Zdrava prihodnost s pilatesom

Milijoni ljudi po vsem svetu vsak dan prakticirajo metodo pilates, njihovo število pa se vztrajno povečuje. Zakaj je ta sistem rekreacije postal tako priljubljen in zaželen? Kako je možno, da ga izvaja izjemno širok spekter ljudi, od plesalcev do atletov in tistih, ki šele začenjajo z vadbo ali pa se rehabilitirajo po poškodbi? Odgovor se skriva v tem, da so vsi – ne glede na starost in telesno pripravljenost – deležni prednosti te tehnike.

Oče pilatesa, Joseph Pilates (roj. 1880), ni bil vselej zgled zdravja in vitalnosti. Kot otrok je bil bolehen – pestila sta ga astma in rahitis. V želji po izboljšanju telesne moči je razvil vadbeni sistem in si z njegovo pomočjo izoblikoval gibčnejše telo z izvrstno mišično definicijo. Ob pomoči te tehnike je postal odličen smučar, gimnastičar, potapljač in inštruktor samoobrambe. Ko je med prvo svetovno vojno zapustil Nemčijo in odšel v Anglijo, kjer so ga kot internista vpoklicali v bolnišnico, je začel razvijati inovativne naprave. Zavzemal se je za izboljšanje zdravja ranjencev in ob pomoči njegove metode so se v resnici uspešno rehabilitirali – tako telesno kot duševno.

Pilates je več kot gibanje

Pri filozofiji pilatesa gre za čudovito kombinacijo telesne ozaveščenosti, dihanja in tekočega, nadziranega gibanja. Metoda obsega tako miselni kot telesni pristop k vadbi. Na eni strani zahteva nenehen miselni nadzor nad tem, kaj se dogaja s telesom, katere mišice sodelujejo pri vsaki posamezni vaji in kako to gibanje uskladiti z dihanjem, na drugi pa učinkovito spodbuja mišični sistem k delovanju in na vseh ravneh krepi telo. Joseph Pilates je verjel, da lahko srečo dosežemo samo s poznavanjem vseh skrivnosti gibanja telesa. Leta 1945 je napisal knjigo Vrnitev v življenje (Return to life) in razložil svojo teorijo na osnovi vadbe, ki združuje misli in telo. Pojasnil je, da se telo predvsem z njegovim sistemom pogojevanja prebudi prek gibanja in usmerjenih zavestnih misli.

Najvarnejši sistem vadbe današnjega časa

Pilates je oblika gibanja, pri kateri sta med izvajanjem izbranih vaj najpomembnejša miselna navzočnost in ozaveščeno razumevanje mišične aktivacije pri vsakem posameznem gibu. S popolnim nadzorom nad telesom, z upoštevanjem vseh petih načel pilatesa in s preciznostjo pri izvedbi vaj je mogoče doseči natanko določeno zaporedje mišične aktivacije, ki v telesu sproža pravilnejše gibalne vzorce, daje podporo hrbtenici in sklepom, odpravlja nesimetrije in telesne šibkosti ter izboljšuje telesno držo.

Največja prednost pilatesa je v tem, da telo obravnava celostno in med vadbo ne izključuje nobenega dela telesa. Prioriteta vsakega giba je stabilnost hrbtenice, iz česar črpamo tudi nadzor nad perifernimi deli telesa. Zaradi svoje preciznosti je pilates najvarnejši sistem vadbe današnjega časa, ki pa je z zahtevnejšimi prilagoditvami vaj kljub vsemu zadosten izziv športnikom in drugim naprednim posameznikom, ki pilates potrebujejo kot komplementarno obliko vadbe.

Številne zdravstvene prednosti

Glavni razlog, da se je pilates tako zelo razširil po specializiranih studiih, klubih in bolnišnicah, je zlasti v tem, da je ta metoda v resnici učinkovita. Pilates je mogoče izvajati kjer koli, in ker vključuje delovanje več mišic hkrati, je tudi časovno nadvse učinkovit. Prvi rezultati redne in pravilne vadbe se pokažejo že v nekaj mesecih, kar je prav to, kar današnji človek pričakuje in potrebuje.

Sodobne raziskave, ki se usmerjajo na rezultate in učinkovitost metode pilates, potrjujejo to, kar so zagovorniki pilatesa verjeli že dolgo. Ena od raziskav je primerjala vaje popolni dvig (ko se iz ležečega položaja na hrbtu z iztegnjenimi nogami dvignemo s sedeč položaj), dvojni izteg (ko leže na hrbtu z upognjenim trupom iztegujemo roke in noge stran od telesa) in teaser (ko iz ležečega položaja na hrbtu dvignemo trup tako, da sedemo in sočasno dvignemo noge) s klasičnim upogibom trupa (v fitnes industriji znan kot trebušnjak).

Kot v članku z naslovom Vadba pilates: izkušnje iz laboratorija poročata Michele Olson (doktorica, ki je vpletena v fitnes industrijo že vse od sredine osemdesetih let, sicer profesorica na Univerzi Auburn Montgomery) in Carrie Myers Smith (diplomirana inženirka fiziologije in zdravstvene vzgoje na Univerzi Plymouth State), je dokazano, da so ti gibi pri simulaciji povečanja maksimalne mišične moči pri medsebojnem odnosu dveh mišičnih skupin –preme trebušne mišice in zunanjih rotatorjev trupa (mišice, ki omogočajo stranske odklone in rotacije) – znatno učinkovitejši kot upogibi trupa. Avtorici poudarjata tudi pomen prilagajanja nekaterih gibov in vaj osebam s potencialnimi težavami, saj prepreči poškodbe ledvenega predela in upogibalk kolka.

Ta raziskava je ena ob številnih, ki dokazujejo koristi pilatesa za mišični tonus trebušnega in hrbtnega predela, kar je ena od prednosti rednega in pravilnega izvajanja pilatesa. Sodobni življenjski slog nas zaradi nepravilne telesne drže sili v slabe mišične navade, neaktivnost mišic pa botruje skrajšavam in čezmerni zakrčenosti, ki pripeljejo do obremenitev in potencialnih poškodb. Včasih za ohranjanje pravilnih gibalnih vzorcev zadošča že majhno število izbranih mišičnih aktivacij, zato je pilates odlična izbira kot komplementarna rekreacija, ki odpravi slabe razvade.
Članek se nadaljuje »


Galerija
Boštjan Kersnič

Boštjan Kersnič dr. med. spec. nefrolog

Postavi vprašanje

Roman Paškulin

dr. Roman Paškulin dr. med. terapevt medicinske hipnoze


Postavi vprašanje

Zarja Đotišini

Zarja Đotišini indijska astrologija

Vsi Viva strokovnjaki