Minerali in telesna dejavnost, 1.del

(Foto: Jupiterimages)

Kalij, magnezij in kalcij

Minerali so snovi, ki so nujno potrebne za dobro delovanje mišic in skeleta, a tudi za pravilno delovanje živčevja. V dobi rasti sta pomembna predvsem kalcij in fosfor, kajti njuno pomanjkanje ima za posledico slabši razvoj skeleta. V zvezi s telesno dejavnostjo je najpogosteje govor o natriju in kloru, saj ta minerala pomembno vplivata na ravnovesje vode v telesu. Toda tudi ostali minerali niso nič manj pomembni za zdravje in učinkovit mišični trening.

Minerali v človeškem telesu

Najpomembnejši minerali v človeškem telesu so natrij, klor, kalij, magnezij, kalcij, fosfor, železo in cink. Najti jih je v tkivih in telesnih tekočinah, vendar se njihove količine v posameznih delih telesa med seboj razlikujejo. Tako je v kosteh največ kalcija in fosforja, v mišicah je veliko kalija in magnezija, v krvi in intersticijski tekočini pa natrija in klora. Določena količina mineralov je tudi v krvi in intersticijski tekočini, kjer sodelujejo v različnih presnovnih procesih.

Glavnino mineralov zaužijemo s hrano, izločamo pa jih z znojem, urinom in blatom. Če se vnos mineralov v telo poveča, se poveča tudi njihovo izločanje, nasprotno pa se njihovo izločanje zmanjša, če jih s hrano zaužijemo premalo. Pri dolgotrajnem pomanjkanju mineralov v hrani se njihova količina v telesu zmanjša, posledica tega pa so motnje v delovanju celic.


O naši telesni pripravljenosti odločajo tudi podrobnosti

Ne le "konkretna" hrana – o pomenu ogljikovih hidratov, beljakovin in maščob smo že govorili – temveč tudi mikrohranila, med katera spadajo minerali, pomembno vplivajo na športne dosežke ter zdravje dejavnih in rekreativnih športnikov. O natriju in kloru govorimo v povezavi s količino in kroženjem vode v telesu – tudi sama sem že obdelala njun pomen in vlogo v telesu in povezavo s telesno dejavnostjo.

Prvi trije – kalij, magnezij in kalcij

Kalij
Kalij odločilno vpliva na krčenje mišic. To je tako imenovani celični mineral, saj je njegova količina v celicah najmanj štiridesetkrat večja kot v drugih tkivih. Glavnina njegovega delovanja je povezana s krčenjem skeletnih mišic in srca, vpliva pa tudi na delovanje živcev (prenos informacij) in krvi tlak. Če ga zaužijemo preveč, se njegova količina v telesu poveča in nastopijo lahko celo smrtno nevarne motnje srčnega ritma. Nevarno je tudi pomanjkanje kalija v telesu. Njegovo izgubo najpogosteje povzroči driska, še večkrat pa je posledica uživanja nekaterih zdravil za pospeševanje izločanja vode iz telesa (diuretiki).

V delujoči mišici se po vsaki kontrakciji (skrčenje mišice) zmanjša količina kalija v mišični celici. Kalij je v mišici uskladiščen v glikogenu; z mišičnim delom porabimo glikogen, kalij pa se sprosti in potuje v zunajcelično tekočino (intersticij, kri), v kateri med intenzivno dejavnostjo izmerimo povečane vrednosti kalija. Povečane vrednosti so lahko tudi posledica poškodbe mišičnih vlaken, ki nastanejo med hujšim mehanskim stresom, zlasti pri nepravilni hoji in teku navzdol.

Med telesno dejavnostjo se z znojenjem izločijo majhne količine kalija, pozneje pa se ga še več izloči z urinom, s čimer se ohranja ravnovesje natrija in tekočine v telesu; telo namreč po telesni dejavnosti zadržuje natrij, da ne pride do dehidracije. Na vsak zadržani natrijev ion se z urinom izloči po en ion kalija. Zaradi tega se lahko po intenzivni telesni dejavnosti poveča potreba po kaliju, kajti mišične celice ga potrebujejo za dopolnitev izpraznjenih zalog, a tudi za sintezo porabljenega glikogena.

Na dan potrebujemo najmanj 2 g kalija, dejavni ljudje pa naj bi ga zaužili vsaj 3,5 g. Največ kalija vsebujejo banane in pomaranče, veliko ga je tudi v krompirju in mesu. Pri zdravih ljudeh ob zmernem uživanju raznolike hrane ne more priti do pomanjkanja kalija – pogosteje se dogaja, da ga zaužijemo celo preveč. Nekateri ljudje, ki zaužijejo veliko mesa in hrane, ki vsebuje obilico kalija, ga zaužijejo celo po 8 g na dan.
Članek se nadaljuje »


Pavle Košorok

prof. dr. Pavle Košorok dr. med. spec. kolorektalne medicine

Postavi vprašanje

Zarja Đotišini

Zarja Đotišini indijska astrologija

Olja Repež

Olja Repež osebna stilistka (Image Consultant)

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki