Ste danes že pojedli jabolko?

Jabolko je bogato založeno s hranilnimi snovmi, njihova vsebnost pa se razlikuje od sorte ter načina pridelave.
Jabolko je bogato založeno s hranilnimi snovmi, njihova vsebnost pa se razlikuje od sorte ter načina pridelave. (Foto: Shutterstock)

Pravijo, da je jabolko prišlo naravnost iz raja. V številnih kulturah je simbol poželenja, ljubezni in večne mladosti. Vse to izraža veliko občudovanje tega sadeža, hvalospeve pa si zasluži tako zaradi čudovitega okusa kot številnih koristnih učinkov za zdravje. Čeprav bolezni sicer ne pozdravi, pa z vsakodnevnim uživanjem lahko preprečite marsikatero zdravstveno zagato. Stara slovenska modrost pravi, da eno jabolko na dan prežene zdravnika stran. Če boste pojedli še kakšno več, boste naredili veliko za svoje zdravje.

Zakladnica hranilnih snovi

Jabolko je bogato založeno s hranilnimi snovmi, njihova vsebnost pa se razlikuje od sorte ter načina pridelave. Gre za sadež, ki vsebuje skoraj vsa hranila, ki jih potrebujemo: vitamine (C, B, E…), minerale ter polifenole, ki so mogočni antioksidanti. Zaradi fruktoze in glukoze nas jabolko hitro oskrbi z energijo, preprečuje utrujenost in motnje koncentracije. Bogastvo vitamina C in antioksidantov je silna podpora imunskemu sistemu. Blagodejno vpliva na zdravje srca in žilnega sistema, saj preprečuje kopičenje škodljivih snov v krvi in znižuje holesterol. Obilje pektinov in celuloze spodbuja prebavo in stabilizira črevesno floro in s tem preprečuje drisko in zaprtje. Jabolka so nepogrešljiva pri vseh shujševalnih dietah. Zaradi obilja kalija spodbujajo izločanje odvečne tekočine, visoka vsebnost vlaknin pa pomaga pri hitrejšem občutku sitosti.

Jabolk ne lupite!

Od bioflavonidov je v jabolkah največ antocianov, zlasti v lupini. To je razlog, da je jabolka dobro uživati z lupino, zato pa poiščite tista, ki niso bila preobremenjena s pesticidi. Obenem jabolka vsebujejo triptofan, presnovni predhodnik serotonina, ki je zelo pomemben za naše dobro razpoloženje. Pri tem je jabolko učinkovitejše od čokolade! Jabolko umirja in blaži razdražljivost, je dobrodošlo kot sredstvo za umirjanje in pomaga, da lažje in hitreje zaspimo.

Kako izbrati najboljša

Pri nakupovanju izbirajte jabolka, ki imajo čvrsto, gladko, sijočo in nepoškodovano lupino. Čeprav jih lahko v trgovini najdete skozi vse leto, so najboljša od septembra do aprila. Jabolko dolgo ostane sveže. Najboljši prostor za shranjevanje so leseni zabojčki v zračni kleti, kjer ni svetlobe, temperatura je stabilna in je dovolj vlage. Občasno jih preglejte in odstranite tista, ki so začela gniti. V hladilniku jih lahko hranite v predalu za zelenjavo nekaj tednov, najbolje v papirnati embalaži, saj sproščajo plin etilen, ki pospešuje zorenje drugega sadja in zelenjave v hladilniku. Če jih hranite na prostoru, kjer so izpostavljena svetlobi, bodo prej dozorela, na suhem mestu, kjer ni dovolj vlage, pa bodo začela izgubljati čvrstost in se zgubala.

Pripravite jabolčni čips

Jabolka so najboljša sveža in surova, njihova uporaba v kuhinji pa je vsestranska. Ustvarite lahko celo paleto sladkih in tudi slanih jedi. Lahko jih pečete, kuhate, sušite, stiskate v sok, iz njih naredite marmelado, džem, žele, zelo cenjen pa je tudi jabolčni kis.

Jabolka najbolj poznamo kot nadev za pite, zavitke, peciva, torte, krostate in druge slastne sladice. Preprosta in zdrava sladica je čežana, odličen je tudi jabolčni kompot. Poskusite jabolka nekoliko drugače. Narežete jih na tenke krhlje in posušite na soncu ali v pečici na 70°C in se posladkajte z okusnim in hranljivim sadnim čipsom.

Sveže jabolko pojejte vsaj pol ure pred obrokom ali nekaj ur po njem. Jabolko namreč vsebuje zelo visok delež vode, v kateri so vse hranilne snovi, ki se iz želodca zelo hitro absorbirajo v kri. Če pa jih jeste skupaj z drugo hrano, še zlasti mastno in bogato z beljakovinami, lahko obležijo v želodcu tudi nekaj ur.

P.S.
Članek objavljamo v podporo promocijski kampaniji Eno jabolko na dan ..., s katero želi Ministrstvo za kmetijstvo povečati porabo lokalno pridelanih jabolk.


Sonja Kapun

Sonja Kapun dr. med. spec. interne medicine

Postavi vprašanje

Lea Lukšič

Dr. Lea Lukšič prehranska terapevtka, nutricionistka, raziskovalka

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki