Zdrava in enostavna decembrska praznovanja

Posebne palačinke
Posebne palačinke (Foto: Darja Kolar)

V veselem decembru lahko praznujmo z veganski prigrizki (finger food)


December je čas druženja in praznovanja, zato ni lepšega, kot da ga preživimo v prijetni družbi in ob dobri hrani. Če radi načrtujete domače zabave, veste, da se lahko zabava izkaže za velik izziv, predvsem pri pripravi hrane za več ljudi, z vsemi posebneži, ki ne jedo mesa, glutena ali česa tretjega.

Da o težavi s premalo krožnikov, pribora in na koncu o pomivanju posode sploh ne govorimo! In če doma nimate ravno največje jedilne mize, je samo težava več.

Zakaj se tokrat ne bi izognili vsem tem težavam in pripravili zabavo s hrano, ki bi si jo ljudje postregli brez pribora, in to stoje, medtem ko bi pili vino ali pa celo kakšen rum punč? Za to je najprimernejši tako imenovani finger food, torej drobni prigrizki, ki jih primemo z rokami in so veliki za grižljaj ali dva. Poleg tega, da je izbira finger fooda zelo praktična za postrežbo, bo tudi vaša miza v hipu spremenjena v pravo izložbo jedi, ki so paša za oči, pa tudi pravo veselje za brbončice vaših gostov.

Na naši mizi bodo zagotovo različno obloženi veganski brezglutenski prigrizki, manjkale pa ne bodo niti različne omake, ki jih lahko jemo z na palčke narezano svežo ali pa v pečici pečeno zelenjavo. V žargonu se je za take omake prijelo tudi angleško ime dip.

Cena

Kljub pestrosti hrane je cena za vse jedi skupaj 12 evrov, preračunano za šest ljudi, kar pomeni dva evra na osebo! To je samo še en dokaz, da nam za zdravo vegansko brezglutensko prehrano ni treba odšteti veliko denarja, pa če je to navadno nedeljsko kosilo ali pa božično praznovanje v prijetni družbi.

Hranilna vrednost

Čeprav gre samo za prigrizke ob kozarcu in v dobri družbi, vseeno pokrijejo 25 odstotkov dnevnih potreb po kalorijah. Pri tem je težko ugotoviti, koliko različnih kanapejev bo pojedel posameznik, zato smo računali od dva do tri kanapeje na osebo ter na to, da bo zbrana družba porabila vse omake s svežo ali pečeno zelenjavo.

Za pripravo smo uporabili različne jedi, kot so polenta, stročnice in sveža zelenjava, zato se pestrost kaže tudi pri zaužitih vitaminih in mineralih. Z različnimi prigrizki smo dobili kar dobrih 35 odstotkov beljakovin, za kar imajo največ zaslug različne omake iz čičerke in fižola. Zaužili smo tudi veliko vlaknin, železa smo dobili za skoraj 62 odstotkov dnevnih potreb, vitamina A pa je bilo za 65 odstotkov. Zanimivo je, da smo skoraj ves vitamin A dobili z le dvema živiloma, in sicer s sladkim krompirjem in korenjem. Ravno tako smo dobili veliko magnezija in kalija ter drugih vitaminov. Čisto malo pod mejo želenih 25 odstotkov dnevnih potreb smo zaužili le kalcija in selena ter vitaminov D in B12, ki pa se v veganski prehrani ne pojavljata.


Polentini kanapeji s tofujem

Sestavine za 6 oseb:
  • Polenta, 100 g (0,98, evra)
  • Suhi paradižnik v olju, 20 g (0,09 evra)
  • Olive, 30 g (0,11, evra)
  • Tofu, 70 g (0,70, evra)

Polenta je enostavna za pripravo in je zelo dobra osnova za kanapeje. Nanjo lahko položimo različno svežo ali pečeno zelenjavo. Pri polenti moramo paziti le na to, da pripravimo malo gostejšo kot ponavadi. Kuhamo jo v slanem kropu. Kuhano vlijemo v pekač, plast naj bo debela dober centimeter. Dobro ohlajeno in strjeno narežemo na tri do štiri centimetre velike ploščice, ki bodo osnova za oblaganje. Pred oblaganjem lahko narezano polento na hitro popečemo na segreti ponvi, da dobi hrustljavo skorjico. Pri tem lahko uporabimo malo oljčnega olja, lahko pa tudi brez.

Mi smo na polento naložili rezino dimljenega tofuja, dodali kapljico zelenega pesta za še boljši okus in nanj položili košček suhega paradižnika, namočenega v olju. Če boste na polento dodali veliko hrane, lahko to pričvrstite z zobotrebcem. V našem primeru to ni bilo potrebno.


