Oblikujte vitaminski načrt

(Foto: Diana Anđelić)

Z upoštevanjem življenjskega sloga

V popolnem svetu bi dobili vse hranilne snovi z naših krožnikov. Toda v našem svetu se temu niti ne približamo manj kot tretjina nas uživa pet porcij svežega sadja in zelenjave na dan, kar so minimalna prehranska zagotovila. Če k temu dodamo še množično nagnjenje k uporabi rafinirane moke in sladkorja, smo od izpolnitve naših prehranskih potreb še dlje. Celo polnovredna moka vsebuje samo nekatera hranila, kot je skupina vitaminov B, ki se sicer izgubijo v procesu rafiniranja, medtem ko rafinirani sladkor ne vsebuje prav nobenih vitaminov in mineralov.

Zatorej posežemo po dodatkih. Vsak dan poslušamo o tem, kaj vse bi morali jemati, da bi bili živahnejši, bolj polni energije, prijaznejši, bolj zdravi, srečnejši. Toda če bi jih užili kar vse, bi se nam verjetno zmešalo. Kaj torej storiti? Odgovor je na dlani vzemite jih pet. To se je izkazalo kot zgornja meja, ko gre za preglednost in smiselnost jemanja dodatkov.

Enaindvajset najpomembnejših možnosti smo razvrstili v dva menija med "mnogozmožniki" so dodatki, ki so koristni za vse, medtem ko so "posebneži" namenjeni za obravnavanje posebnih potreb ali stanj. Kaj potrebujete, je odvisno od tega, kdo ste in kako preživljate svoj čas. Ali živite, da bi delali, ali da bi telovadili? Spadate med žurerje ali zapečkarje? Izberite dva ali tri iz vsakega menija in si oblikujte svoj lasten vitaminski načrt.

"Mnogozmožniki"

Teh deset hranilnih težkokategornikov ponuja obilo koristi za večino ljudi. Izberite vsaj dva s tega seznama:

B-kompleks

pomaga pri spreminjanju hrane v energijo, zagotavlja delovanje živčnega sistema in možganov, pomaga pri umirjanju napetosti, vzdržuje zdravo kožo, oči in lase, spodbuja mišični tonus v prebavnem traktu in pomaga krepiti imunski sistem.

Najboljši odmerek: od 50 do 300 mg na dan. Formule vitaminov B-kompleksa zagotavljajo vse vitamine B v ustreznih razmerjih. Vitamini iz skupine B so topni vodi in gredo hitro skozi telo, zato je priporočljivo jemati tablete s podaljšanim delovanjem ali pa si odmerek razdelite, da si boste zagotovili njihovo stalno "zalogo".

Pozor! Potrebe po vitaminu B se povečajo, kadar se močno znojite, pijete alkoholne pijače, jemljete diuretike, antibiotike, uspavala ali estrogen.

Folna kislina ali folati

normalizirajo celice v vratu, pomagajo preprečevati motnje razpoloženja in depresijo, zmanjšuje stopnjo aminokislin v krvi, ki škodujejo srcu, in pomagajo pri prebavi.

Najboljši odmerek: od 400 do 1000 µg (nosečnice 600 µg, doječe matere 500 µg). Folna kislina je eden od vitaminov B; če jemljete B-kompleks, je verjetno že dobivate približno 400 µg na dan.

Pozor! Hormonska nadomestna terapija odvaja folate, zdravila za artritis in zniževanje holesterola pa lahko vplivajo na njegovo presnovo. Tudi jemanje več kot 400 µg na dan lahko prikrije pomanjkanje vitamina B12.

Vitamin C

je mogočen antioksidant, ki zavira staranje, pomaga pri obnovi tkiva, krepi imunski sistem, pomaga pri spopadanju s stresom, vzdržuje zdrave dlesni, aktivira folno kislino in spodbuja absorpcijo železa.

Najboljši odmerek: od 500 do 3000 mg na dan. Naše telo ne proizvaja vitamina C, zato ga moramo vnašati iz zunanjih virov. Zaželena oblika je ester-C, saj hitro vstopi v kri in dlje ostane v tkivih (za boljši učinek je priporočljivo uživanje bioflavonidov). Vitamin C se hitro izplakne iz telesa, zato uporabljajte tablete s podaljšanim učinkom ali pa razdelite odmerek s hrano. Dodajte ga še malo, če jemljete antikoagulante, analgetike, kortikosteroide ali oralno kontracepcijo ali če je pred vami operativni poseg.

Pozor! Nosečnice bi se morale izogibati velikim odmerkom vitamina C. Žvečljive tablete lahko poškodujejo zobno sklenino. Sočasno jemanje aspirina in neesterificiranega vitamina C v večjih odmerkih lahko sčasoma pripelje do vnetja želodca in razjede. Odmerek znižajte tudi, če se pojavi driska.

Tudi vitamin E

je mogočen antioksidant, ki zavira staranje, pomaga pri preprečevanju očesne mrene, vzdrževanju zdrave kože in las, varuje pred srčnimi boleznimi, vzdržuje delovanje mišic in živcev ter lajša simptome PMS (predmenstrualnega sindroma) in menopavze.

Najboljši odmerek: od 200 do 800 IU (mednarodnih enot) na dan. Če imate visok krvni tlak, začnite pri 100 IU in postopoma povečujte odmerek do končnih 400 IU. Vitamin E v naravni obliki se bolje absorbira kot sintetični, DL-tokeferol. Vaš dodatek naj vsebuje beta, delta, gama D-alfa (ne L) ali "mešane" tokoferole. Višje količine razdelite z obroki, ki vsebujejo manjše količine maščobe (ker je vitamin E topen v maščobi).

Pozor! Osebe, ki jemljejo sredstva za redčenje krvi, bi se morale o jemanju vitamina E posvetovati s svojim zdravnikom

Članek se nadaljuje »


Gorazd Kalan

mag. Gorazd Kalan dr. med. spec. pediatrije

Matic Fabjan

Matic Fabjan dr. med. spec. plastične rekonstrukcijske in estetske kirurgije

Simona Sanda

Simona Sanda uni. dipl. psih. spec. klinične psihologije

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki