Zelenjavni sokovi - sveže stisnjeni

(Foto: Diana Anđelić)

Pozor! Pijača z neposrednim učinkovanjem in daljnosežnimi posledicami za zdravje, ki jih občutimo takoj!

Če bi me nekdo postavil pred dejstvo, naj vržem skozi okno sokovnik ali štedilnik, bi se brez pomisleka odločil za slednjega. Resda bi se z opravilom precej bolj namučil, kot če bi skozi okno zabrisal sokovnik, in še pomoč bi potreboval, toda izbira bi bila kljub temu smotrna. Kajti v današnjem času je dober sokovnik najdragocenejši kuhinjski pripomoček. Štedilnik je seveda koristen, toda živo življenjsko iskro prehrane brez sokovnika veliko težje zanetimo.

V današnjem času smo namreč kljub obilju pogosto lačni. To je posebne vrste lakota, rudninska lakota. Rudnin, ki jih naše telo potrebuje za gladko delovanje in čvrsto zdravje, je v hrani premalo, predvsem zaradi sodobnega načina gojenja rastlin, vzreje živali in predelave živil. Toda nekako moramo priti do njih, sicer se nas lotijo zdravstvene težave in celo bolezni. Ker je težko ugotoviti, kaj nam zares manjka in ker so rudninsko-vitaminski pripravki dragi, telesu pa koristijo malo ali nič, se nam ponuja preprosta možnost: pripravljajmo si sveže stisnjene zelenjavne sokove.

Sadni sokovi učinkujejo drugače, saj s sladkorji, z organskimi kislinami, vitamini in drugimi sestavinami pomembno pomagajo pri čiščenju telesa, zelenjavni pa ga predvsem gradijo. Resda ne vemo, kaj vse je v posameznem soku, zato pa je v več različnih vse rudninsko bogastvo, ki ga potrebuje telo. Temnolistna zelenjava, denimo repni listi, lahko vsebuje dvakrat tolikšno količino kalcija kot mleko. Težava je le v tem, da so takšni sokovi večinoma neprijetnega okusa, vendar si lahko pomagamo tako, da jih pripravimo skupaj s korenčkom. Poleg rudnin so v zelenjavnih sokovih še encimi, vitamini (v kolerabnem soku je skoraj toliko vitamina C kot v limonah) in druge bioaktivne snovi, kot so karotenoidi, flavonoidi, spojine z žveplom in še marsikaj, odvisno od vrste zelenjave.

Zaradi vseh teh sestavin so sveže stisnjeni zelenjavni sokovi naravni rudninsko-vitaminski napitki in močni antioksidanti, ki ščitijo telo pred ključnimi boleznimi sodobne civilizacije, kot so rak ter bolezni srca in ožilja. Zelenjavni sokovi izboljšajo krvno sliko, da jo lahko kar okvirimo in obesimo na steno, ter spravijo k sebi utrujene žleze. Skratka, uravnavajo presnovo in nas spravijo v tak red, da o letih, ki jih imamo za sabo, ne razmišljamo več. Tista, ki so pred nami, pa se vsak nov dan kažejo kot svetla, polna moči in energije. Nerodno je le to, da sveže stisnjeni zelenjavni sokovi zahtevajo čas, ki ga imamo vse manj. K sreči je to le predstava, ki jo stiskanje zelenjavnih sokov lahko pomembno spremeni, samo začeti je treba. Seveda brez neposredne izkušnje učinka soka in občutka povrnjene mladostne energije še toliko sočnih besed zaleže manj kot kozarec soka.

Priprava
Najprej moramo priti do dobre zelenjave, kar v času, ko je na voljo vse več naravno pridelane hrane, ni težko. Najbolje je, da se zanjo zmenimo kar na kmetiji, kjer pridelujejo hrano po naravni poti, ali poiščemo dober vir na tržnici. Ko je redna preskrba surovin zagotovljena, se navadimo na redno pripravo: zelenjavo očistimo, skrbno operemo (rdečo peso olupimo) in sočimo, kot svetujejo navodila sokovnika. Najbolje je, če pripravimo več soka, saj imamo s čiščenjem sokovnika enako dela, ne glede na pripravljeno količino soka. Tako sok stiskamo le vsakih nekaj dni.Nekaj soka spijemo takoj, ostanek pa brez pomembnega upada prehranske vrednosti shranimo v polni, dobro zaprti steklenici v hladilniku do naslednjega dne. Lahko ga tudi zamrznemo in shranimo v ne povsem polnih pollitrskih plastenkah.

Zakaj sveže stisnjeni sokovi?
Ker je samo v njih zgoščena prehranska in zdravilna moč zelenjave. Segrevanje oziroma pasterizacija uniči vse encime, vrsto vitaminov in na toploti neobstojnih bioaktivnih snovi, rudnine pa postanejo težje dostopne.

Koliko soka na dan?
Naenkrat spijemo kozarec (od 2 do 3 decilitre), vsak dan pa ga popijemo od dva do tri kozarce, najbolje na prazen želodec, denimo za zajtrk in za malico, (skoraj) vsak dan. Le tako bo prehranski in zdravilni učinek soka prišel do izraza.

Vrste sokovnikov

Centrifugalni: ti so najcenejši, vendar najmanj primerni za pripravo soka, ker iz zelenjave iztisnejo najmanj, tako vode kot sestavin. Tovrstnih sokovnikov je na prodajnih policah največ.

Sokovniki z dvema cilindričnima nožema, ki obenem meljeta in stiskata: takšni sokovniki so dražji, vendar najdostopnejši, kar zadeva kakovost in količino iztisnjenega soka. Sokovnik tega tipa, ki je naprodaj pri nas, nosi ime Green Line.

Hidravlični: takšen je en sam, Norwalk. Tako glede iztisnjenih količin soka kot njegovih sestavin je najboljši, vendar tudi najdražji. Prodaja ga samo tovarna v ZDA.

(P. s. Vsak dan spijem vsaj pol litra sveže stisnjenega zelenjavnega soka.)

Koristno branje:
Norman Walker: Sveže stisnjeni zelenjavni in sadni sokovi
Bernard Jensen: Zdravljenje s sokovi

Zlatko Fras

dr. Zlatko Fras dr. med. spec. internist

Postavi vprašanje

Katja Arko Kampuš

Katja Arko Kampuš dr.dent.med. spec. ortodont

Postavi vprašanje

Gorazd Kalan

mag. Gorazd Kalan dr. med. spec. pediatrije

Vsi Viva strokovnjaki