Tek v poletni vročini

(Foto: Shutterstock)

Po senci in v ohlapnih oblačlih

Poletje je čas visokih temperatur in pogosto tudi velike zračne vlage, ki nam pogosto krnijo radosti ob teku ali kaki drugi dolgotrajnejši dejavnosti na kopnem. Športna dejavnost v vročini ni le manj prijetna, temveč je lahko celo nevarna. Zaradi neveščega ravnanja se kaj hitro znajdemo v težavah, ki se kažejo v obliki krčev, velike utrujenosti, mravljinčenja, glavobola, lahko pa pride celo do smrtno nevarnega toplotnega udara (koma).

Vročina in vlažen zrak – najhujša kombinacija

Organizem mora za nemoteno delovanje vzdrževati stalno notranjo temperaturo. Pri temperaturi okolja, ki je blizu temperaturi kože (od 32 do 34 °C) je znojenje tako rekoč edini način hlajenja telesa. Pri normalni vlažnosti zraka človek med nizko intenzivnim (ko se še lahko pogovarja) teku z izhlapevanjem znoja izgubi od 0,5 do 1 litra znoja, pri tekmovalnem naporu pa celo do 3 litre znoja na uro. S tem se seveda zmanjša vzdržljivostna sposobnost (pri izgubi vode v višini 4 % telesne mase se tekačeva aerobna sposobnost zmanjša za 22 %), zaradi izgubljanja soli (NaCl) pa se poveča tveganje za nastanek mišičnih krčev.

Če je zrak suh, znojenje učinkovito hladi organizem, če pa okolje ni samo vroče, temveč tudi nasičeno z vlago, je ohlajanje z znojenjem znatno ovirano, kajti v vlažnem zraku se izparevanje znoja zelo upočasni. Kako velik vpliv ima zračna vlaga, pove podatek, da pomeni temperatura 35 °C pri 30-odstotni relativni vlažnosti zraka približno enak toplotni stres za telo kot temperatura 29 °C pri 90-odstotni relativni vlagi.

Če našemu organizmu ne uspeva več oddajati ustrezne količine toplote, pride do nevarnosti toplotnega udara. Telo se preneha znojiti, zato se telesna temperatura še poveča (celo do 42 ali 43 °C), koža je rdeča, vroča in suha, dihanje hitro in plitvo, povečata se krvni tlak in frekvenca pulza. Če pomoč z učinkovitim hlajenjem ne pride takoj, pride do okvar centralnega živčnega sistema, ki se lahko končajo celo s smrtjo. Zato pri temperaturah nad 35 °C in vlažnosti zraka nad 60 odstotkov odsvetujemo športno dejavnost, ki traja dlje kot eno uro.
Članek se nadaljuje »


Mojca Cepuš

Mojca Cepuš svetovanje o prehrani Svetovalka za zdravo prehrano in hujšanje, certificirana nutricistka.

Luka Hren

Luka Hren diplomirani kineziolog in gibalni terapevt Diplomirani kineziolog, Fakulteta za šport, magistrski študij Kinezioterapija

Postavi vprašanje

Peter Topić

Peter Topić univ. dipl. soc. del., TAP, CSAT zasvojenost s seksualnostjo, seksualna anoreksija, druge nekemične zasvojenosti, čustveni incest

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki