Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Maščobe v človeškem telesu in hrani

Veliko sem že pisala o maščobah. V tem sestavku bom povedala o teh nujno potrebnih sestavinah hrane, samo tisto najpomembnejše, predvsem pa dejstva, ki jih je treba poznati, če se želimo zdravo prehranjevati.

Maščobe v človeškem telesu


Holesterol
Glede na slab glas, ki ga je deležen, marsikdo ne ve, da je holesterol nujno potrebna sestavina človeškega telesa. Najti ga je tako rekoč povsod, največ pa ga vsebujejo celične membrane in možgani. Iz holesterola nastanejo številni hormoni in je osnovna sestavina vitamina D. Novejše raziskave kažejo, da je holesterol pomemben zaviralec depresije, glede njegove vzročne povezave z boleznimi srca in ožilja pa se mnenja razhajajo. Najbrž je še najbolj pravilna domneva, da veliko holesterola v hrani najbolj škoduje posameznikom z motnjo v presnovi maščob.

Holesterol zaužijemo s hrano živalskega izvora, nastaja pa tudi v našem telesu. Nastanek škodljivega (LDL) holesterola pospešuje prevelika količina zaužite hrane in ne samo prevelika količina zaužitega holesterola, slaba prilagojenost na stres, premalo počitka in predvsem premalo telesne dejavnosti. Tudi premalo vitaminov v prehrani lahko pomembno poveča količino škodljivega holesterola v krvi. Nasprotno pa koristni (HDL) holesterol nastaja v telesu pod vplivom telesne dejavnosti. Njegova naloga je tudi ta, da nase veže škodljivi holesterol in ga skozi prebavila "odnese" iz telesa.

Trigliceridi
O njih govorimo veliko manj kot o holesterolu. Sestavljeni so iz glicerola in maščobnih kislin. Maščobne kisline so lahko kratko-, srednje- ali dolgoverižne, po številu dvojnih vezi pa enojno ali dvojno nenasičene. Trigliceridi vsebujejo nasičene maščobne kisline, zaužijemo jih z živalsko hrano, v telesu pa imajo predvsem vlogo mehanske in toplotne izolacije. Določeno količino jih potrebujemo predvsem v podkožju, ženske nekoliko več kot moški, in na drugih mestih (območje medenice, zadnjice in bokov). Škodljivi postanejo, če se s prevelikim vnosom (katerekoli) hrane njihova količina v telesu poveča. Takrat niso več samo v podkožju, marveč preplavijo vse telo, infiltrirajo se v notranje organe in močno motijo njihovo delovanje, s svojo navzočnostjo v notranjosti telesa pa z mehanskim pritiskom utesnjujejo votle organe in ožilje. Poveča se tudi njihova količina v krvi, kar zgosti kri, to pa pomembno vpliva na prekrvljenost organov in njihovo preskrbo s kisikom.

Maščobe v hrani

Najbolje je, če jih razdelimo na nasičene in nenasičene.

Nasičene maščobe
Nasičene maščobe pogosto imenujemo tudi slabe. Na sobni temperaturi so večinoma v trdni obliki, vsebuje jih predvsem živalska hrana (meso, jajca, maslo, siri, polnovredno mleko in mlečni izdelki iz polnovrednega mleka). Veliko jih vsebujeta tudi kokosovo in palmovo olje. Nasičene maščobe v zmernih količinah niso škodljive, škodljivo je, če z njihovo količino pretiravamo.

Še posebno škodljive so nasičene maščobe, ki nastanejo pri industrijski predelavi in pripravi hrane – transmaščobne kisline ali hidrogenizirane maščobe. Vsebujejo jih margarine, hitra hrana (denimo čips) in številni izdelki, za katere pogosto sploh ne vemo, da so v njih maščobe (različni pripravki za napitke, sladice …). Transmaščobne kisline so v prevelikih količinah nesporno vzročno povezane z degenerativnimi spremembami na ožilju (aterosklerozo) in nekaterimi oblikami raka. Dodajanje teh maščob hrani povečuje okusnost hrane, to pa ima za posledico požrešnost. Hrana, bogata s tovrstnimi maščobami, ima veliko kalorično, vendar majhno nasitno vrednost, zato je lahko pojemo zelo veliko. V razvitem svetu je glavni krivec za epidemijo debelosti.
Članek se nadaljuje »


Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

jedilnik , dieta , hrana , maščobe , holesterol , trigliceridi , nenasiščene maščobe , nasičene maščobe , dober holesterol

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.