Cink: Branik imunskega sistema

(Foto: Shutterstock)

Ta pomembni mineral pomaga, da številne telesne funkcije potekajo normalno, in sicer tiste, ki nas ohranjajo zdrave in močne.

Čeprav ga najdemo na koncu prav vsake police z vitaminskimi dodatki, to ne zrcali pravega učinka cinka za naše zdravje. Ta mineral je ključen za nastajanje celic, podvajanje DNK, poleg tega pomaga tkivu, da hitreje raste in se celi. Pomaga tudi pri rasti las, prispeva, da je naša koža čista in igra vlogo pri ohranjanju čutila okusa.

Proti gripi

"Cink porabljamo po vsem telesu. Redko katero hranilo je vpleteno v tako veliko število reakcij," pravi Nancy F. Krebs, dr. med., profesorica nutricionistka na Univerzi v Koloradu. Cink je temeljni kamen našega imunskega sistema, saj brez njega bele krvničke ne morejo delovati pravilno. Je del pomembnega antioksidantskega encima, znanega kot superoksid dismutaza, ki igra vlogo pri preprečevanju nastanka rakavih bolezni. Poleg tega so raziskave pokazale, da cink pomaga, kadar telo napade preprost virus gripe.

Raziskava

V reviji Anali interne medicine so objavili izide raziskave, v kateri so sto ljudi, ki so kazali zgodnje simptome gripe, razdelili v dve skupini. Prvi polovici so dajali tablete, ki so vsebovale 13,3 miligrama cinkovega glukonata, drugi pa placebo, torej tableto brez kakršnegakoli učinka. Obe skupini sta jemali tablete vsaki dve uri, dokler se nista počutili bolje. Ljudje v skupini, ki je jemala placebo, so v povprečju potrebovali 7,6 dneva, da so premagali prehlad, medtem ko je skupina, ki je jemala cink, za to potrebovala samo 4,4 dneva.

Vredno je poskusiti

Ker mehanizmi delovanja cinka še vedno niso povsem pojasnjeni in ker še ni obsežnejših študij s cinkom v drugih oblikah, denimo v pastilah, je nemogoče zatrdno vedeti, ali ti preparati delujejo tudi na zdravljenje prehlada, pravi Michael L. Macknin, dr. med., predsednik clevelandskega kliničnega oddelka splošne pediatrije. Še vedno pa velja, če vam kaplja iz nosu, je vredno poskusiti tudi s cinkom.

Prijatelji kave, pozor!

Ker se cink ne proizvaja v telesu oziroma ga ni mogoče shranjevati daljši čas, ga je treba nenehno obnavljati. Tri ostrige vas bodo oskrbele z 12 miligrami cinka, kar je priporočljiva dnevna potreba pri ženskah. Cinka je veliko tudi v drugi hrani iz morja, morskih sadežih, rdečem mesu, perutnini, mlečnih izdelkih, jajcih, sezamu in sončničnem semenu. Tudi célo zrnje, neprocesirane žitarice, polnozrnat kruh, riž in stročnice vsebujejo veliko cinka, čeprav ni znano, ali telo absorbira cink iz te hrane.

Multivitaminska tableta bo zadovoljila vaše dnevne potrebe po cinku. Seveda je to odvisno od odmerka; lahko da boste potrebovali dodatne odmerke, če redno dnevno uživate več kot štiri skodelice kave, čaja ali drugih pijač, ki vsebujejo tanin, če ste vegetarijanec, če je vaš jedilnik bogat z železom, če ste noseči ali doječi. Tudi resna telovadba ali priprava na velike telesna napore, kot sta dvigovanje uteži ali maraton, lahko poveča vnos cinka; kadar resno vadite, je priporočljiv odmerek od 22,5 do 30 mg na dan. Cink lahko jemljete v različnih oblikah: tabletah, pastilah, oralnem razpršilu, žvečilnem gumiju ali tekočini.

Previdno

Kronična raba velikih odmerkov (več kot 30 do 50 miligramov na dan) lahko na drugi strani povzroči oklevanje imunskega sistema pri odgovoru na morebitno nevarnost, ki grozi telesu. Zato velike odmerke omejite samo na dneve, ko se bojujete proti prehladu, ali pa jih ne jemljite več kot teden dni zapored.

Cinka je veliko v ostrigah, morskih sadežih, rdečem mesu, perutnini, mlečnih izdelkih, jajcih, sezamu in sončničnem semenu.
Senta Frol

asist. Senta Frol dr. med., spec. nevrologije spec. nevrologije

Mojca Cepuš

Mojca Cepuš svetovanje o prehrani Svetovalka za zdravo prehrano in hujšanje, certificirana nutricistka.

Vsi Viva strokovnjaki