Lan, laneno olje in lanena semena

(Foto: Diana Anđelič)

Dragocena rastlinska hrana

Tri. To nas zanima. Kajti tri je bolj mega kot šest, čeprav sta v jedru obe enako mega. Da, čisto navadna kemija nas pripravi, da se znamo izražati v takih šifrah. Omega tri. Omega šest. Je kdo omenil omega devet? Pa so čisto navadna olja.

Še prav okusno se mastimo z njimi in kdo bo zdaj skrbel za njihove repke in krilate konice? Vseeno ni odveč, če se med tem prijetnim opravilom, na primer z oljčnim oljem na solati ali lanenim oljem na kuhanem korenčku, spomnimo, da omega pomeni konec molekule maščobne kisline, številka pa ogljikov atom, na katerem je, gledano s konca molekule, nameščena prva dvojna vez. Kajti nekako se je izkazalo, da raje kot težke maščobe uživamo lahke, te pa imajo v svojih maščobnih kislinah eno ali več dvojnih vezi, medtem ko jih težke sploh nimajo.

In potem, glej ga, kljukca

Celo pri tako zdravem razmišljanju se izkaže, da je šestice odločno preveč, trojke pa znatno premalo. Resda enako nujno potrebujemo obe, toda če uživamo preveč nenasičenih omega 6 maščob in premalo omega 3, ustvarimo nesorazmerje, ki je imeniten temelj za neprijetnosti in prevrate z zdravjem, kot so vnetja, povišan krvni tlak, debelost kljub vitkim mislim in celo rakasto razraščanje tkiva.
Zato vse raje segamo po trojki. Ampak omega 6 maščobnih kislin je v semenih in oljih, naj bodo hladno stisnjena ali ne, neprimerno več kot omega 3. Kot najpomembnejši vir drugih se izkaže ribja hrana z ribjim oljem vred. V rastlinskih oljih bolj ali manj močno prevladuje "šestica", izjema je oljčno olje in posebna vrsta sončničnega olja, v katerem je največ "devetice", ki je zdrava zgodba zase in ne vpliva na razmerje 6 : 3. In nato, če ne predvsem, so tu lanena semena in laneno olje. Hladno stisnjeno, da ne bo pomote, ki ga kupimo v trgovini s hrano, in ne tista reč iz trgovine z barvami, ki se ji reče firnež, ki ni nič drugega kot tehnično laneno olje, neprimerno za prehrano, zato pa toliko bolj za impregnacijo lesa, mešanje z barvami in še za marsikaj.

Skratka, lan je car, …

… čeprav zna šteti samo do tri. Pravzaprav še posebno in prav zato. Laneno olje je eden od najbogatejših rastlinskih virov omega 3 maščobnih kislin, saj jih vsebuje skoraj 60 odstotkov, medtem ko je omega 6 maščobnih kislin v njem kakih 15 odstotkov.
Sončnično olje, denimo, vsebuje več kot polovico omega 6 in prav malo omega 3 maščobnih kislin, medtem ko je oljčno lepo na svojem in zunaj te konkurence, saj vsebuje približno tri četrtine oleinske kisline, ki je omega 9 maščobna kislina, desetino "šestice" in prav malo "trojke".

Zmuzljiv

Ampak pravzaprav smo pri semenu in laneno seme ponuja še kaj drugega kot tako dobrodošlo "trojko".
Na primer, je trdo in ga komaj kakšnega zgrizemo, ker med žvečenjem postaja vse bolj sluznat in zmuzljiv, dokler ne pogoltnemo, kar je, torej večinoma cela lanena semena.
To je imenitna hrana za prebavila in gladko prebavo. Semena so veličastna za preskrbo z vlakninami, saj so koristna, četudi so v skoraj povsem izvorni celosemenski obliki.
Seveda si pomagamo s sodobno tehniko, tako da lanena semena zmeljemo v multipraktiku ali kakorkoli že in potem to meljavo dodajamo jedem, denimo eno žlico, na koncu priprave.
Če jed kuhamo z lanom, so cela semena sicer zanimiva, zmleta pa koristnejša, kar zadeva dostopnost sestavin. V vsakem primeru jed postane nekoliko sluznata.
Semena med drugim vsebujejo lignane, ki podobno − in menda celo močneje − kot sojini izoflavonoidi učinkujejo kot fitoestrogeni ter ščitijo pred rakom maternice, dojk in prostate.

Kot dodatek

Zmleta lanena semena uporabljamo za dodatek juham in enolončnicam, lahko pa jih vmešamo tudi v testo za kruh. Z njimi lahko pripravimo solatno polivko. V družbi z vodo ali slino se izkažejo s tem, da postanejo lepljiva in sluznata, toda prav to je njihov namen. Za posebno preskrbo z omega 3 maščobnimi kislinami zmleta semena umešamo z malo vode in nastalo gostljatost pojemo kar brez dodatkov, na primer enkrat na dan pred ali med obroki po žličko do žlico. Prebavila in razpoloženje nam bodo hvaležni. Večjih količin se vseeno izogibamo, ker lahko kaj hitro pretirano pospešijo prebavo. Poleg tega so zmleta lanena semena v velikih količinah zaradi glikozida linamarina lahko celo strupena. V olju tega glikozida ni.
Semena meljemo za sprotno rabo, to je za nekaj dni, in jih hranimo v zaprti posodi v hladilniku.

Laneno olje

Nenazadnje je tu še hladno stisnjeno laneno olje. Je blagega okusa ter prijetno oreškaste arome in je imenitno za beljenje jedi vseh vrst, tako solat kot kuhanih jedi, zlasti zelenjavnih. Kakovostno hladno stisnjeno laneno olje je pri nas še redka prodajna dobrina, predvsem na germanski strani meje, kjer pregovor pravi, da lan odpravi vse križe in težave, pa je naprodaj v trgovinah z zdravo hrano po kakih 6 evrov za pol litra. Ponavadi je v pločevinki ali temni steklenici, da je zaščiteno pred svetlobo. Odprto laneno olje po uporabi vedno vestno zapremo, saj ob pomoči zraka oksidira ter hitro postane grenko in žarko.

Potrebno!

Zaradi vse teh okusnosti nas prime, da bi lanena semena in hladno stisnjeno laneno olje uporabljali kar redno, vsak dan. To menda ni le prijetno, ampak tudi potrebno.
Vse kaže, da je oljčno olje dobilo bratca.

V prodaji so pogostejša rjava lanena semena, medtem ko na bogastvo lanu kažejo tudi semena zlate barve.

Lara Pezdir Podbregar

Lara Pezdir Podbregar mag.farm. P3 Professional licenciran svetovalec

Postavi vprašanje

Tina Fabjan

Tina Fabjan dr. dentalne medicine

Vsi Viva strokovnjaki