Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Je tudi vitaminov lahko preveč?

Učinkovitost in varnost vitaminskih in mineralnih dodatkov k prehrani

Skoraj nobeno zdravljenje ni popolnoma varno in brez tveganj. Še posebno pozorni bodite, če njihovi ponudniki obljubljajo prav to. Med takšne oblike zdravljenja spadajo tudi diete in uživanje dodatkov k prehrani, zato pobliže predstavljamo trend, ki je v zadnjem času čedalje bolj množičen, in vas seznanjamo, v katerih primerih jih strokovnjaki v celoti odsvetujejo.
Že nekaj časa je znana vloga zdrave in uravnotežene prehrane pri preprečevanju najrazličnejših bolezni. Toda nekateri gredo pri tem še dlje; posebne diete in dodatke k prehrani uporabljajo kot obliko zdravljenja oziroma celo namesto zdravljenja številnih zdravstvenih stanj.

Zagovorniki tovrstnih prehranjevalnih terapij so pri poudarjanju vloge prehrane pri ohranjanju zdravja zelo goreči, po drugi strani pa nekateri predstavniki konvencionalne medicinske skupnosti z enako strastjo vsa nutricionistična in dietna prizadevanja mečejo v isti koš z nekoristnim nakladanjem. Vsi, ki iščejo preverjene in zanesljive resnice o vitaminskih dodatkih in dietah, so zaradi tega navzkrižnega ognja in poplave nasprotujočih si informacij le še bolj zmedeni.

Razprava o uporabi dodatkov je tako umestna in intenzivna, ker v zadnjem času narašča poraba nekaterih hranil za zdravljenje bolezni, čeprav je bilo na tem področju opravljenih le malo raziskav. Veliko ljudi je zmotno prepričanih, da so vitamini in drugi hranilnih dodatki popolnoma varni, ker so vitamini pač "naravni". To je morda veljalo nekoč, ko smo vsa potrebna hranila v celoti uživali v naravni obliki, torej s hrano.
Danes po zaslugi vrhunskih tehnologij lahko užijemo velike količine hranil, toda vedeti je treba, da so ti veliki odmerki vzeti iz konteksta svojega naravnega razmerja s tisočimi drugih snovi v hrani.

Za nekatera hranila, kot je vitamin A, je splošno znano, da so v velikih odmerkih strupena. Neznanka pa ostaja, ali uživanje izoliranih snovi v velikih odmerkih lahko poruši biokemično ravnotežje v telesu in tako ustvari dolgoročne težave ali povzroči stranske učinke. Torej je vprašanje, ali jemanje visokih odmerkov vitaminskih dodatkov opravičuje morebitno tveganje, povsem na mestu.

Terapevtske diete so povezane s protislovji - ne toliko zaradi tveganja, ki jih prinašajo preveliki odmerki, kot zaradi strogih omejitev, ki lahko pripeljejo do različnih motenj. Večine dietetičnih pristopov k bolezni namreč še niso natančno in sistematično raziskali, zato so dokazi o njihovi učinkovitosti pomanjkljivi; opraviti bo treba temeljite raziskave, ki bodo te diete ocenile na osnovi študij, opravljenih na ljudeh.

Večina nas je že slišala za dnevne priporočljive odmerke (DPO) vitaminov in mineralov. DPO so opredelili kot količino pomembne hranilne snovi, za katero velja, da zadovolji potrebe zdravega človeka. Če človek zaužije takšne količine vitaminov in mineralov, naj ne bi prišlo do bolezni ali stanj, ki jih povzroči pomanjkanje teh hranil.

DPO ne velja za ljudi s posebnimi dietnimi potrebami, niti ne pomeni, da gre za optimalno dietno raven teh hranil pri zdravih ljudeh. Vemo, da majhno do zmerno pomanjkanje temeljnih hranil sicer ne povzroča klasičnih bolezni pomanjkanja, vendar lahko prispeva k razvoju kake druge bolezni, zlasti v današnjem času, ko stres in nezdrave življenjske navade izčrpavajo telesne zaloge hranil. Znanstveni dokazi nakazujejo, da lahko uživanje hranil v odmerkih, ki presegajo DPO, prepreči številne bolezni ali vsaj pomaga v boju proti njim.

Kdaj se je treba obrniti na nutricionista?

