Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Rekreacija poleti – samo zjutraj in pozno popoldne

Poleti rekreacijo omejimo na jutranje in popoldanske ure.
Poleti rekreacijo omejimo na jutranje in popoldanske ure. (Foto: Shutterstock)

Vsem je znano, da moramo v vročih in vlažnih poletnih mesecih rekreativno vadbo omejiti na jutranje in pozno popoldanske ure, saj so temperature okrog poldneva in zgodaj popoldne previsoke. Pogoj za nemoteno delovanje telesnih funkcij je notranja temperatura, ki se suče okrog 37 stopinj. Temperaturo telesa uravnava center za termoregulacijo v hipotalamusu, ki skupaj s ščitnico, hipofizo, simpatičnim živčnim sistemom, sredico nadledvične žleze, z vranico in s kožo opravlja homeostazo telesne toplote.
Če je telesna temperatura previsoka, jo telo oddaja s štirimi fizikalnimi procesi: s konvekcijo, kondukcijo, z radiacijo in evaporacijo. Med telesnim naporom se zaradi povečanega delovanja mišic notranja temperatura poviša. Osemdeset odstotkov odvečne toplotne energije telo odda z znojenjem (evaporacija), 20 odstotkov pa s preostalimi tremi fizikalnimi procesi. Učinkovitost oddajanja temperature med telesnim naporom je odvisna od temperature in vlažnosti zraka, oblačil in hitrosti vetra.

Če temperatura okolja presega temperature kože (32 stopinj), je oddajanje toplotne energije s kondukcijo, konvekcijo in z radiacijo omejeno, saj pri teh procesih toplotna energija prehaja od toplejšega k hladnejšemu, torej iz zraka na telo. Tedaj telo oddaja toplotno energijo samo z znojenjem. Telo poveča utrip srca, količino krvi v koži in količino znoja. Znoj pronica skozi kožo in izhlapi.

Še posebno nevarno je okolje, v katerem je poleg visoke temperature prisotna še visoka vlažnost, ki ovira oddajanje toplote z znojenjem, saj znoj ne more izhlapevati. Višja temperatura in vlažnost okolja pomenita manjšo delovno zmogljivost. V telesu se zaradi izločanja znoja zmanjšuje količina krvne plazme in elektrolitov, posledično pa se utrip srca še poveča. Vse to povzroči dodaten dvig telesne temperature in nevarnost za nastanek motenj v delovanju termoregulacijskega sistema.

Tem težavam se najlažje izognemo tako, da vadimo zjutraj ali pozno popoldne, pred vadbo, pa tudi med vadbo in po njej pa pijemo izotonične napitke, ki vsebujejo potrebne elektrolite. Poleg tega naj bodo oblačila za vadbo izdelana iz materialov, ki dihajo.

Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

šport , poletje , rekreacija , telesna vadba

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.