Rešite test: kakšen je vaš prehranjevalni IQ?

  • KoMa
  • ponedeljek, 09. avgust 2010
(Foto: Shutterstock)

Pravilno prehranjevanje ni nujno tudi zapleteno

Danes prisegajo, da je paradižnik zdrava hrana, jutri bo veljalo prav nasprotno. Rastlinska olja so enkrat zdrava, drugič ne. Ne obupajte prehitro - pred vami je preprost kviz, ki vam bo pokazal, da pravilno prehranjevanje ni nujno tudi zapleteno.

Tolikokrat ste že prebrali, kako pomembna je uravnotežena prehrana. Ker nas nenehno zasipajo z nasprotujočimi si sporočili o "pravi" hrani in prehranjevalnih navadah, ste povsem upravičeno zmedeni in ne veste več, kaj naj vsebuje zdrav jedilnik.

Pred vami je kviz, ki vam bo pomagal vnesti zadnja dognanja o prehranjevanju v vaše vsakdanje navade. Nekateri odgovori vas utegnejo presenetiti!

1. Ali je treba med dieto popolnoma izločiti hitro hrano?

Da
Ne

2. Kaj je hranljiv, nemasten prigrizek?

a) Prestice
b) Jabolka
c) Pokovka, pripravljena na zraku
d) Vse našteto

3. Glede na kolikšen skupni vnos kalorij so izračunali podatke o dnevni vrednosti hranil?

a) 2000 kalorij
b) 1500 kalorij
c) 2500 kalorij

4. Nemogoče se je držati zdrave diete in jesti zunaj.

Da
Ne

5. Katera od nacionalnih kuhinj je najbolj zdrava?

a) Kitajska
b) Italijanska
c) Mehiška
d) Vse naštete

6. Kaj je ključ do zdravih prehranjevalnih navad?

a) Raznovrstnost
b) Uravnoteženost
c) Zmernost
d) Vse našteto

7. Kateri je najboljši način, da omejite maščobe v prehrani?

b) Kupujte samo hrano, ki vsebuje manj kot 30 odstotkov kalorij iz maščob
c) Z jedilnika izločite vse maščobe
d) Zmanjšate delež maščobe v priljubljenih receptih ter dodate hrani več svežih začimb in zelišč za boljši, polnejši okus
e) Kupujte samo hrano, na kateri piše, da je nemastna ali manj mastna
f) Vse našteto

8. Pomislite na prehranjevalno piramido: katerih živil je treba pojesti največ porcij na dan?

a) Žitaric (kruh, testenine, riž)
b) Zelenjave
c) Sadja
d) Mlečnih izdelkov (mleko, jogurt, sir)
e) Mesa, perutnine, fižola, jajc in oreškov

9. Ali morate shujšati, da bi omejili vnos maščob?

Da
Ne

10. Če ste pogosto preveč zaposleni, da bi zapustili delovno mizo, ali kljub temu lahko zaužijete zdrav obrok?

b) Hrano naročite po telefonu
c) S seboj prinesete sendvič
d) Odpravite se do aparata s sendviči
e) Vse našteto

11. Ali prigrizek med obrokoma pomaga, da dobite pomembna hranila, ki jih niste zaužili med obrokom?

Da
Ne

12. Kategorija sladkor na etiketi o hranilnih vrednostih pove, koliko je:

a) Dodanega sladkorja
b) Naravnega sladkorja
c) Dodanih drugih sladil (med ...)
d) Vse našteto

13. Mlečni izdelki so edina hrana, ki je bogata s kalcijem.

Da
Ne

14. Če na etiketi piše "nemastno", to pomeni, da lahko te hrane pojem, kolikor hočem.

Da
Ne

Pravilni odgovori
1. ne
- Vsaka hrana ima lahko mesto v zdravem jedilniku, če jo le jemo v ustreznih količinah. Dandanes tudi verige restavracij s hitro hrano ponujajo pester izbor manj mastne hrane: manj mastne mlečne napitke, sendviče s piščancem na žaru in solate z nizkokaloričnim prelivom.