Žal ni trdnih pravil in hitrih testov, ki bi vam pomagali do odločitve. Za pomoč se odločite, če nameravate z dieto ali z jemanjem vitaminskih dodatkov zdraviti bolezensko stanje. Poiščite zdravnika, ki je ustrezno izobražen in usposobljen za terapevtsko rabo vitaminskih dodatkov in diet. Če začnete jemati vitaminske dodatke v odmerkih, višjih od tistih v multivitaminskih tabletah, s tem obvezno seznanite svojega osebnega zdravnika, saj bi lahko prišlo do interakcije z drugimi zdravili.

Ortomolekularna medicina je polje, ki se specializira za uporabo velikih odmerkov vitaminov za zdravljenje bolezni. Tudi naturopati opravijo intenziven tečaj iz prehrane in njene uporabe v splošnem pristopu k bolezni, ki ne zagovarja jemanja zdravil. Tudi homeopati, herbalisti, kiropraktiki in akupunkturisti v zdravljenje vključujejo dietne nasvete, utegnejo pa vam jih dajati tudi maserji, inštruktorji joge ... Posebna previdnost je potrebna pri nasvetih ljudi, ki niso opravili formalnega usposabljanja. Tovrstnih nasvetov ne upoštevajte, ne da bi se o njih dodatno pozanimali in jih temeljito preverili.

Modra je tudi zadržanost do vseh, ki zagovarjajo skrajne oblike diet ali trdijo, da določen dietni pristop lahko pozdravi vse bolezni. Še posebno pazljivi bodite pri trditvah, da lahko dietne terapije in dodatki k prehrani pozdravijo bolezen, ki je konvencionalna medicina ni mogla. Ne zanašajte se na izide nekonvencionalnih diagnostičnih tehnik, kot so lasna analiza, kineziologija in "intuitivne" nutricionistične ocene.
Protislovnost takšnih pristopov zdravljenja je v nesoglasjih glede pravilne rabe diet in vitaminskih dodatkov; celo med strokovnjaki na tem področju obstaja le malo smernic, ki bi zagotavljale varno rabo.

Največja nevarnost predpisanih diet in vitaminskih dodatkov za zdravljenje niso negativne reakcije ali pomanjkanje posameznih hranil, pač pa dejstvo, da nismo bili deležni medicinske diagnoze in učinkovitega zdravljenja.

Vse več zdravnikov se strinja, da so multivitaminske tablete, pastile in mineralni dodatki lahko koristni zaradi izčrpavajočega vpliva stresa na telo, toda vsi se strinjajo, da nadomestki ne morejo zamenjati hranljivega obroka hrane.

Vsekakor se morate temeljito prepričati o morebitnih negativnih učinkih vsakega dodatka, ki ga nameravate jemati v večjih odmerkih, kot je priporočeno na embalaži. Če imate dvome, se posvetujte z zdravnikom ali nutricionistom. Ne predvidevajte, da so veliki odmerki hranil tudi varni. Žal je prej nasprotno!
Vsako pomembno spremembo jedilnika, zlasti če nameravate izločiti celotno skupino živil, je treba izvajati pod nadzorom strokovnjaka. Če se odločite za katero od posebnih diet, bodite zmerni. Tudi hitro hujšanje je razlog za skrb.

Previdnost pri nekaterih hranilih

Za primerjavo objavljamo DPO za temeljna hranila. Vsa so pomembna za zdravje in idealno bi bilo, če bi jih zaužili z vsakodnevnimi obroki. V varnih odmerkih so na voljo v multivitaminskih tabletah. Ljudem, ki jim primanjkuje določenih hranil ali bolehajo za posebnimi medicinskimi stanji, lahko visoki odmerki teh snovi koristijo, toda njihovo rabo mora spremljati in nadzirati strokovnjak ali svetovalec za prehrano.

Hranilo                                              Dnevno priporočeni odmerek

vitamin A                                             10.000 mednarodnih enot (ME ali angleško IU)
vitamin B1 (tiamin)                            1,5 mg
vitamin B2 (riboflavin)                        1,7 mg
vitamin B3 (niacin)                             20   mg
vitamin B6 (piridoksin)                         2  mg
vitamin C                                                60  mg
vitamin D                                                 400  ME
beta karoten                                        15-40 mg
folna kislina                                       0,2 mg
kalcij                                                   1.200 mg
železo                                                  15 mg
cink                                                     15  mg
krom                                                   100  mg
jod                                                       0,15 mg
Članek se nadaljuje »


Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

hranila , prehranski dodatki , minerali , vitamini , prehranska dopolnila , dodatki k prehrani

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.