ABC rekreacijskega teka

(Foto: Shutterstock)

Zlato pravilo vsake rekreativne vadbe je, da se je treba pred začetkom vadbe ogreti. Nič manj pomembno pravilo pravi, da je treba vaditi vsak dan po malem. Če ste zaradi bolezni ali kakega drugega razloga prekinili z vsakodnevno vadbo, je treba postopek prilagajanja ponoviti. Vsi naslednji koraki h kakovostnejšemu življenju, kot so pravilna izbira terena za rekreiranje, izbor hrane in morebitne dodatne vaje, so stvar posameznika. Nikakor pa ne gre pozabiti na razgibavanje mišičja po teku ali raztezanje.

Prvo pravilo: Če boste tekli v mestu, torej po trdi podlagi, izberite manj prometne predele, obujte ustrezne športne copate in si vnaprej določite razdaljo. Če ste se odločili za tek v naravi, bodite pozorni na obutev - izberite copate z oznako cross training - in pri razdalji upoštevajte vzpone. Sprehod v naravi je namreč bolj prijeten in sproščujoč kot v mestu, zato si lahko izbirate poljubne intervale.

Drugo pravilo: Pravilno ogrejte noge in ne pozabite na zgornji del telesa. Tek je naravno gibanje, pri katerem dela večina mišic, zato ne zanemarjajte ogrevanja. Začnete lahko s predkloni, nadaljujete s sklecami, nato z razgibavanjem kolkov, gležnjev in kolen ...

Tretje pravilo: Ne pretiravajte s tekom, tecite v intervalih, torej s postanki. Če tečete navkreber, sta vam na voljo dva načina: ponovitve ali navaden tek. V prvem primeru tečete in hodite v intervalih, ki naj bodo v razmerju 3 : 1. Tako boste izboljšali aerobno sposobnost, ki vam bo prišla še kako prav.

Četrto pravilo: Poškodbe so sestavni del vadbe, zato jih je treba preprečevati, če pa do njih vendarle pride, jih je treba prepoznati.

Tek navkreber


Kaj je tek navkreber?
Premagovanje nižjih vzpetin bo poživilo vadbo, obremenitve pa bodo blagodejno vplivale tudi na druge mišične strukture. Poleg tega boste pridobili na hitrosti in eksplozivnosti, vaša telesna pripravljenost bo zaradi večjih in drugačnih naporov boljša, takšna rekreacija pa bo bolje dopolnjevala druge vrste vadbe. Tek navkreber krepi vezi in mišičje ter posledično zmanjšuje možnost nastanka poškodb, poleg tega je tudi razvedrilo. Enoličen tek po vedno isti poti je enako "ubijajoč" kot enolično delo.

Kaj ni tek navkreber?
Nikakor ne smete zamenjevati teka na nižje vzpetine z gorskim tekom na Vršič. Rekreativci si morate izbirati nižje in predvsem lažje dosegljive cilje. Premagovanje gravitacije pri teku navkreber ni mačji kašelj, poleg tega ne pozabite, da je rekreativni tek še vedno tek s poudarkom na besedi rekreativni. Gorski tek je disciplina, rezervirana za poklicne športnike in tiste, ki v gorskem teku tekmujejo. Gorski tek je torej obratno sorazmeren z rekreativnim tekom na Golovcu podoben hrib. Gorski tek je premagovanje vzpetine in drugih športnikov v časovnem intervalu, rekreativni tek pa je dopolnilna oblika rekreacije netekmovalne narave v poljubnem časovnem intervalu in z možnostjo počitka.
Članek se nadaljuje »


Vojko Kanič

prim. doc. dr. Vojko Kanič dr. med. spec. kardiologije, vaskularne in interne medicine

Postavi vprašanje

Luka Hren

Luka Hren diplomirani kineziolog in gibalni terapevt Diplomirani kineziolog, Fakulteta za šport, magistrski študij Kinezioterapija

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki