Ingver

Ingver
Ingver (Foto: Shutterstock)

Ingver je ena od rastlin, ki je zaradi svojih izjemnih prehrambnih in zdravstvenih lastnosti vse bolj priljubljena tudi pri nas, čeprav prihaja iz vzhodnih dežel. Kitajci o njem pravijo, da je zdravilo za sto bolezni – uporabljajo ga na nešteto načinov. V Indiji, denimo, natančno razlikujejo ned značilnostmi svežega in suhega ingverja, tako v kuhinji kot pri zdravljenju, z raznolikimi preparati iz ingverja pa dosegajo pestre medicinske učinke.

Ingver spada med najmočnejše rastlinske antioksidante

Znanstvene raziskave posameznih sestavin ingverja so pokazale, da v resnici pomaga pri slabi prebavi, zgagi, bruhanju in preprečevanju slabosti . Poleg tega spodbuja krvni obtok, sprošča periferno ožilje, krepi izločanje sline, pomaga pri vnetju grla, lajša izkašljevanje in ima antiseptične lastnosti. Pomagal naj bi pri nabiranju plinov v želodcu in črevesju ter preprečeval krče, obenem pa krepil tek in spodbujal prebavo. Uporabiti ga je mogoče za lajšanje vnetnih obolenj, kot sta osteoartritis in revmatoidni artritis. Na drugi strani ugodno vpliva na pogosto težavo modernega človeka, bolezni srca in ožilja, saj zmanjšuje absorpcijo holesterola, zmanjšuje koncentracijo tega lipida v krvi

Zdravilne sestavine

Ingver (lat. Zingiber officinale) vsebuje številne aktivne sestavine, značilen vonj in okus mu dajejo predvsem šogaoli in gingeroli (spoji eteričnih olj in smol). Raziskave so pokazale, da so gingeroli po sestavi in učinku dokaj podobni kapsaicinu, ki je dobro znan kot naravno sredstvo proti bolečinam in vnetjem. Gingeroli ne odpravljajo le bolečin, temveč tudi vnetja, ki jih spremljajo. Pri zdravljenju vnetij so podobno učinkoviti kot aspirin in ibuprofen, njihova dodatna prednost pa je v tem, da obenem pomirjajo črevesje.

Koliko je dovolj?

Po zdravstvenih priporočilih količina zaužitega ingverja ne bi smela presegati 2 do 4 gramov svežega ingverja ali ¼ do 1 grama ingverja v prahu. Ingver v prahu ima nekoliko drugačen okus kot sveži ingver in je precej močnejši, zato je ena žlička po učinku primerljiva z eno žlico svežega ingverja.
Če imate žolčne kamne, če ste noseči ali dojite, se o uživanju večjih količin ingverja posvetujete z zdravnikom. Raziskave so potrdile, da so nosečnice, ki so jih pestile težave z bruhanjem in slabostjo, opazile veliko izboljšanje po uživanju 1 grama svežega ingverja na dan, zdravniki pa jim odsvetujejo uporabo suhega ingverja. Ingverja ni priporočljivo dajati otrokom do drugega leta starosti, čeprav jim v majhnih količinah, torej kot začimba, ne more škoditi.

Kako ga uporabljati v kuhinji?

Najdostopnejši je sveži ingver, ki ga ponujajo v vseh bolje založenih trgovinah.
Koren ingverja k hrani dodajamo tako, da ga:

  • na drobno nastrgamo in dodamo jedem proti koncu kuhanja,
  • nastrgamo in ga pred dodajanjem jedem popražimo na malce olja (s praženjem omilimo pekoč okus),
  • nastrgamo in izcedimo sok (ali pa za to uporabimo sokovnik), ki ga zatem dodamo jedi ali pijači,
  • narežemo na tanke, centimeter dolge trakove, ki jih popražimo na olju in dodamo na rižu,
  • pravokotno na vlakna narežemo na zelo tanke kolobarje, ki jih opražimo na olju (še bolje je, če uporabimo prečiščeno maslo gi) in grizljamo ob jedi kot čips.