Joga za malčke

(Foto: Katja Golob)

Otroci se lahko skozi igro in na zabaven način naučijo tudi joge

Joga je v zahodnem svetu uveljavljena že pol stoletja, v zadnjih dveh letih pa je priljubljena tudi joga za malčke, torej za otroke, ki se še niso podali v šolske klopi. O jogi za najmlajše otroke smo se pogovarjali z Urško Božič, učiteljico joge za otroke v šoli Mali Buda. Med igro, pripoveduje sogovornica, tudi malčki lahko jogijsko dihajo, posnemajo asane in v sebi odkrijejo naravne jogije – lažje kot odrasli.

Pravljična joga

Za otroke, mlajše od osmih let, mora biti joga posebej prilagojena. Na tečaju, ki poteka pod vodstvom Urške Božič, jim zanimanje za jogo vzbudijo skozi igranje pravljice. Pravljične pripovedi, polne živali in čarobnih bitij, spodbujajo otroško domišljijo in dosežejo, da sledijo preprostim jogijskim položajem. Spodbujajo pa jih tudi s petjem in drugimi igricami.

Prvim korakom sledijo jogijski položaji

"Z jogo za malčke je mogoče začeti, ko otrok že suvereno hodi in skače ter se je zmožen za nekaj minut posvetiti temu, kar ga zanima. Običajna starost, pri kateri lahko otroci začnejo z izvajanjem joge, je dve leti in pol, lahko pa tudi več, saj se otroci med seboj zelo razlikujejo." Gre za osnovne položaje, ki pa jih otrokom ni treba izvesti v celoti, razlaga sogovornica.

"Otroci so kakor poper – živahni, radovedni in nikoli popolnoma pri miru, zato bi bilo nekajsekundno ali celo nekajminutno vztrajanje v določenem položaju, kot učijo skoraj vse velike šole hatha joge za odrasle, zanje velik, največkrat prevelik zalogaj. Vadba je tudi bolj dinamična, položaji se menjajo hitreje in so preprostejši. Sčasoma se tudi malčki naučijo natančnejšega izvajanja položajev, več pa izvedo tudi o njihovih učinkih.

Posebna pozornost

Starši ali oseba, ki ji otrok zaupa, malčka spremlja na tečaj joge, lahko pa tudi dejavno sodeluje pri vadbi. Pomembno je, da so skupine majhne, če pa je otrok več, mora imeti učitelj pomočnika, še poudari sogovornica.

Pihanje balonov, skok v pravljico, pozdrav soncu, petje …

"Pri nas ura traja 45 minut. Najprej sedimo v krogu, zapojemo om in opravimo nekaj preprostih dihalnih vaj – napihujemo navidezni balon, ugašamo svečke, oponašamo vulkan … Potem ogrejemo telo s prilagojenim pozdravom soncu ob spremljavi glasbe, nato se odpravimo na domišljijski potep po izbranih položajih, čemur sledi počitek. Otroci (in starši!) nekaj minut ležijo popolnoma pri miru in z zaprtimi očmi – včasih ob glasbi, včasih ob vodeni vizualizaciji. Na koncu zapojemo pesmico ter se z afirmacijo in zahvalo za druženje poslovimo."

Spodbuda za starše

O koristnih učinkih joge za malčke Urška Božič govori na osnovi osebne izkušnje: "Sama imam dve majhni deklici in obe v izvajanju joge zelo uživata. Večkrat prosita, naj jogo izvajamo skupaj – to pa je tudi eden od ciljev joge za najmlajše. Včasih me zjutraj s pesmico in s položajem metulj želita prepričati, naj vstanem. Tudi od drugih staršev dobivam pozitivne odzive, najpomembnejši pa so mi odzivi otrok. Če je joga všeč njim, sem zadovoljna tudi jaz."

Otroci so jogiji že po naravi

"Starši se razveselijo tudi nasvetov, kako lahko z jogo pomirijo otroke. Moje izkušnje kažejo, da izvajanje joge najlepše sprosti prav najživahnejše otroke. Toda joga ni le sprostitev, kot je morda strah nekatere starše, otroci se med jogo tudi razigrajo, na koncu pa vedno sledita sprostitev in umirjanje, tako da se lahko zavedajo svojega telesa in okolice. Otroci imajo s tem veliko manj težav kot odrasli, saj so naravni jogiji. Zavedajo se trenutka tukaj in zdaj, ne zanima jih včeraj ali jutri, dihajo globoko in skozi nos ter nimajo težav s slabo gibljivostjo," veselo pove sogovornica.

Samozavest, občutek lastne vrednosti

Joga je izrazito netekmovalna dejavnost, pravi učiteljica joge in pove, da se ob vsakem, še tako majhnem napredku, ki ga otrok opazi pri sebi (in z veseljem poskrbi, da ga opazi tudi učitelj), krepita njegov občutek lastne vrednosti in samozavest. "Pri vajah otroke nenehno spodbujamo ter jim strpno, spoštljivo in mirno predajamo znanje."

Joga za najmlajše koristno učinkuje na:
  • motorične in koordinacijske sposobnosti,
  • nadzor nad čustvi in njihovo umirjanje (boljše spanje in manj čustvenih izbruhov),
  • samozavest,
  • imunski sistem,
  • telesno moč in gibljivost,
  • telesno držo,
  • pljučno kapaciteto,
  • zavedanje in obvladovanje telesa,
  • zbranost,
  • ustvarjalnost.


Lara Pezdir Podbregar

Lara Pezdir Podbregar mag.farm. P3 Professional licenciran svetovalec

Postavi vprašanje

Gregor Kavčič

dr. Gregor Kavčič dr. med. spec. ortopedije

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki