Dobre in slabe plati hrane

  • TK
  • sreda, 12. maj 2010
(Foto: Dreamstime)

Pregled slastnih zalogajev

Skoraj vsa živila imajo svoje dobre in slabe strani. Tako je na primer čokolada dober antioksidant, a lahko povzroči migreno in ima visok odstotek kalorij. Enako je z jajci, rdečim mesom in kavo, ki imajo prav tako svoje dobre in slabe plati. Pri nekaterih boleznih bi jih morali jesti, pri drugih spet poslabšujejo stanje.

V nadaljevanju ponujamo pregled nekaterih priljubljenih živil skupaj z njihovimi slabimi in dobrimi platmi, da boste lahko sami ocenili, kaj lahko jeste, kaj pa bi morali vsekakor omejiti.

Čokolada


Dobre plati:
  • flavonidi v temni čokoladi pozitivno vplivajo na zdravje srca in ožilja;
  • temna čokolada je odličen antioksidant, saj vsebuje obilje polifenolov. To so precej nestabilne kemične snovi, ki jih človek s svojimi kuharskimi postopki bolj ali manj uniči;
  • popravlja razpoloženje;
  • znižuje krvni tlak;
  • vsebuje visoke vrednosti kalija in magnezija.

Slabe plati:
  • vsebuje visok delež maščobe, sladkorja in kalorij;
  • lahko povzroči migreno;
  • pri občutljivih ljudeh lahko povzroči zgago in vpliva na povečano izločanje urinarnih oksalatov, kar lahko privede do pospešenega ustvarjanja ledvičnega kamna.

Rdeče meso

Dobre plati:
  • bogato z minerali, kot so cink in železo;
  • bogato z vitamini, posebej z vitamini skupine B in D;
  • odličen vir beljakovin.

Slabe plati:
  • preveč nasičene maščobe, ki poveča tveganje za bolezni srca in ožilja;
  • nevarnost raka debelega črevesa, saj uživanje rdečega mesa in mesnih izdelkov, kot so slanina in klobase, povečuje tveganje za razvoj kolorektalnega raka;
  • pri osebah, katerih prehrana vsebuje velike količine rdečega mesa, je povečano tveganje, da bodo zboleli za sladkorno boleznijo tipa 2.

Orešasti plodovi

Dobre plati:
  • bogat vir vitaminov in mineralov, kot so vitamini E in B, kalcij, magnezij, železo, selen, baker in fosfati;
  • vsebujejo največ beljakovin;
  • so bogati s hranljivimi snovmi, kot so prehranske vlaknine in nenasičene maščobne kisline. Oreh je bogat vir omega 3 maščobnih kislin;
  • znižujejo holesterol, ker vsebujejo nenasičene maščobne kisline;
  • orešasti plodovi so bogati s snovmi, ki ščitijo pred ledvičnimi kamni, raziskave pa so pokazale, da pogosto uživanje orešastih plodov zmanjšuje tveganje za to bolezen;
  • osebe, ki uživajo orešaste plodove vsaj petkrat tedensko, imajo 35 odstotkov manj možnosti za razvoj bolezni srca;
  • arašidi znižujejo raven holesterola v krvi in pomagajo pri preprečevanju sladkorne bolezni. Priporočljivo je uživati neoluščene, saj ti vsebujejo več vitaminov in mineralov;
  • orešasti plodovi so dobri za vid in zmanjšujejo tveganje za razvoj očesnih bolezni.

Slabe plati:
  • vsebujejo maščobe in so zelo kalorični;
  • veliko ljudi je alergičnih na nekatere ali vse orešaste plodove. Teh alergij se pogosto ni mogoče znebiti vse življenje, alergične reakcije pa so lahko tudi usodne;
  • orešasti plodovi vsebujejo oksalate, ki v večjih količinah lahko kristalizirajo in se spremenijo v ledvične kamne.
Članek se nadaljuje »


Mirjam Toporiš Božnik

mag. Mirjam Toporiš Božnik certificirana apiterapevtka in NLP praktik hipnoze

Postavi vprašanje

Lea Lukšič

Dr. Lea Lukšič prehranska terapevtka, nutricionistka, raziskovalka

Postavi vprašanje

Mojca Cepuš

Mojca Cepuš svetovanje o prehrani Svetovalka za zdravo prehrano in hujšanje, certificirana nutricistka.

Vsi Viva strokovnjaki