Čolniček iz koromača s fižolovim pirejem

Sestavine za 6 oseb:
  • Koromač, 180 g (0,39 evra)
  • Rdeči fižol, 150 g (0,13 evra)
  • Oljčno olje, 3 ml (0,02 evra)
  • Tahini, 5 g (0,08 evra)
  • Sol, 1 g (0,00 evra)
  • Olive, 20 g (0,07 evra)
  • Česen, 3 g (0,03 evra)
  • Paradižnik, 50 g (0,20 evra)
Priprava:
Koromač ali navadni komarček je zanimiva aromatična rastlina, ki tik nad zemljo z omesenelimi listi tvori glavice. Posamezni omeseneli listi so idealni za finger food, saj kar kličejo po tem, da jih napolnimo z različnimi dobrotami. Pri naši kombinaciji smo koromačev čolnič napolnili s fižolovim pirejem.
Pire smo pripravili tako, da smo kuhan in odcejen rdeči fižol skupaj z majhno žličko tahinija ali sezamove paste, ščepcem soli, strokom česna in oljčnim oljem ter limonovim sokom po okusu spasirali s paličnim mešalnikom. Poleg fižolovega pireja smo na koromačev čolnič dodali še češnjev paradižnik in olivo.
Če vam je okus koromača premočan ali ga niste vajeni, lahko namesto njegovih omesenelih listov uporabite belgijski radič, ki mu rečemo tudi beli radič ali vitlof. Belgijski radič se od navadnega radiča razlikuje ravno po majhnih, okoli 10 centimetrov velikih podolgovatih glavicah. Njegovi listi so ravno tako uporabni za nadeve, kot je koromač.

Zelenjavni narastek na bučki

Sestavine za 6 oseb:
  • Ajdova moka, 20 g (0,06 evra)
  • Lanena moka, 4 g (0,05 evra)
  • Sol, 1 g, (0,00 evra)
  • Oljčno olje, 3 ml (0,02 evra)
  • Korenje, 30 g (0,05 evra)
  • Por, 20 g (0,04 evra)
  • Bučke, zelene, 50 g (0,08 evra)

Za zelenjavni narastek je potrebna gosta bešamelna omaka, ki pomeni vezivo med zelenjavo. Omako pripravimo tako, da na oljčnem olju na hitro prepražimo ajdovo moko. Zalijemo jo z vodo, začinimo in na kratko pokuhamo, da nastane gladka masa. Za boljšo vezavo dodamo še zmleta lanena semena.

Izbira zelenjave za zelenjavni narastek je res velika, uporabite lahko katerokoli čvrsto zelenjavo. Mi smo tokrat uporabili na trakce narezan por in naribano korenje. Por in korenje v ponvi na kratko prepražimo na oljčnem olju in primešamo bešamelno omako. Zmes zelenjavnih trakcev in bešamela vlijemo v pekač in pečemo okoli 20 minut. Ko je pečena, počakamo, da se dobro ohladi, in nato narežemo na primerne majhne grižljaje, ki jih le še postavimo na rezino bučke in okrasimo.

Če želimo, da je bučka hrustljava, jo lahko tudi na hitro prepražimo, mi smo uporabili kar svežo. Rezina bučke služi namreč za odlično oporo narastku, saj je ta zelo mehak in sočen. Namesto bučke lahko za podlago uporabimo slan kreker, vendar v tem primeru pogostitev ne bo več brez glutena. Narastku lahko dodate še kakšen dodatek, kot so rukola, rdeča paprika ali rdeča redkvica.

Posebne palačinke


Sestavine za 6 oseb:

  • Čičerkina moka, 25 g (0,17 evra)
  • Ajdova moka 25 g (0,07 evra)
  • Mandljeva moka, 25 g (0,83 evra)
  • Lanena moka, 3 g (0,06 evra)
  • Sol, 2 g (0,00 evra)
  • Maline, 100 g (1,59 evra)
  • Borovnice, 100 g (1,91 evra)

V prazničnih dneh sladkih dobrot res ne manjka. Sami smo se odločili za posebno različico veganskih palačink s svežim sadjem in za nekoliko posebno postrežbo. Za palačinke smo uporabili mešanico štirih mok, in sicer čičerkine, ajdove, mandljeve in lanene. Prve tri vrste moke dajejo palačinkam poseben videz in okus, medtem ko je lanena moka ključna kot vezivo. Različne tipe moke smo zmešali z vodo, mase pa nismo nič posebej začinili, saj nam je bil že dovolj intenziven okus mešanice mok.
Pri serviranju lahko uporabite različne čokoladne ali sadne namaze. Mi smo uporabili češnjevo marmelado. Da bi bile tudi palačinke postrežene kot finger food, smo jih narezali na posamezne grižljaje in jih postregli s svežimi malinami in borovnicami.

