Prehrana proti prehladu

(Foto: Jupiterimages)

Za zdrav nos in grlo

Prehlad ponavadi ne pride kar tako, ampak nam hoče povedati, da smo šli čez rob in da potrebujemo počitek. Prav. Privoščimo si ga in to je temeljno; vsa hrana, pijača, vitamini in tako naprej pridejo šele potem. Medtem pustimo vse, kar je tako nujno, saj v resnici ni zares tako nujno, in se malce razglejmo po prvi pomoči v kuhinji. Kajti kuhinja, to je lekarna. Ne le zelišča in čaj, tudi semena, oreški, olja, sadje, zelenjava, žita in sploh vse. Tudi vroča kurja juha, toda priporočljivo je, da je "pernata aviacija" za časa življenja spoznala nebo in zobala polnozrnato hrano. Skratka, jemo vse, vendar drugače. In kar je zelo priporočljivo, iz čimbolj naravnega vira.

Počivajte

Zdaj pa, pri močnem prehladu nismo kaj prida lačni in tudi vonja nam akutno primanjkuje. Zato lahko okusimo le temeljne okuse, arome pa prav nobene ali le komaj kaj. Še pri zdravem telesu predlagam tale poskus: v usta dajte grižljaj hrane ali srknite požirek pijače, zadržite dih in medtem žvečite hrano ali "valjajte" pijačo po ustih. Nato spet dihajte razlika je očitna. Ko smo prehlajeni, res močno prehlajeni, je čut vonja približno tako učinkovit, kot če bi ne dihali. Zato dajmo mir, počivajmo in počakajmo, da nam bo bolje. Kajti telo je pametnejše, kot si mislimo, in se zna pri takih enostavnih, a tudi bolj sestavljenih težavah z zdravjem pozdraviti kar samo. Toliko bolj, kolikor manj se vpletamo. Zato, ko mine tistih neizogibnih sedem prehladnih dni, če ne že kar med njimi, le sprejmimo spoznanje, da še pri lastnem prehladu ne moremo biti kaj več kot priča, lahko pa naredimo veliko, da do prehlada ne pride. Še enkrat, to kar jemo in pijemo, ni na prvem mestu.

Ravnovesja

Na prvem in edinem mestu je ravnovesje. Vsega. Sicer pa so preverjena protiprehladna priporočila naslednja:

  • Zgodaj spat in zgodaj pokonci. Ne spimo ne manj ne več, kot potrebujemo. Pri večini ljudi je to od šest do osem ur spanja.
  • Raje delajmo premalo kot preveč in se ne obremenjujmo z vsem tako "nujnim".
  • Čimveč, vsaj uro ali dve na dan, hodimo po gozdu ali bližnjih hribih ter skozse pretočimo čimveč čistega zraka in vsrkajmo čimveč sonca. Tako obenem spravimo v gibanje limfo ter pospešimo izločanje odvečnih in strupenih snovi iz telesa.
  • Vsako jutro si s posebnim strgalnikom očistimo jezik in nato pet minut žvrkljajmo hladno stisnjeno sončnično ali sezamovo olje.
  • Jejmo hrano, ki krepi sluznice in čisti dihalne poti (korenček, repa, črna redkev, hren).
  • Jejmo čimmanj hrane, ki zasluzi dihalne poti, torej mleka, mlečnih izdelkov in kruha, predvsem pšeničnega, predvsem belega.
  • V hladnem času ne jejmo preveč hrane, ki ohlaja: to sta presno sadje, zlasti južno, in zelenjava.
  • Ne pozabimo na antioksidante, ki jih vsebujejo zeleni čaj, zeliščni poparki in kozarec rdečega vina.
  • Redno pripravljajmo čaj iz materine dušice, ki razkužuje dihalne poti. Pijmo ga od dva- do trikrat na dan, in sicer med obroki.

Izhodišča protiprehladnega menija

Recept za zdrave sluznice se glasi: čimveč rumene, oranžne, tudi rdeče in zlasti temno zelene zelenjave, tako kuhane, pečene in presne (korenje, koleraba, zimske buče, rdeča pesa, blitva, špinača). Pojesti je treba dovolj kapusnic v vseh oblikah (brokoli, brstični ohrovt, ohrovt, zelje). Zelenjavne jedi okrepimo s hladno stisnjenimi olji in z začimbami. V primeru potrebe po čiščenju dihalnih poti se lahko zanesemo na pomoč podzemne moči repe, črne redkve in hrena. Razen z neposredno ostrino, ki jo najučinkoviteje užijemo v podobi solat, delujejo tudi od znotraj navzven. Enako velja za česen in čebulo.

Ker vir vnetega grla leži v debelem črevesu, sta v tem letnem času za zdrave razmere v njem nadvse dobrodošla kisla repa in kislo zelje, predvsem surova. Citrusi v zmernih količinah pripomorejo k večji splošni odpornosti, sploh ingver, ki greje in razkužuje; tega uživamo v majhnih, a rednih količinah.

"Prehladno" hrano puščamo bolj ob strani. Krompir, še bolj pa pšenični kruh in izdelki iz pšenične moke občutljivim dihalom niso preveč prijazni, ker povzročajo zmerno zasluzitev, medtem ko mleko in mlečni izdelki povzročajo močno zasluzitev. Meso v zmernih količinah je z zornega kota dihal neškodljiva in v primeru vročih juh celo koristna hrana. Ribe tudi.
Članek se nadaljuje »


Olja Repež

Olja Repež osebna stilistka (Image Consultant)

Postavi vprašanje

Liljana Mervic

doc. dr. Liljana Mervic dr. med. spec. dermatovenerologije

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki