Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Jagodičje

Skrivnost zgoščene majhnosti

Med sadjem zavzema posebno mesto zaradi večje vsebnosti cele vrste rudnin, po vitaminih pa izstopa nekoliko manj. V zadnjem času čedalje glasneje opozarja nase z barvili; nekatera med njimi so ključni antioksidanti, ki ščitijo pred rakom in drugimi boleznimi civiliziranega sveta. Toda Indijanci in druga avtohtona ljudstva so to vedela že zdavnaj: plodovi samoniklih vrst jagodičja so jim bili ključni vir takrat neznanih hranil. Sušili so jih, s suhim mesom in z mastjo so jih zmešali v pemikan, shranjevali so jih v tjulenjevem olju. V primerjavi z drugim sadjem se jagodičje z gojenjem ni tako zelo spremenilo; veliko vrst je še vedno izključno samoniklih. Jagodičje je tako rekoč zastonj ali pa zelo drago, saj nabiranje vzame veliko časa. Toda prav to je ključno: to je odkrito povabilo na nabiralniški izlet za dober tek. Na dolge proge, seveda.

Kaj tiči v barvi in okusu?

Flavonoidi: včasih so bili znani kot vitamin P. Vitamin C varujejo pred razpadom in krepijo njegovo učinkovanje. Pri višjih temperaturah so večinoma obstojni. V jagodičju so predvsem antocianska barvila, ki spodbujajo naravno telesno odpornost, čistijo ožilje in omogočajo hitrejše porjavenje kože. Poleg tega so antioksidanti, ki ščitijo pred rakom in drugimi poškodbami tkiva zaradi prostih radikalov.
Karotenoidi: antioksidanti, ki ščitijo pred rakom. Beta karoten krepi sluznice in jih varuje pred okužbami ter omogoča naravnejše porjavenje kože. Pri višjih temperaturah so večinoma obstojni.
Fenolne kisline:razkužujejo, varujejo pred rakom, čistijo ožilje in krepijo srce. Ena od najpomembnejših tovrstnih kislin v jagodičju je elaginska kislina.
Rudnine: gradniki zdrave telesne arhitekture in ključni dejavniki presnove.
Vitamini: ključni dejavniki življenjskih procesov v telesu.
Sadne kisline: razkužujejo in spodbujajo procese razstrupljanja.
Pektini in druge balastne snovi: urejajo prebavo, vežejo strupene snovi v črevesju in spodbujajo njihovo izločanje ter znižujejo raven holesterola v krvi.

Priprava
Čim manj naredimo jagodičju, tem bolje za nas in zanj. Za nas, ker tako dobimo največ bioaktivnih sestavin, ki jih kuhanje uniči; zanj, ker ohrani najboljši okus. Zobamo ga kar samega, brez dodatkov, kvečjemu oslajenega z medom - za zajtrk ali za malico. Toda ne več kot skodelico naenkrat, kar zaradi svojega čistilnega delovanja lahko požene prebavo v prehiter tek. Zato je ena najokusnejših naložb v živahno počutje, če jagodičje jemo v zmernih količinah, vendar čim pogosteje in čim več različnih vrst. To je ena najodličnejših skupin sadja za pripravo sadnih solat, ki jih poživi tako z barvo kot okusom. Kislejše vrste uspešno uporabimo za pripravo zelenjavnih solat. Istemu namenu koristi tudi v kisu vloženo jagodičje.

Jagodičje v kisu
Steklenico s širokim vratom do tretjine ali četrtine napolnimo z opranim jagodičjem, ki smo mu odstranili peclje. Zaradi izrazitega okusa ponavadi uporabimo samo eno vrsto, na primer maline, črni ribez ali borovnice, lahko pa preizkusimo tudi mešanice, v katerih se okusi zlijejo v zanimivo celoto.Jagodičje zalijemo z močnim jabolčnim kisom, steklenico zapremo in jo pustimo vsaj dva tedna dni v kleti ali shrambi. Medtem se kis in sadje domenita za podobo skupnega okusa, s katerim nato obogatimo različne jedi. Takšen kis se prilega vsem vrstam solat, zlasti zeleni, lepo pa se poda tudi k sadju in sadnim solatam.

Krema iz jagodičja
Skodelico izbrane vrste jagodičja, denimo črnega ribeza, ali mešanice več vrst zmešamo s paličnim mešalnikom. Dodamo žlico medu, premešamo ter potresemo s ščepcem drobno narezane mete, dobre misli ali melise.

Izstopajoče sestavine nekaterih vrst jagodičja
Aronija: flavonoidi, predvsem antociani, rudnine
Bezgove jagode: antociani, rudnine
Borovnice: antociani, karotenoidi
Brusnice: pektini, flavonoidi, rudnine
Gozdne jagode: flavonoidi, rudnine, elaginska kislina
Josta (križanec med črnim ribezom in kosmuljo): pektini, antociani, rudnine
Kosmulje: pektini, flavonoidi, rudnineMaline: pektini, rudnine
Črni ribez: pektini, antociani, rudnine, vitamin C (do trikrat toliko kot limone), vitamin E
Rdeči ribez: pektini, karotenoidi, rudnine
Robidnice: pektini, antociani, elaginska kislina, karotenoidi
Poleg tega vse jagodičje vsebuje še sadne kisline, vitamine in nekaj odstotkov sladkorjev.

Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

flavonoidi , sadje , borovnice , vitamini , rudnine , ribez , jagodičje , gozdne jagode

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.