Omake za na trakove narezano svežo ali hrustljavo zelenjavo


Omake so nepogrešljiv del slovesne pojedine, saj so zelo enostavne in predvsem okusne, vašo mizo pa bodo tudi barvno zelo popestrile. Lahko jih jemo z različnimi grisini, krekerji ter svežo ali hrustljavo pečeno zelenjavo. Tokrat smo uporabili sveže korenje, stebelno zeleno, svežo rdečo in zeleno papriko, v pečici pa smo pripravili hrustljave palčke iz sladkega krompirja.

Sveža in pečena zelenjava za omake

Sestavine za 6 oseb:
  • Korenje, 100 g (0,16 evra)
  • Stebelna zelena, 200 g (0,40 evra)
  • Sladki krompir, 350 g (0,59 evra)
  • Zelena paprika, 50 g (0,35 evra)
  • Rdeča paprika, 50 g (0,17 evra)
  • Paradižnik, 80 g (0,32 evra)

Baba ganuš (Baba ghanoush)

Sestavine za 6 oseb:
  • Jajčevec, 500 g (0,85 evra)
  • Tahini, 10 g (0,16 evra)
  • Limonov sok, 2 ml (0,00 evra)
  • Česen, 3 g (0,03 evra)
  • Sol, 2 g (0,00 evra)
  • Oljčno olje, 5 ml (0,03 evra)

Baba ganuš (baba ghanoush) je bližnjevzhodna predjed, ki se pogosto je s kruhom pita, značilnim za vzhod, ali pa se pojavlja kot dodatek jedem. Jajčevce damo v pečico na višjo temperaturo (okoli 220 stopinj), da dobijo hrustljavo zapečeno skorjico, sredica pa postane mehka, sočna in kremasta. Večji jajčevec smo razrezali na polovico, da smo skrajšali čas peke. Ko je bil pripravljen, smo mehki sredici brez lupine dodali žlico tahinija, strok česna, oljčno olje, malo soli in za utrinek limonovega soka ter vse skupaj s paličnim mešalnikom zmešali v kremasto omako.

Klasični humus

Sestavine za 6 oseb:
  • Čičerka, 200 g (0,33 evra)
  • Tahini, 10 g (0,16 evra)
  • Česen, 3 g (0,03 evra)
  • Sol, 2 g (0,00 evra)
  • Limonov sok, 2 g (0,00 evra)
  • Oljčno olje, 3 g (0,02 evra)

Verjetno se strinjate, da brez humusa skoraj ne gre. Tudi humus izvira z Bližnjega vzhoda, vendar ga danes pogosto najdemo tudi v Evropi in Severni Ameriki. Priprava humusa je zelo podobna pripravi pomake iz jajčevcev, le da namesto pečenih jajčevcev uporabimo kuhano čičerko, ki ji ravno tako dodamo žlico tahinija, strok česna, oljčno olje, malo soli in malo limonovega soka. Vse skupaj s paličnim mešalnikom zmešamo v kremasto omako, ki jo lahko začinimo ali okrasimo s peteršiljem ali kakšno drugo vam prijetno svežo začimbo.


Rožnato obarvan fižolov humus

Sestavine za 6 oseb
Rdeča pesa, 50 g (0,04 evra)
Beli fižol, 250 g (0,24 evra)
Tahini, 10 g (0,16 evra)
Oljčno olje, 5 ml (0,03 evra)

Da smo imeli malo rožnate barve, smo v omako vključili rdečo peso. Postopek priprave omake je zelo podoben kakor pri humusu in namazu iz jajčevcev, le da smo tokrat uporabili kuhan beli fižol in kuhano rdečo peso skupaj z žlico tahinija in malo oljčnega olja. V našem primeru smo uporabili vloženo rdečo peso, zato z njeno količino nismo pretiravali, da njen okus kisa in začimb ni prevladoval. Predlagamo pa uporabo sveže kuhane rdeče pese in v tem primeru lahko uporabite večjo količino. Omaka je lepo rožnato obarvana in odlično popestri že tako zanimivo obloženo mizo.

Galerija

Posebne palačinke Darja Kolar

Polentini kanapeji s tofujem Darja Kolar

Zelenjavni narastek na bučki Darja Kolar

Čolniček iz koromača s fižolovim pirejem Darja Kolar

Omake: Rožnato obarvan fižolov humus, Baba ganuš (Baba ghanoush), Klasični humus Darja Kolar

Sveža zelenjava za omake Darja Kolar

Palčke iz sladkega krompirja Darja Kolar

Roman Paškulin

dr. Roman Paškulin dr. med. terapevt medicinske hipnoze


Postavi vprašanje

Zarja Đotišini

Zarja Đotišini indijska astrologija

Mirjam Toporiš Božnik

mag. Mirjam Toporiš Božnik certificirana apiterapevtka in NLP praktik hipnoze

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki