Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Težave s prehranjevanjem


Vprašanje:

Pozdravljeni!

Stara sem 19 let in na vas se obračam v upanju, da mi lahko svetujete, kaj naj storim. Imam težave s prehranjevanjem. Vse se je začelo že v osnovni šoli, ko sem se začela kritično telesno primerjati s sovrstnicami in tudi tistimi, ki so bile mlajše ali starejše od mene. V osnovni šoli sem pridobila nekaj kilogramov na prehodu iz četrtega v peti razred. Nisem bila predebela, kvečjemu malce bolj okrogla. Zato sem že v osnovni šoli poskušala razne telovadbe in diete, a le-te niso trajale več kot kakšen mesec. Nato pa sem prisla v srednjo šolo, kjer sem si zapovedala, da ne želim biti več takšna kot sem in v tretjem letniku sem začela vsakodnevno telovaditi (45-60 min ali več), poleg tega pa sem se začela izogibati določenim živilom (sladkor in sladkarije, bela moka in izdelki iz nje, polnomastni (mlečni) izdelki, salame ... ). Poleg tega sem začela brati prehrambene podatke v tabelah na živilih in sestavine v hrani ter iskati kakršnokoli sestavino, ki je bila na mojem seznamu "nezdrave" hrane. Ta seznam je skozi čas postajal vse strožji, poleg tega pa sem se začela bati hrane, predvsem ogljikovih hidratov, sadja,sladkorja, itd. Izgubila sem veliko kilogramov v kratkem času (nekaj mesecih), poleg tega pa že 8 mesecev nimam menstruacije, zobje so se mi poslabšali, prsi zmanjšale, lasje so mi začeli izpadati, tudi stanje kože se je poslabšalo ... Tako imam pri višini 1,65 m, 47 kg. Vsi mi govorijo, da vidijo vse moje kosti, a jaz sebe še vedno vidim debelo. Po simptomih bi lahko šlo za zametke anoreksije v kombinaciji z ortoreksijo. A tega ne trdim zagotovo, se pa večina znakov ujema s tistim, kar sem nasla v različnih virih. Pred kratkim sem vse to povedala tudi staršem in skupaj smo se začeli boriti proti tej nadlogi. A vendar je težko. Vsakokrat ko sedem za mizo, si v glavi zastavim, koliko lahko pojem največ od obroka. Poleg tega si tudi načrtujem uživanje posameznih skupin živil skozi dan. Npr., če za zajtrk pojem dva kosa polnozrnatega kruha, to pomeni, da za kosilo ne pojem nič ali pa čisto malo ogljikovih hidratov. Se hujše pa je, če mama pripravi kakšno jed, ki vključuje belo moko, cvrtje, dodajanje olja, soli, sladkorja, vegete, belih drobtin ... Moj prvotni namen, da se obrnem na vas ni bil, da vam govorim o svojih motnjah. Kar sem zapisala zgoraj, je le zato, da vam bo lažje podati nasvete, in sicer , da bi mi svetovali koliko, katere in seveda kdaj, naj pojem: ogljikove hidrate, beljakovine, maščobe ,sadje in zelenjavo ..., da bi lahko imela vitko in ob redni vadbi tudi zdravo športno postavo. Zanima me tudi, ali je bela moka res tako zelo škodljiva? Prav tako me isto vprašanje zanima za polnomastne mlečne izdelke. Najlepše se vam zahvaljujem za odgovor in opravičujem se vam, če vam je branje tega sporočila vzelo prevec časa.

Za odgovor se vam najlepše zahvaljujem.

Odgovor:

Pozdravljena!

Naj se ti sprva zahvalim za iskreno pismo! Kot si že sama ugotovila gre pri tebi za težave, ki se izražajo kot motnje hranjenja. Iz napisanega bi lahko sklepali, da gre za zametke tako anoreksije, kot ortoreksije, vendar bi se za natančnejšo diagnostiko bilo najbolje obrniti na strokovnjake, ki se ukvarjajo s tovrstnimi težavami. Pri osebah z motnjami hranjenja gre navadno za težave, ki so povezane z duševnimi in miselnimi vzorci, kateri pa se izražajo v pretiranem nadzorovanju hranjenja. Pri reševanju tovrstnih težav ti bo lažje pomagal ustrezno usposobljen strokovnjak s področja psihologije! V ta namen bi ti priporočala, da se po pomoč obrneš (lahko tudi skupaj s starši) na Svetovalnico Muza, ki deluje brezplačno v Ljubljani ali na kakšno drugo organizacijo/ posameznika, ki se ukvarja s tem področjem. Lahko se obrneš tudi na asis. dr. Karin Sernec, psihiatrinjo in psihoterapevtko, ki se ukvarja z motnjami hranjenja in odgovarja tudi na portalu viva.si. Pomoč lahko vedno poiščeš tudi skupaj s svojim osebnim zdravnikom!

