Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Maslo: Božansko in zdravo v majhnih odmerkih

Maslo je naravni "koncentrat" mlečne maščobe, saj je vsebuje več kot 80 odstotkov. Seveda ne čudi, da gre za zelo kalorično živilo (10 dag vsebuje kar 758 kcal). Ker vsebuje tudi holesterol, morajo po njem previdno posegati ljudje s srčno-žilnimi boleznimi in s povečano ravnjo holesterola v krvi, pa tudi vsi, ki želijo shujšati.
Obenem pa maslo vsebuje obilo mineralov, vitaminov (topnih v maščobi) in posebne transnenasičene maščobne kisline, zaradi česar ima pomembno mesto v vsakodnevni prehrani. Vitamin A krepi zdravje ščitnice in nadledvične žleze ter prispeva k pravilnemu delovanju srca in ožilja. Lecitin pomaga pri presnovi holesterola in drugih mastnih sestavin. Konjugirana linolna kislina skupaj z drugimi antioksidanti v maslu (vitamin E, selen in holesterol) ščiti pred rakom in boleznimi srca. Edinstvena sestavina masla je tako imenovani Wulzenov faktor, ki ščiti sklepe, varuje pred otrditvijo arterij, pa tudi pred katarakto in kalcifikacijo hipofize. Žal to vitalno snov uničuje proces pasterizacije.
Škoda bi bilo, če bi se maslu izogibali. Za vse, ki potrebujejo energijo za telesno in umsko delo, je maslo dobro gorivo, če ga zaužijejo pri zajtrku, skupaj s sadnim namazom in polnozrnatim kruhom. V tem vrhunskem živilu gre torej uživati z zdravo mero mero.

Nakup

V trgovinah je na voljo pasterizirano maslo, izdelano iz različnih vrst mleka (kravje, ovčje, bivolje …) I. in II. kakovostnega razreda, ki je lahko tudi soljeno. Domače, sveže maslo, ki ga kupimo na tržnici ali pri kmetih, je nesoljeno in ni bilo toplotno obdelano, zato ima znatno višjo hranilno vrednost in obenem krajši rok trajanja.

Shranjevanje

Maslo hranite v hladilniku v plastični posodi s hermetičnim pokrovom, vanjo pa nalijte nekaj vode ali slanice, da bo maslo plavalo. Tako bo dlje sveže, približno šest mesecev, poleg tega ga boste lažje mazali na kruh.

Priprava jedi

Maslo je tudi nepogrešljiva sestavina namazov, omak in predvsem slaščic. Maslo povezuje sestavine ter tako sladkim kot slanim jedem podeli polnost in bogastvo okusa. Še posebno ga časti francoska kuhinja; tudi vrhunski italijanski kuharji naj bi svojim specialitetam skrivaj dodajali maslo.

Zanimivost

Če želite maslo na hitro zmehčati, poveznite čezenj skledo ali skodelico, ki ste jo oplaknili z vrelo vodo. Maslo se bo zmehčalo, ne pa tudi stopilo.


Kuhano maslo ali žonta

Žonta ali gi je kuhano oziroma prečiščeno maslo. Izvira iz Indije, kjer ima zaradi žlahtnega okusa pomembno vlogo v ajurvedski kuhinji, v medicini pa ga uporabljajo zaradi edinstvenih zdravilnih sestavin. Za pripravo poldruge skodelice žonte potrebujete pol kilograma nesoljenega masla, ki ga počasi segrevajte pri najmanjši možni temperaturi. Med kuhanjem se bo na površini nabirala bela pena, ki jo odstranjujte z leseno žlico. Maslo kuhajte toliko časa, da bo izhlapela vsa voda, trdni delci pa se bodo rjavo obarvali, kar podeli kuhanemu maslu okus po orehih in karameli. Nato počakajte, da se maslo malce ohladi. Zatem ga odcedite, shranite v stekleno posodo in počakajte, da se povsem ohladi. Šele tedaj posodo zaprite.

Tako pripravljeno kuhano maslo ima daljši rok trajanja. Zelo primerno je za kuhanje in pečenje jedi vseh vrst, tudi peciva in piškotov. Poleg tega je primerno tudi za mazanje na kruh.

Kuhano maslo ali žonta je odličen vir maslene kisline, že naše babice pa so ga uporabljale pri prebavnih težavah. Ker žonta ne vsebuje laktoze, je primerna za vse, ki zaradi intolerance na laktozo ne smejo uživati mlečnih izdelkov.

Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

recept , hrana , priprava hrane , holesterol , maslo , shranjevanje hrane , mlečni izdelki , vitamin a , žonta , transnenasičene maščobne kisline

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.