Nasveti za varno rekreacijo na dopustu

(Foto: Shutterstock)

Leto je naokrog in spet je nastopil čas za zasluženi oddih. Mnogi ste že težko čakali prijetne šume morja in rek, jezer in drevja, ki nas spremlja na poletnem dopustu. Večina si vas želi počitka v viseči mreži ali ležalniku s pijačo v roki. Kaj pa, če bi delček letošnjega dopusta namenili tudi dejavnostim, s katerimi boste izboljšali počutje in utrdili zdravje – ali morda celo odpravili posledice stresnega in premalo dejavnega življenjskega sloga? Zagotovo boste pomislili, da je za rekreacijo prevroče. Vročina je res lahko nadležna, včasih celo ogroža zdravje, toda če boste upoštevali nekaj preprostih pravil, je tudi poletje primeren čas za rekreacijo.

Varno uživanje v vodi

  • V vročih poletnih mesecih je plavanje najprimernejša oblika rekreacije. Namesto da se v vodi le hladite in namakate, vsaj pol ure na dan namenite intenzivnemu plavanju. Plavati lahko poskusite tudi s plavutkami, saj je tako še zabavnejše. Zaščitite oči – uporabljajte plavalna očala ali masko za potapljanje, seveda brez dihalke. Plavajte v skladu s svojim plavalnim znanjem: ne precenjujte svojih sposobnosti in se ne oddaljujte preveč od obale. Otroka, ki še ne zna plavati, ne silite v vodo. Raje ga vpišite v plavalni tečaj, kjer ga bodo učitelji plavanja po metodičnih korakih privajali na vodo in naučili pravilne tehnike plavanja.
  • Čeprav se v vodi zelo učinkovito hladimo, kljub temu z znojenjem izgubljamo tekočino, zato je zelo pomembno, da pijemo zadostne količine vode.
  • Potapljanje je vse bolj priljubljena in privlačna oblika rekreacije, vendar je zaradi okolja, v katerem poteka, tudi nevarna. Potapljajte se vedno v paru, in sicer tako, da se prvi potaplja, drugi pa ga varuje oziroma opazuje z vodne gladine. Do največ utopitev pri potapljanju pride tik pod vodno gladino, ko se potapljač vrača iz globine, kjer je predtem prebil minuto ali več. Vzrok je v pomanjkanju kisika in preveliki količini ogljikovega kisika v telesu. Preden se lotite potapljanja (na dah ali z bombo), se zato vpišete na tečaj, kjer boste dobili vsa potrebna znanja.
  • Če dopust preživljate ob tekoči vodi ali jezeru, si izposodite kajake ali kanuje in se z družino podajte na izlet po reki ali jezeru. Skrbno načrtujte dolžino poti: veslanje je prijetno, vendar le, če ne traja predolgo, sicer se utegne sprevreči v moro. Za začetek si začrtajte največ dve uri dolgo pot, pozneje pa izlete postopno podaljšujte. Poskrbite za zaščito pred soncem in nikoli ne veslajte samo v kopalkah!
Nasveti za varno kopanje
  • Pred kopanjem preverite temperaturo vode, kajti premrzla voda lahko povzroči krč.
  • V vodo ne hodite pregreti – zmočite se postopoma.
  • Pred kopanjem v reki ali jezeru se prepričajte, ali je voda primerna (onesnaženost, vodni vrtinci, plimovanje, tokovi …).
  • Voda v jezerih in ribnikih je motna; pod gladino se lahko skrivajo skale, vejevje, razbito steklo ali smeti, zato odite pozorni.
  • Zaščitite se s primerno obutvijo, ki ne drsi in vas ščiti pred poškodbami.
  • Na morju spoštujte z bojami označena plavalna območja; plavajte izključno znotraj njih.
  • Ne hodite v vodo, če se slabo počutite, s polnim ali praznim želodcem ali pod vplivom alkohola.
  • Otroci naj bodo v vodi ali ob obali ves čas pod skrbnim nadzorom.
  • Še posebno nevarni so skoki v vodo: pred skokom si vedno oglejte rob in dno. Za skok se odločite le, če je okolje varno, saj v nasprotnem primeru utegne biti usoden!


Zgodaj zjutraj ali pozno zvečer

Če je vaša priljubljena rekreacija tek ali kolesarjenje, ni razloga, da se z njim ne bi ukvarjali tudi na dopustu. Izberite senčno okolje, ne pa odprtih in kamnitih območij. Tecite ali kolesarite zelo zgodaj zjutraj ali pozno popoldne in proti večeru, ko se temperature znižajo. Prisluhnite svojemu telesu in stopnjo napora prilagajajte počutju. V vročem in vlažnem okolju nikoli ne pretiravajte z rekreacijo.

Zakaj je vročina nevarna za zdravje

Telo med vadbo v vročem in vlažnem okolju doživlja dodaten stres, saj težje ohranja normalno temperaturo. Vroč zrak oteži oddajanje toplote z radiacijo, zaradi velike količine vlage v zraku pa je ovirano oddajanje toplote z znojenjem. Zaradi pregrevanja lahko pride do vročinske izčrpanosti, vročinskih krčev, motenj zavesti in celo vročinske kapi.


Pijete dovolj?

Poleti je že sicer priporočljivo piti veliko tekočine, rekreacija pa potrebo po vodi še poveča. Stopnjo hidracije boste najbolje zaznali z občutkom žeje in s pogostostjo uriniranja: če greste na vodo redkeje kot sicer, urin pa je temnejše barve, je to znak, da morate popiti več tekočine. Tekočini ni treba dodajati elektrolitov, ti so namreč potrebni le pri izrednih telesnih naporih, med katerimi se obilno znojite.


Zarja Đotišini

Zarja Đotišini indijska astrologija

Marijana Jazbec

mag. Marijana Jazbec poklicna grafologinja analiza pisave

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki