14 nasvetov za lajšanje revmatičnih težav

Pred vsakim obrokom  zaužijte eno do dve čajni žlički krompirjevega soka.
Pred vsakim obrokom zaužijte eno do dve čajni žlički krompirjevega soka. (Foto: Diana Anđelić)

Težave s sklepi in bolečine v mišicah spadajo med revmatične težave in so pogost spremljevalec starejših ljudi, saj nekatere oblike prizadenejo tudi do 80 odstotkov te populacije. Revmatične težave obsegajo širok spekter obolenj, ki se kažejo z bolečinami in oteklinami v sklepih, mišicah in hrbtenici, a tudi kot oteženo gibanje in togost telesa. Vzroki za njihov nastanek so obraba sklepov, poškodbe vezi, dedno nagnjenje, motnje v presnovi, virusne okužbe in nekatere črevesne bakterije. Pomemben dejavnik je tudi starost, saj se s staranjem spreminja struktura sklepnega hrustanca, ki postaja vse bolj krhek in grob, pogosto pa tudi razpoka, kar pripelje do raznovrstnih težav.

Revmatična obolenja

Eno od najpogostejših revmatičnih obolenj je revmatoidni artritis, pri katerem, še posebno v sklepih, prihaja do občasnih ali stalnih vnetij. Vnetja povzročajo bolečine, zatekanje in okorelost, ki lahko pripeljejo do sklepne deformacije. Revmatoidni artritis lahko prizadene skoraj vsak sklep v telesu, a tudi srce, žile, mišice, živčni sistem in oči.

Najpogostejša oblika artritisa pri starejših je osteoartritis, ki se začne z obrabljenim hrustancem. Kaže se v obliki togosti in manjših bolečin pri telesni dejavnosti, povzroča tudi težave pri premikanju sklepov, zlasti v hrbtu, kolenih in bokih.

Pogosta je tudi artroza: vnetna razgradnja opornega in vezivnega tkiva, zlasti v kolkih, kolenskih sklepih in hrbtenici. Bolnika spremlja stalna bolečina pri obremenitvah ali pa ga prizadene le ob vremenskih frontah.

Revmatična obolenja mehkih delov povzroča bolečine v mišicah, kitah in vezivnih tkivih, ki se kažejo kot teniški komolec, vnetje kit in kitnih ovojnic ter fibromialgija. Za zadnjo so značilne nenehna utrujenost, jutranja otrdelost in bolečine po vsem telesu.

Kako si lahko pomagamo sami?

1. Zmanjšajte telesno težo. Odvečni kilogrami pritiskajo na nosilne sklepe, zato vsak kilogram manj pomeni takojšnjo razbremenitev, večjo gibljivost in preprečitev nastanka osteoartritisa v kolenih.

2. Toplota lajša bolečine, sprošča mišice in izboljšuje prožnost tkiva. Večkrat obiščite terme in savno. Uporabljajte termofor, tople obloge iz lanenega semena, parafinske obloge ali vroče vrečke, napolnjene s češnjevimi ali slivovimi peškami. Sklep segrevajte od 15 do 20 minut.

3. Mazilo iz arnike večkrat na dan vtrite v prizadeta mesta in občutili boste olajšanje.

4. Poskrbite za antioksidante. Za revmatike so še posebno primerni vitamini B, C in E, selen, cink, magnezij, kalcij in koencim Q10.

5. Zmanjšajte vnos hrane živalskega izvora. Vsebuje namreč arahidonsko kislino, ki pospešuje vnetje. Še posebno se izogibajte drobovini in sardelam.

6. Jejte več sadja in zelenjave. Nekateri z vegetarijansko hrano zelo omilijo svoje težave.

7. Izogibajte se sladkorju. Preverite, da izdelek ne vsebuje dekstroze, grozdnega sladkorja, meda ali maltodekstrina.

8. Kopel iz brezovega lubja ali smrekovih iglic. V 2 litrih vode zavrite za pest lubja in pustite stati 10 minut; lahko pa zavrete tudi tri pesti iglic in pustite  stati 15 minut. Prizadete dele namakajte 20 minut.

9. Ukvarjajte se s športom. Tudi pri sklepnem vnetju je potrebno gibanje. Odlični so plavanje, kolesarjenje in nordijska hoja ter športi za moč. Izogibajte se tenisu, nogometu, rokometu oziroma vsem športom, ki obremenjujejo kolke in kolena. S telesno vadbo boste okrepili mišice ter povečali gibljivost in čvrstost sklepov. Ne pozabite tudi na raztezanje.

10. Aromatična olja rožmarina, sivke in majarona kanite na vroč obkladek in ga za 10 minut ovijte okoli bolečega dela – težave z artrozo bodo manjše.

11. Naučite se sprostiti. Velikokrat se za revmatično boleznijo skrivajo duševne težave, katerih vzrok sta lahko dolgotrajen stres ali depresija. Začnite se ukvarjati z jogo ali s qi gongom, poskrbite tudi za čvrst spanec.

12. Spoznajte blagodejne učinke lovora. Lovorov čaj služi za kopel, olje pa pomaga pri oteklinah.

13. Krompirjev sok. Pred vsakim obrokom ga zaužijte eno do dve čajni žlički.
 
14. Udeležite se vadbe v vodi, saj razbremenjuje sklepe.



Marijana Jazbec

mag. Marijana Jazbec poklicna grafologinja analiza pisave

Postavi vprašanje

Olja Repež

Olja Repež osebna stilistka (Image Consultant)

Postavi vprašanje

Svetlana Novak

Svetlana Novak diplomirana medicinska sestra

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki