Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

Prehranska dopolnila za donositev


Vprašanje:

Pozdravljeni!

Zanima me, kaj bi bilo najboljše jemati za uspešno donositev? Za seboj imam tri splave, od tega je bilo v dveh primerih na začetku vse v redu, utrip je bil viden. S samo zanositvijo sicer nimava težav, saj je do sedaj vedno uspelo 'v prvo', nimam pregrade, AFS je izključen. Hvala.

Lep pozdrav!

Odgovor:

Spoštovana,

v takih primerih je težko svetovati ustrezno prehransko dopolnilo, saj gre s prehranskimi dopolnili le za dopolnjevanje običajne prehrane.
Ker pri vas ne gre za problem zanositve, ampak donositve, je vsekakor na prvem mestu pogovor z vašim ginekologom. Ali imate morda kakšne bolezni?
Vsekakor je na prvem mestu zdrava prehrana in izogibanje stresu in počivanje (bolniški stalež).
Do polovice spontanih splavov pride zaradi kromosomskih nepravilnosti; nekatere so prirojene, večinoma so pa to naključne napake pri zorenju spolnih celic. Dejavniki tveganja za spontan splav so: pitje alkohola, pitje velikih količin kave, kajenje, kronične bolezni matere (slabo vodena sladkorna bolezen, celiakija, avtoimune bolezni), spočetje 3 do 6 mesecev po porodu, okužbe pri materi (mikroplazma, toksoplazmoza), nekatera zdravila, pogostni umetni splavi v preteklosti, nenormalnosti v maternici.
Vendar je treba močno poudariti, da je ta spisek dejavnikov tveganja v pomoč nosečnicam, česa naj se v nosečnosti izogibajo in kje morajo paziti. Hormoni so možen vzrok spontanega splava le v prvih desetih tednih nosečnosti, saj po tem času izločanje hormonov prevzame posteljica, pomanjkanje hormonov nosečnice pa nima več bistvenega vpliva na razvoj otroka. Najpogostejša težava je nizka vrednost progesterona.

Nosečnice spadajo med skupine ljudi, pri katerih je zdrava prehrana še posebej pomembna. Uravnotežena in raznovrstna prehrana, predvsem pa zadosten vnos določenih vrst hranil so nujni za normalen potek nosečnosti vse do poroda ter zdrav razvoj otroka.

Že tudi pred samo nosečnostjo je priporočljiva čimbolj kvalitetna, uravnotežena in raznovrstna prehrana, ki telo nosečnice preskrbi s potrebnimi hranili, predvsem pa ga pripravi na večje obremenitve telesa, ki trajajo vse do poroda.

Nosečnice naj na dan zaužijejo do 6 obrokov, med katerimi so glavni obroki zajtrk, kosilo in večerja, dopolnjujejo pa jih vmesni majhni obroki.

Nosečnice morajo v telo vnašati vse skupine makrohranil v zadostni količini ter vsaj 2 l tekočine dnevno.
Ogljikovi hidrati naj predstavljajo dobro polovico energijskega vnosa, priporočljivo je, da izvirajo iz polnovrednih živil, v dobro prebave pa naj vsebujejo tudi veliko prehranskih vlaknin. Beljakovine naj izvirajo tako iz živil živalskega kot rastlinskega izvora ter v enakem razmerju. Potrebe po beljakovinah se v drugi tretjini nosečnosti povečajo.
Maščobe naj ostanejo na približno 30 % dnevnega energetskega vnosa, a je priporočljiv vnos maščob rastlinskega izvora z višjo vsebnostjo nenasičenih maščobnih kislin omega 3, ki imajo izredno pozitiven vpliv na organizem. V novejšem času se vse bolj poudarja zadosten vnos DHA (dekozaheksaenojske kisline) in EPA (eikozapentaenojske kisline), ki ju vsebujejo predvsem ribe severnih morij (losos, tuna, skuša ...) in prehranska dopolnila, v katerih sta količina in izvor DHA in EPA nadzorovani. DHA je pomembna predvsem za pravilen razvoj možganov otroka, njegovo pravilno težo ob porodu in večjo odpornost otroka. Pri materi DHA pomaga pri zmanjševanju tveganja za poporodno depresijo.

Čedalje večji poudarek dobiva nosečnicah uživanje zadostne količine folne kisline. Slednja spada v skupino vitaminov B. Folna kislina je pomembna za splošno zdravje tako otroka kot matere, hkrati pa sodeluje pri številnih procesih razvoja otroka. Tako folna kislina skrbi za tvorbo, presnovo in pravilno delovanje krvnih telesc, preprečuje nepravilno zapiranje nevralne cevi, ki kasneje tvori hrbtenico otroka.

Folne kisline telo samo po sebi ne more proizvajati in jo moramo v telo vnašati s prehrano in dopolnili. Folna kislina je občutljiva na svetlobo, kisik in toploto, kar pomeni, da je v hrani lahko vsebnost folne kisline kljub okvirnim vrednostim zelo različna. V nosečnosti se potreba po folni kislini poveča za polovico, kar pomeni, da je potreben vnos do 0,6 mg folne kisline dnevno.

Pomanjkanje folne kisline ima lahko velike posledice za razvoj plodu, v skrajni posledici pa lahko pripelje tudi do splava ali prirojenih napak pri otroku. Prav zato, ker folna kislina sodeluje pri zapiranju nevralne cevi se lahko namreč ob njenem pomanjkanju možgani in hrbtenica razvijejo nepravilno, to pa ima za posledice motnje v fizičnem in duševnem razvoju otroka. Uživanje folne kisline v nosečnosti dokazano zanjšuje možnosti za nepravilen razvoj plodu oziroma pojav nepravilnosti v razvoju tudi za do 70 %, zaradi česar folno kislino v veliko zdravstvenih sistemov po svetu priporočajo v času nosečnosti. Ženske, ki jim primanjkuje folne kisline, imajo lahko tudi težave s ponavljajočimi se spontanimi splavi.

Pomembna je tudi ustrezna izbira prehranskega dopolnila s folno kislino. Prehransko dopolnilo mora vsebovati aktivno obliko folne kisline. Aktivna oblika folne kisline ne potrebuje pretvorbe v biološko uporabno obliko, zato zagotavlja večjo koncentracijo aktivnega folata v krvi kot običajna folna kislina. Novejše raziskave so pokazale, da ima 50 % žensk zaradi zmanjšane aktivnosti encima MTHFR moteno presnovo folne kisline v aktivno obliko folata.

Kljub temu, da je večina nosečnic z določenimi dejstvi seznanjena, je na mestu opozoriti na stvari, ki se jih morajo le-te poskušati čimbolj izogibati. Med nosečnostjo se močno odsvetuje kajenje, pitje alkohola, uživanje drog, uživanje kofeina, vegetarijanska ali druge ločevalne diete, shujševalna dieta ali jemanje nepredpisanih zdravil. Nosečnicam je priporočljivo izogibanje onesnaženim okoljem, prostorom s pomankljivo higieno ter toplotno neobdelanim živilom.

Vabim vas v našo lekarno Nove Poljane, kjer vam bom s strokovnim holističnim pristopom prisluhnila vaši težavi in pridobila več informacij za lažje svetovanje in morebitno izbiro ustreznega prehranskega dopolnila za vašo težavo.

Lep pozdrav!

 Lara Pezdir Podbregar, mag.farm.

Aktiven

Lara Pezdir Podbregar, mag.farm.

Zelišča in zdravilne rastline Zdrava hrana

Če želite zastaviti vprašanje stokovnjaku, se morate najprej prijaviti v sistem.

Prijava na portal