Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

Prehranski dodatki pri bolnikih z duševnimi motnjami


Vprašanje:

Spoštovani,

zanima me, katera prehranska dopolnila (vitamine in minerale) priporočate, da bi duševni bolniki dodajali k svoji prehrani za ohranitev ter krepitev telesnega in duševnega zdravja. Konkretno, imam bipolarno motnjo in moram vsakodnevno redno uživati več vrst psihiatričnih zdravil (stabilizatorje razpoloženja, antidepresive, antipsihotike ...) Ali bi bilo dobro jemati občasno (ali stalno) kakšne prehranske dodatke (in katere), ki bi pripomogli npr. k razstrupljanju telesa? Katera prehrana je pri bolnikih z duševnimi motnjami najbolj priporočljiva, presna ali kuhana? Mesna ali brezmesna?

Najlepše se vam zahvaljujem za odgovore in vas lepo pozdravljam.

Odgovor:

Spoštovana!

Glede na najnovejše raziskave so hranila, ki najučinkoviteje pomagajo naslednja: maščobne kisline omega-3, vitamini B-skupine, predvsem B1, B3, B9 (folna kislina) in B12, vitamin D ter antioksidanti, kot so vitamini A, C in E ter minerali magnezij, železo in selen.

Pomembna je zdrava in uravnotežena prehrana in sicer:
- pitje zadostne količine tekočine (vsaj 1,5 litra vode na dan) in se izogibati sladkanim gaziranim/negaziranim pijačam, vodi z okusom in sadnim sokovom,
- pomembno je jesti večkrat na dan, saj tako preprečimo velik padec sladkorja v krvi in posledično slabo počutje ter nihanje razpoloženja,
- izogibajte se »fast foodu«, sendvičem, predpripravljenim in gotovim jedem, ki vsebujejo velike količine nasičenih transmaščobnih kislin, sladkorjem in enostavnim ogljikovim hidratom, ki negativno vplivajo na počutje,
- izbirajte kompleksne ogljikove hidrate in polnozrnate izdelke: rjavi riž, oves, ajda, pira, kvinoja in leča so bogati viri vitaminov B1, folne kisline in mineralov Fe, Se. Dober izbor so ogljikovi hidrati z nizkim glikemičnim indeksom, onemogočajo namreč velika nihanja sladkorja v krvi in s tem tudi inzulina. S hitrim dvigom sladkorja v krvi se spodbudi večje sproščanje inzulina, posledica tega pa je hiter padec sladkorja v krvi in s tem povezano nihanje razpoloženja,
- beljakovine kot vir esencialnih aminokislin: telesu potrebne esencialne aminokisline fenilalanin, triptofan in tirozin omogočajo nastanek noradrenalina, dopamina in serotonina v možganih, ki so ključnega pomena za delovanje možganov in celega telesa. Izbirajte med puranjim, piščančjim, pustim svinjskim mesom in jajci, ki zagotavljajo esencialne aminokisline, vitamina B6, B12 ter minerala magnezij in selen. Lahko izbirate tudi med rastlinskimi beljakovinami, kot so fižol, grah, soja, leča in druge stročnice,
- jejte zeleno listnato zelenjavo: uživajte zelje, ohrovt, zeleno, peteršilj, blitvo in špinačo, saj so bogati z vitaminoma C in B3 ter s folno kislino. Poleg listnate zelenjave v svoj jedilnik vključite tudi preostalo zelenjavo, kot so paprika, bučke, paradižnik, rdeča pesa, cvetača, brokoli in korenje, ki so bogati z antioksidanti,
- uživajte ribe: vsebujejo blagodejne maščobne kisline omega-3, ki so biološko najpomembnejše pri ohranjanju duševnega zdravja, saj vplivajo na delovanje receptorjev, prevzem nevrotransmiterjev in prenos signala. Ribe telesu priskrbijo tudi vitamin B3, ki omogoča oksigenacijo možganov in lažje premagovanje stresa. Dober vir maščobnih kislin omega-3 so ribje olje, losos, tunina, preostale ribe in morska hrana, avokado ter orehi, lanena semena in semena chia,
- oreščki so bogati z omega-3, antioksidanti, minerali in vitaminom B1, ki pripomorejo k normalnemu delovanju možganov in živčnega sistema. Čokolado in piškote nadomestite z zdravimi prigrizki. Izberite navadne, nesoljene arašide, pistacije, mandlje, orehe, lešnike, indijske oreščke,
- probiotični jogurti in druga fermentirana živila: ta poskrbijo za ravnovesje dobrih bakterij v prebavnem traktu, apsorpcijo hranil in posledično dobro počutje in zdravje možganov.

Kar se tiče prehranskih dopolnil so na prvem mestu omega 3 maščobne kisline.
Zadnja leta se pojavlja vse več podatkov o koristih omega 3 maščobnih kislin (omega 3 MK). Omega 3 MK so poleg omega 6 maščobnih kislin esencialne maščobne kisline. To pomeni, da jih telo samo ne more sintentizirat in je potreben vnos s hrano. V običajni prehrani (meso, sončnično olje, premalo zelenjave, rib) hitro zadovoljimo potrebo po omega 6 maščobnih kislinah. Ravnovesje med obema vrstama je potrebno za optimalno rast in razvoj, še posebej možganov, oči, živčevja, za ustrezno ravnovesje vnetnih procesov v organizmu.
Priporoča se uživanje rib vsaj dvakrat tedensko. Vsekakor pa so na prvem mestu kakvostna prehranska dopolnila, ki vsebujejo visoko vsebnost EPA in DHA v ustreznem razmerju. Da bi zagotovili neoporečno ribje olje, so bili patentirani proizvodni postopki za pridobivanje visoko kvalitetnega, neoporečnega ribjega olja. Ustanovljena je bila tudi mednarodna organizacija, ki skrbi za standarde kakovosti ribjega olja – IFOS (International Fish Oil Standards).
Nekatere študije kažejo, da imajo visok vnos omega-3 maščobnih kislin iz ribjega olja blagodejni učinek na možgane. Še posebej, področja, ki vplivajo na razpoloženje in vedenje. Rezultati ene študije, ki je vključevala 75 bolnikov opisuje prednosti maščobnih kislin omega-3 v primerjavi s placebom. Dokazano je bilo, da so se simptomi depresije zmanjšali.

Ribje olje oz. iz njega narejeni prehranski dodatki so varen in učinkovit način, da zaužijemo esencialne omega 3- maščobne kisline v zadostni količini, ki jo telo potrebuje. Njihovo ustrezno količino pa seveda dobimo tudi s pravilno prehrano. Evropska agencija za varnost hrane (EFSA) je odobrila tudi naslednjo zdravstveno trditev:
DHA prispeva k vzdrževanju normalnega delovanja možganov in ohranjanju vida (pri vnosu vsaj 250 mg na dan).
Za vaše potrebe svetujem dnevno vsaj 4 g EPA in DHA skupaj.

Za pravilno izbiro, pa vas vabim v našo lekarno Nove Poljane, kjer vam bomo strokovno svetovali in vam ponudili izdelek, ki je najbolj ustrezen za vašo težavo.


 Lara Pezdir Podbregar, mag.farm.

Aktiven

Lara Pezdir Podbregar, mag.farm.

Zelišča in zdravilne rastline Zdrava hrana

Če želite zastaviti vprašanje stokovnjaku, se morate najprej prijaviti v sistem.

Prijava na portal