Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

*** Show Paged

Nasičene in nenasičene maščobe


(stran 2 od 2)



Omega 6
Osnovna je linolna kislina; njen najbogatejši vir so sončnično, sezamovo, laneno in bučno seme. Linolno kislino moramo zaužiti s hrano. V telesu se pretvori (konvertira) v gama linolensko kislino (GLK), ki se nahaja tudi v svetlinovem in boračevem olju, ta pa nato v di homo gama linolensko kislino (DGLK), iz katere nastaneta prostaglandina 1 in 2.

Omega 3
So bolj polinenasičene kot omega 6 in jih v telesu modernega človeka primanjkuje bolj kot omega 6. Osnovna je alfa linolenska kislina, ki jo moramo zaužiti s hrano. Veliko jo je najti v planktonu, v mesojedih ribah pa se pretvori v bolj nenasičene (in aktivne) oblike, tako kot v človeškem telesu. Od rastlinskih virov jo največ vsebuje laneno, bučno in konopljino seme oziroma olja iz teh semen. V človeškem telesu se alfa linolenska kislina pretvori v bolj aktivne in bolj nenasičene oblike, v eikozapentoično kislino (EPK) in dokozaheksoično kislino (DHK), iz katerih nastane prostaglandin 3. Mesojede ribe osnovne omega 3 maščobne kisline, alfa linolenske, ne vsebujejo, zato pa vsebujejo EPK in DHK. Največ ju je v lososu, tunini, slaniku, skuši, morskem psu, mečarici. Človek lahko te omega 3 maščobne kisline, ki so že konvertirane, uporabi veliko hitreje kot tiste iz rastlinskih virov.

Dvajset odstotkov kaloričnih potreb
Maščobe naj bi predstavljale 20 odstotkov kaloričnih potreb v človekovi dnevni prehrani, od tega bi moralo biti 6 odstotkov nasičenih maščob (živalske maščobe), 7 odstotkov mononenasičenih (olivno olje), 4 odstotki omega 6 in 3 odstotki omega 3 maščobnih kislin. Za zadovoljitev dnevnih potreb po polinenasičenih maščobnih kislinah bi bilo treba vsak dan zaužiti veliko žlico lanenega semena (ali kapsule DHK in EPK) ter dve žlici mešanice semen sezama, sončnic ali buč oziroma svetlinovo ali boračevo olje v kapsulah.

Transmaščobne kisline
Transmaščobne kisline nastanejo v procesu rafiniranja rastlinskih olj in hidrogenizacije rastlinskih olj; s slednjo nastanejo margarine (olja se strdijo), hidrogenizirana olja pa so tudi sestavina številnih vrst industrijsko pripravljene hrane (različne kreme, rastlinske smetane, kava z dodatki, na primer kapučino itd.). Škodljive so same po sebi, poleg tega preprečujejo, da bi telo uporabilo koristne mono- in polinenasičene maščobne kisline.

O oljih in maščobah nasploh je dobro vedeti tudi tole: škodljive in neučinkovite lahko postanejo tudi zaradi nepravilnega skladiščenje in napačne uporabe. Zrak, svetloba in vročina povzročijo oksidacijo, v telesu nato nastajajo škodljivi prosti radikali. Na vročino sta najmanj občutljiva maslo in olivno olje.

Prednosti omega 6 in omega 3 maščobnih kislin:
  • preprečevanje nastajanja krvnih strdkov,
  • ugodno učinkujejo na napetost žilne stene,
  • znižujejo krvni tlak,
  • urejajo ravnovesje vode v telesu,
  • blažijo vnetja in bolečine,
  • izboljšujejo delovanje živčevja in imunskega sistema,
  • izboljšujejo učinek inzulina in s tem urejajo raven sladkorja v krvi.



Vam je �lanek v�e�?


Povezano

trstsdsd