Zasvojeni s sladkorjem?

(Foto: Jupiterimages)

Škodljivo

Ljudje praviloma zavračajo misel, da so odvisni od sladkorja, toda s preprostim poskusom lahko dokažemo nasprotno. Dajte majhno količino sladkorja na jezik in začutili boste sladek okus, toda če to ponovite trikrat, štirikrat, sladkega okusa ne boste več čutili. Za enak občutek sladkosti bi morali količino sladkorja povečevati. Z vsakdanjim uživanjem živil, ki vsebujejo beli sladkor, izgubljamo občutek za sladko in povečujemo količino sladkorja, ki jo zaužijemo. Svetovna zdravstvena organizacija že dalj časa pošilja alarmantna sporočila o grožnji svetovne epidemije sladkorne bolezni kot posledice našega življenjskega sloga, zlasti prehrane in deleža sladkorja v njej. Kljub temu poraba sladkorja na prebivalca močno narašča in vse več je izdelkov, ki kot glavno ali pomožno sestavino vsebujejo sladkor.

Naše telo zahteva energijo in energijo dobimo iz ogljikovih hidratov. Ko jih pojemo, ogljikovi hidrati vstopijo v naš krvni obtok. Pri tem se sestavljeni ogljikovi hidrati, kot so celovite žitarice, korenasta zelenjava in žitni slad, razgrajujejo postopno in tako tudi vstopajo v krvni obtok; pri tem procesu kri ostaja rahlo bazična, kar je nujno za trdno zdravje.

Pomanjkanje kalcija
Toda preprosti sladkorji vstopijo v krvni obtok zelo hitro, pri čemer preveč sladkorja zakisa kri. Za rešitev nastalega neravnovesja se porabljajo posamezni minerali, zlasti kalcij iz zob in kosti. Prav zato je uživanje belega sladkorja in rafiniranih izdelkov glavni razlog za pomanjkanje kalcija v telesu.

Neskončen seznam
Ko koga vprašate, ali uživa sladkor in koliko, boste verjetno dobili katerega od naslednjih odgovorov − "Sploh ne uživam veliko sladkorja," ali pa: "Uživam zelo malo sladkorja, pravzaprav samo sladkor, ki ga dam v kavo." Toda ali veste, da je sladkor v skorajda vsem, kar zaužijemo: v gaziranih pijačah, sokovih, keksih, piškotih in drugih sladkarijah, v konzervirani hrani, kruhu, pivu, cigaretah, majonezi in prelivih, kečapu, dimljeni šunki, delikatesnih izdelkih (klobasah, salamah), pripravljenih juhah, krompirjevem čipsu, instantnih čajih, instantni kavi … Seznam živil, ki vsebujejo beli sladkor, je tako rekoč neskončen.

Sladkor in zdravje

Beli sladkor povzroča celo vrsto telesnih in duševnih motenj. Klinična študija, ki so jo opravili na adolescentih, je pokazala, da tisti, ki imajo v prehrani visok delež sladkorja, pogosto kažejo oblike obnašanja, kot so: razdražljivost, hitre spremembe razpoloženja, nestrpnost, utrujenost, potrtost, nespečnost in bolečine v trebuhu.

Povezava med uživanjem sladkorja z vedenjskimi motnjami so dokazale številne raziskave, zato v programih za preprečevanje nasilja v šolah predlagajo spremembe v jedilnikih (odstranjevanje avtomatov z gaziranimi pijačami, čokoladicami …).

Mozolji in ogrci, krvavenje iz dlesni, pogosti prehladi, glavoboli in migrene, sladkorna bolezen, depresija, astma, alergije, razjeda želodca, menstrualne težave, krči in podobno se ob opustitvi uživanja rafiniranega sladkorja in izdelkov, ki ga vsebujejo, lahko omilijo ali celo povsem izginejo.