Glede prehranjevalnih navad pa bi ti svetovala, da uživaš pestro, raznoliko hrano, ki zajema vse skupine živil. Po najnovejših ugotovitvah je za človeka najbolj ustrezen način prehranjevanja razporejen po prehranskem krožniku (ang. food plate), v katerem so vse skupine živil razdeljene na četrtine. Torej, takšen krožnik zajema približno ¼ ogljikovih hidratov, ¼ beljakovin, ¼ zelenjave in ¼ sadja, v takšno prehrano pa so seveda vpletene tudi maščobe, ki se uporabljajo med pripravo jedi in so prav tako pomembne, kot ostale skupine živil. Svetujem ti tudi, da poješ vsaj tri obroke hrane dnevno. Velikost obroka je zelo individualno določena stvar. Za zdrav način prehranjevanja pa prav gotovo velja, da je najbolj pomembno da poslušamo svoje telo, ki nam samo pove kdaj smo lačni in kdaj siti. Pomembno je, da upoštevamo te mehanizme in jemo, ko smo lačni, saj nam telo na ta način sporoča da potrebuje energijsko in snovno pomembne sestavine za normalno in zdravo delovanje. Za dobro prebavo in presnovo je tudi pomembno, da obroke hrane dobro prežvečimo in da se s hrano ne prenajedamo, ampak prenehamo s hranjenjem, ko še nismo popolnoma siti (beri: ko nas hrana še ne tišči v območju prebavil). Dobro je tudi, da so obroki hrane preko dneva redni in jih ne izpuščamo. Če imamo možnost je priporočljivo da s hranjenjem prenehamo vas tri ure pred spanjem, torej povečerjamo bolj zgodaj. Vse to nam ob redni vadbi (dovolj je že 30 min dnevno) omogoča ohranjanje lepe in zdrave linije.

V tej točki bi se rada dotaknila tudi tvojega strahu pred določenimi skupinami živil. Kot si napisala imaš strah pred ogljikovimi hidrati in maščobami, ker ti dve skupini živil uvrščamo med energijsko bogate. V tej točki začaranega kroga ohranjanja nizke telesne teže pa tebi takšna t.i. »kalorična« živila predstavljajo grožnjo. Velja pa, da je redno in enakomerno uživanje živil bogatih z ogljikovimi hidrati pomembno zaradi zagotavljanja energije, ki poskrbi za pravilno delovanje naših možganov in živčevja in ne nazadnje zagotavljanja energije za dobro presnovo, ki nam na dolgi rok omogoča ohranjanje primerne telesne teže. Ravno tako so iz energetskega vidika pomembne maščobe, vendar imajo te tudi pomembno funkcijo pri delovanju naših hormonov. Kot navajaš sama, si zaradi prenizke telesne teže izgubila menstruacijo. Do tega običajno pride, ker v telesu primanjkuje maščobe, ki pa je za zdravo delovanje organizma nujno potrebna. V maščobi se namreč nahajajo steroli, ki so ena ključnih sestavin spolnih hormonov, katerih pravilno delovanje in ravnovesje je za nas ženske še kako pomembno. Tudi ostale zdravstvene težave, ki se pri tebi izražajo, nakazujejo na slabo prehranjenost telesa, kar pomeni da za svoje telo poješ premalo hrane in da ta tudi ni dovolj raznolika, da bi pokrivala vse prehranske potrebe tvojega organizma.

Zanima te tudi ali je bela moka tako zelo škodljiva? Moj odgovor je odločen ne! V zadnjih nekaj letih je v medijih prišlo do eksplozije člankov o škodljivosti in nevarnosti običajnih živil za zdravje, ki pa so navadno zgolj marketinška poteza. V primeru bele moke ni nobenih znanstveno potrjenih ugotovitev, ki bi dokazale, da bela moka res škoduje zdravju. Ravno nasprotno je bilo ugotovljeno, da ljudje, ki uživajo zgolj polnozrnate izdelke in ob uživanju običajno še večjih količin zelenjave in sadja, s tem telesu zagotavljajo prevelik vnos prehranskih vlaknin, kar pa otežuje privlak železa v kri, kar lahko ob takšnem dolgoročnem načinu prehranjevanja izzove tudi anemijo. Najbolje je torej, da občasno uživamo izdelke iz polnozrnate moke in občasno izdelke iz bele moke. Tudi za polnomastne mlečne izdelke in njihovo škodljivost za zdravje, naj te ne skrbi. Pri tvoji starosti je namreč uživanje polnovrednih mlečnih izdelkov prej zaželjeno, kot zdravju škodljivo.

Za konec se dotakniva še nizke telesne teže, za katero si že sama ugotovila, da je glede na tvojo telesno višino in starost prenizka. Ocenjujem, da bi bila zate ustrezna in zdrava telesna teža, pri kateri bi seveda še vedno ohranila vitko telo, vsaj 52 kg. Vem, da se ti ta številka danes sliši visoka, vendar bi bila takšna teža zate pomembna, ne zgolj zato, ker bi ti prinesla bolj estetski vitek izgled, ampak predvsem zato, ker bi s takšno težo lahko tudi na dolgi rok ostala zdrava. Najbolj pomembno od vsega pa je, da si pri sebi sprejela, da imaš težave s prehranjevanjem in samopodobo in da si odločena narediti pozitivne korake k bolj zdravemu načinu življenja. Želim ti vse dobro in veliko uspeha pri pridobivanju novih miselnih in prehranskih vzorcev!

Srečno!
Dr. Lea Lukšič

Aktiven

Dr. Lea Lukšič

Prehranski dodatki in dopolnila Zdrava hrana

Če želite zastaviti vprašanje stokovnjaku, se morate najprej prijaviti v sistem.

Prijava na portal



Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.