Krompir je ena od najbolj hranljivih rastlin na svetu

(Foto: Diana Anđelić)

Zemeljska hruška

Bel, rdeč ali rumen, včasih hrustljav in drugič mokast, naklonjen "druženju" z drugimi živili – krompir je običajen in neobičajen hkrati. Gre za eno od najbolj hranljivih rastlin na svetu, ki je takoj po žitih drugo najpomembnejše živilo. Krompir je dragocen vir energije in ogljikovih hidratov (škrob), vsebuje pa le malo kalorij in 2,5-krat manj ogljikovih hidratov kot kruh, zaradi česar je pomemben v prehrani diabetikov. Krompir sam po sebi torej ne redi, težava so le maščobe, ki jih uporabljamo pri njegovi pripravi. Ta zemeljska hruška vsebuje veliko kalija, ki uravnava ravnovesje vode v telesu, poleg tega pa še dragocene beljakovine, železo, magnezij ter vitamine skupine B. Že nekaj gomoljev pokrije naše dnevne potrebe po vitaminu C, tako da je krompir zaradi pogostosti uživanja naš najpomembnejši vir tega antioksidanta.

Zaradi dostopne cene, odličnega okusa, hranljivosti in bogastva prehranskih snovi si krompir vsekakor zasluži svoje mesto na seznamu superživil, ki so prijatelji našega zdravja.

Nakup

Pri nakupu izberemo gomolje dobre kakovosti s čisto in nepoškodovano lupino ter brez nagnitih ali zelenih mest in poganjkov.

Shranjevanje

Za hranjenje so najboljše pozne sorte, mladi krompir pa lahko počaka do dva tedna. Hranimo ga v hladnih, zračnih in temnih prostorih, najbolje v lesenih zabojih, saj se na svetlobi obarva zeleno, v lupini pa se razvije škodljivi solanin. Krompirja ne smemo hraniti v plastični vrečki, saj se začne "znojiti", vlažen pa hitreje zgnije.
Surov olupljen krompir ne sme dolgo stati na zraku, saj začne oksidirati. Potopite ga v vodo, vendar ne za dolgo, sicer se izgubljajo vodotopne snovi.

Priprava

Uporabnost krompirja je izjemna. Pripravimo ga kot samostojno jed, v solatah, kot prilogo k ribam in mesu, v juhah, enolončnicah … Iz krompirjevega testa lahko naredimo svaljke, kruh, cmoke … Mladi krompir ni primeren za pomfrit, cmoke in pire, star krompir pa je okusnejši, če vodi, v kateri ga kuhamo, prilijemo žlico kisa. Bele vrste krompirja so najboljše za kuhanje in cvrtje, rdeče pa za praženje.
Ker krompir uživamo izključno termično obdelanega, ga je priporočljivo kuhati v lupini, saj se tako ohrani tretjina vitamina C, če pa ga v lupini pečemo, se ga izgubi le neznatna količina. Vitamini in minerali so namreč v lupini in tik pod njo, zaradi česar je priporočljivo olupiti le tenko plast ali pa ga kuhati in peči neolupljenega.

Kupujte ekološko

Krompir je ekološko čisto živilo, saj je njegova pridelava preprosta in poceni ter ne zahteva umetnih gnojil in pesticidov, vendar je na drugi strani res, da jih mnogi poljedelci vseeno uporabljajo.

Opozorilo

Krompir, ki je zelene barve ali odganja, je lahko nevaren celo kuhan, saj niti pri kuhanju ne izgubi solanina, ki utegne povzročiti želodčne težave. Bolj ko se bliža konec zime, pozorneje je treba pregledovati krompir, uporabljati pa samo gomolje, ki so v začetnem stanju odganjanja. Očesa je treba temeljito in globoko izrezati.