Raziskava, opravljena na 100 ženskah, je pokazala, da je uživanje sladkorja, mlečnih izdelkov in umetnih sladil povezano s pojavom Candida vulvovaginitis. Po uvedbi prehrane, ki je izločila vse navedena živila, so pri 90 odstotkih pacientk simptomi te glivične okužbe izginili.

Sladkorni blues
Mnogi ljudje začutijo padec energije okrog desetih zjutraj in treh popoldan; tedaj si želijo pojesti kaj, kar bi jim dvignilo energijo. V nasprotnem primeru so utrujeni, razdražljivi, muči jih želja po sladkem, izgubljajo zbranost, imajo nizek krvni tlak in tako naprej.

To je stanje hipoglikemije oziroma prenizke ravni sladkorja v krvi, ki je neposredna posledica uživanja sladkorja. Skupino omenjenih simptomov so poetično poimenovali sladkorni blues. Uživanje sladkorja je škodljivo za zdravje, saj slabi imunski sistem, zaradi česar postopoma zbolimo za različnimi boleznimi. Kljub temu mnogi ljudje ne uvidijo povezave med svojim stanjem in uživanjem sladkorja, saj ne razumejo vzročno-posledične povezave med tem, kar jedo, in svojim počutjem.

Sladkor v našem telesu
Večina sladkorja, ki vstopi v našo kri, se skladišči v krvi v obliki glikogena, pri čemer zmogljivost jeter znaša približno 50 g. Zaradi vsakodnevnega uživanja rafiniranih izdelkov pride do presežka glikogena, zato se ta vrača v krvni obtok v obliki maščobnih kislin, ki se sprva nabirajo na manj dejavnih delih telesa, kot so boki, trebuh itn. Toda to še ni konec zgodbe.

Redno uživanje sladkorja usmeri kopičenje maščobnih kislin tudi v okolico vitalnih organov, kot so srce, ledvice in jetra, ter te organe obloži s plastmi maščobe in sluzi. Zaradi tega telo slabše deluje, krvni tlak se poviša, kakovost rdečih krvničk se spremeni, število belih krvničk pa se nenormalno poveča. Presnova se upočasni in imunost znatno upade. Telo se ne more več ustrezno odzivati na mraz in vročino ter se slabše brani pred virusi, bakterijami in drugimi patogeni. 

Vsakodnevno uživanje rafiniranih živil in sladkorja vpliva tudi na delovanje možganov, saj uničuje koristno bakterijo v črevesju, ki sodeluje pri sintetiziranju kompleksa B-vitaminov, nujnega za delovanje možganov. Zaradi tega smo zaspani, manj zbrani in slabše pomnimo podatke

Naval energije − napoved težav
Preprosti sladkorji se hipoma vsrkajo v kri, kar vzbudi občutek navala energije, obenem pa kri postane prekisla. Slinavka mora izločati več inzulina, da odstrani presežek sladkorja v krvi. Uživanje večjih količin sladkorja slinavko sili k večji reakciji, posledica tega pa je občutek brezvoljnosti in potrtosti. Verjetno se spomnite, kako ste se po začetnem navalu energije, ki je sledil temu, da ste pojedli nekaj sladkega, počutili, kot bi vam potonile vse ladje.

V nasprotju s tem imamo lahko tudi nizke ravni sladkorja v krvi, že omenjeno hipoglikemijo, za katero so značilni znojenje, občutek pulziranja v žilah, drhtenje, glavoboli, nagli napadi lakote … Za ureditev tega stanja "nujno potrebujemo" naslednji odmerek sladkorja − in krog je sklenjen. Čez čas slinavka zaradi velikih naporov, ki jim je izpostavljena, slabše deluje in ne more več izločati inzulina, kar povzroči visoko raven sladkorja v krvi − in razvije se sladkorna bolezen.

Članek se nadaljuje »


Marjan Berginc

Marjan Berginc dr. med. spec. splošne medicine

Sonja Kapun

Sonja Kapun dr. med. spec. interne medicine

Postavi vprašanje

Katja Arko Kampuš

Katja Arko Kampuš dr.dent.med. spec. ortodont

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki