinske hipnoze


Postavi vprašanje

Peter Preskar

Peter Preskar dr. med. spec. oftalmolog

Vsi Viva strokovnjaki