2. d - Vsi trije so zdravi, hranilni prigrizki, ki si jih lahko privoščite kadarkoli.

3. a - Odstotek dnevne vrednosti, napisane na etiketi, se nanaša na dnevni vnos 2000 kalorij. Morda se boste torej morali prilagoditi lastnim dietnim potrebam.

4. ne - Ne glede na to, ali jeste zunaj ali doma, se ozirajte za kuhano hrano in tako, ki je pripravljena na pari ali žaru. Odločite se za pusto meso, ribe ali perutnino. Prosite natakarja, naj vam omako in solatni preliv postreže posebej.

5. d - Vse tri priljubljene nacionalne kuhinje ponujajo zdrave jedi, kot so zelenjava, stročnice v marinadi z rižem in fižolom, ki so vse bogate z ogljikovimi hidrati in vlakninami ter se ponašajo z nizko vsebnostjo maščobe.

6. d - Prehranjevalne navade, ki utrjujejo zdravje in izboljšajo počutje, temeljijo na raznovrstnosti (uživati je treba različna živila), uravnoteženosti (hkrati dovolj in ne preveč katerekoli vrste hrane) in zmernosti (pri rabi maščob, olj in vseh dodanih sladkorjev).

7. c - Omejevanje maščob pri pripravljanju priljubljenih jedeh ter dodajanje zelišč in začimb, da bi zamašili luknjo v okusu, je najboljši način za zmanjšanje količine maščobe v vašem jedilniku. Zdrava nemastna dieta dovoljuje skromne količine margarine, masla ali rastlinskega olja.

8. a - Priporočljivo je pojesti od šest do enajst porcij dnevno iz skupine žitaric, dve do štiri porcije iz skupine sadja, od tri do šest porcij zelenjave, od dve do tri porcije mesa, perutnine, rib, fižola, jajc in oreškov ter od dve do tri porcije mlečnih izdelkov.

9. ne - Čeprav je manj mastna dieta pri hujšanju pomembna, so pomembne tudi kalorije. Omejevanje kalorij ter omejevanje vnosa maščob v kombinaciji z redno telesno vadbo so spremembe življenjskih navad, ki vodijo k vzdrževanju zdrave telesne teže.

10. d - Restavracije s hitro hrano ponujajo številne jedilnike, sestavljene iz zdrave hrane, ki vam omogočajo vzdrževanje zdravega prehranjevalnega vzorca. Dobra izbira je sendvič s piščancem na žaru, solata z nemastnim prelivom in posneto mleko ali jogurt. Vrečka od doma ponuja še več možnosti. Tudi aparat najbrž ponuja nekaj zasilnih izhodov za zdrav mini obrok, kot so prestice, sadni sok ali jogurt.

11. da - Strokovnjaki za prehrano so ugotovili, da nas majhni zdravi prigrizki, kot so sadje, zelenjava, polnozrnati krekerji in nemasten sir, oskrbujejo s hranili, ki smo jih preskočili pri obroku.

12. d - Sladkor na etiketi je vsota naravno vsebovanih sladkorjev in dodanega sladkorja. Mleko vsebuje laktozo, sadje in sokovi vsebujejo fruktozo, obe pa spadata med naravne sladkorje.

13. ne - Čeprav so mleko, jogurt in sir glavni viri kalcija, kalcij vsebuje tudi druga hrana, denimo brokoli in obogateni kosmiči. Za vse, ki ne prenesejo mlečnih izdelkov, so primerna možnost sokovi, obogateni s kalcijem.

14. ne - Nemastno ne pomeni nujno, da hrana vsebuje malo kalorij. Včasih se pri procesu, s katerim nižajo vsebnost maščob, zgodi, da se poveča delež ogljikovih hidratov.

Sonja Kapun

Sonja Kapun dr. med. spec. interne medicine

Postavi vprašanje

Boštjan Kersnič

Boštjan Kersnič dr. med. spec. nefrolog

Vsi Viva strokovnjaki