Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Nasičene in nenasičene maščobe

Previdno pri količini

Z maščobami velja ravnati zelo previdno, pa ne le v smislu preštevanja kalorij. Za svoje zdravje jih nujno potrebujemo, a le prave in v pravi obliki.
Nasičene maščobe so živalskega izvora, vendar tudi nekatera rastlinska olja (kokosovo in palmovo) vsebujejo nasičene maščobe. S procesom rafiniranja in hidrogenizacije dosežemo, da se tudi polinenasičene maščobe v rastlinskih oljih spremenijo v nasičene ali, pravilneje, v transmaščobe, ki so celo škodljive. Vse živalske maščobe vsebujejo holesterol.

O holesterolu
Holesterol se v človeškem telesu nahaja v jetrih, črevesju, možganih, nadledvičnih žlezah in živčevju. Zaužijemo ga s hrano živalskega izvora, v jetrih in črevesju pa lahko nastane tudi sam od sebe. Holesterol ni le škodljiva snov, pač pa ima v telesu pomembne funkcije in vloge:
  • pod vplivom sončnih žarkov se v koži pretvarja v vitamin D,
  • sodeluje pri presnovi ogljikovih hidratov,
  • iz njega nastajajo hormoni v nadledvični žlezi ter moški in ženski spolni hormoni,
  •  je pomembna sestavina celične membrane.
Holesterol prenašajo po krvi prenašalne beljakovine, lipoproteini. Lipoproteini z nizko molekularno maso (LDL) prenašajo 65 odstotkov holesterola, lipoproteini z zelo nizko molekularno maso (VLDL) prenašajo 15 odstotkov holesterola, oboji predvsem tistega, ki je škodljiv, oziroma odgovoren za nastanek ateroskleroze. HDL-lipoproteini, tisti z visoko molekularno maso, pa so prenašalci 20 odstotkov holesterola, predvsem koristnega.

Nenasičene maščobe
Nenasičene maščobe so rastlinskega izvora (olja oreškov in semen), najti pa jih je tudi v mesojedih ribah. Nenasičene maščobe so bodisi mono- ali polinenasičene. Nasičene maščobe, ki jih zaužijemo s hrano, so bogat vir energije, vendar ne spadajo med nujno potrebna (esencialna) hranila, saj jih je človeško telo sposobno tvoriti samo od sebe. Nasprotno pa nenasičene maščobe spadajo med esencialna hranila. Telo jih je sposobno pretvarjati iz manj v bolj nenasičeno obliko, osnovni, linolno in linolensko, pa moramo dobiti s hrano in ne moreta nastati sami v človeškem telesu.

Pomembne omega maščobne kisline
Poznamo dve veliki skupini nenasičenih maščobnih kislin, omega 6, ki nastanejo iz linolne kisline, in omega 3, ki nastanejo iz linolenske kisline. Vloga nenasičenih maščob (ali nenasičenih maščobnih kislin) v telesu je izredno pomembna. Iz njih namreč nastajajo prostaglandini 1,2 (iz omega 6) in 3 (iz omega 3), ki imajo pomembno funkcijo pri preprečevanju nastajanja krvnih strdkov, ugodno učinkujejo na napetost žilne stene, znižujejo krvni tlak, urejajo ravnovesje vode v telesu, blažijo vnetja in bolečine, izboljšajo delovanje živčevja in imunskega sistema, izboljšujejo učinek inzulina in s tem urejajo raven sladkorja v krvi. Prostaglandini 3 pomembno vplivajo na delovanje možganov, večajo sposobnost učenja in koordinacije, izboljšujejo razpoloženje in vid ter nadzirajo raven holesterola in trigliceridov v krvi.
Članek se nadaljuje »


Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

olje , maščobe , holesterol , omega 3 , omega maščobne kisline , transmaščobne kisline , rafiniranje , hidrogenizacija , rastlinsko olje , živalska maščoba , omega 6 , omega 9

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.