Za ohranjanje mladosti: - Sredozemska kuhinja

  • ATP
  • ponedeljek, 09. november 2009
(Foto: Shutterstock)

Sredozemska kuhinja je znana in cenjena po vsem svetu. Njene prednosti priznavajo tako zdravniki kot strokovnjaki prehrano. Gre za način priprave preprostih jedi iz naravnih in zdravih sestavin, pri čemer imajo izredno pomembno vlogo dišavnice in olivno olje. Sredozemski način prehranjevanja priporočajo tudi številni zdravniki in znanstveniki svetovnega slovesa. Temelji predvsem na uživanju žitaric, zelenjave, stročnic, sadja, olivnega olja, rib in zelo majhnih količin mesa. Sredozemska kuhinja ni samo zdrava, temveč tudi izjemno okusna. Čeprav lahko dandanes preizkušamo različne eksotične jedi z vseh koncev sveta, vse bolj prevladuje težnja po odkrivanju starih, naravnih in pristnih okusov sredozemske kuhinje, ki na lestvici zdrave prehrane ostaja na nespornem prvem mestu. Sredozemska prehrana ni restriktivna kot pri dieti, ki se je lotimo, kadar želimo izgubiti odvečne kilograme, marveč zdravo in hkrati okusno prehranjevanje.

Bistvo sredozemske prehrane
Sredozemska kuhinja temelji na živilih rastlinskega izvora: žitaricah, stročnicah, zelenjavi, sadju in olivnem olju. Gre za prehrano, s kakršno so se v preteklosti prehranjevali na italijanskem podeželju. Med živili živalskega izvora so na prvem mestu živali z domačega dvorišča: piščanec, puran, zajec in prašič. Sem sodijo tudi jajca, mleko in mlečni izdelki. Pomembne so tudi ribe, zlasti plave, ki jih v Sredozemskem morju ne primanjkuje. Čisto na koncu je goveje meso.

Govedino so v preteklosti uživali zelo redko, predvsem zaradi velikih stroškov vzreje in tudi zato, ker je krava, ki jo je imel kmet v hlevu, pomenila, da sta pri hiši vedno na voljo sveže mleko in sir. Kot rečeno, med temeljna živila sredozemske kuhinje, ki je ne cenijo samo sladokusci, temveč tudi zdravniki in mednarodni strokovnjaki za prehrano, nedvomno sodijo tudi žitarice. Na prvem mestu je pšenica, iz katere so izdelane testenine, kruh, piškoti, prepečenec. Seveda ne gre pozabiti na ječmen, ajdo, piro, koruzo in riž. Ena od značilnih jedi sredozemske kuhinje na osnovi žitaric je zagotovo pica. Če je obložena z zelenjavo in morda še z manjšo količino živil živalskega izvora, kot so mocarela in drugi siri, je lahko samostojno jed. Jedi iz žitaric dajejo organizmu energijo.
Čeprav je pogosto slišati trditev, da so jedi iz žitaric redilne, to ne drži povsem. Pomembno je predvsem, v kolikšnih količinah jih uživamo in s kakšnimi nadevi oziroma prelivi. Krožnik testenin z zelenjavo in malce olivnega olja zagotovo ni živilo, zaradi katerega bi se zredili.

Pomembna je zelenjava
Ker je Italija zaradi blagega podnebja zelo prikladna za pridelovanje najrazličnejših vrst zelenjave, ni nenavadno, da je le-ta eden od temeljev tamkajšnje kuhinje. Različne vrste zelenjave in vrtnin so prava zakladnica vitaminov, mineralov in vlaknin, stročnice pa vsebujejo veliko beljakovin, ki pa so v primerjavi s tistimi živalskega izvora manj cenjene. No, z uživanjem kombinacije stročnic in ogljikovih hidratov (v različnih mineštrah) organizem prav tako dobi dovolj teh snovi. Kar zadeva uživanje zelenjave, sredozemska dieta priporoča predvsem sezonske vrste. Da bi sadje in zelenjava pravilno dozorela in tako dosegla največjo hranilno vrednost, morata biti pridelana na prostem in v najugodnejši sezoni. Tudi sadje je pomemben vir vitaminov in mineralov, zato ga sredozemska kuhinja pogosto vključi v pripravo različnih glavnih jedi in slaščic.

Ribe
Zelo cenjene so tudi ribe, zlasti plave, kot so sardina, tuna, skuša, jegulja, mečarica in sardela. Razloga za to sta dva: Italijo obdaja morje, bogato z ribami, ki so tako vedno sveže, poleg tega imajo ribe visoko hranilno vrednost. Ribe vsebujejo veliko joda, ki je pomemben za pravilno delovanje ščitnice, kalcija za zdrave zobe in kosti ter beljakovin, ki so pomembne za pravilno delovanje organizma. Poleg tega ribe vsebujejo posebne omega-3 maščobne kisline, ki varujejo ožilje.

Tudi meso vsebuje veliko proteinov. Sredozemska prehrana ceni predvsem belo meso, rdeče pa le v manjših količinah. Med živili živalskega izvora je treba omeniti še mleko in mlečne izdelke ter jajca, ki so vsi po vrsti bogati z beljakovinami in kalcijem.
Članek se nadaljuje »


Gorazd Kalan

mag. Gorazd Kalan dr. med. spec. pediatrije

Sonja Kapun

Sonja Kapun dr. med. spec. interne medicine

Postavi vprašanje

Andrej Repež

asis. dr. Andrej Repež dr. med. spec. plastične, rekonstruktivne in estetske kirurgije

Vsi Viva strokovnjaki