Po svetuDr. Edward de Bono je orodja za neposredno poučevanje razmišljanja v šolah ponudil že leta 1972. Danes v 44-ih državah po svetu že uporabljajo de Bonova orodja za neposredno poučevanje razmišljanja v šolah. Učenje razmišljanja je kot nekaj običajnega sprejeto v 40-60 odstotkih šol v anglosaksonskem svetu (Združeno kraljestvo, Irska, ZDA, Kanada, Avstralija, Nova Zelandija), na daljnem Vzhodu (v Singapurju (v 102 šolah), na Kitajskem v 680.000 šolah, izobražuje pa se tudi milijon indijskih učiteljev.Po sogovorničinih besedah je celinska Evropa (ne samo Slovenija) precej zadržana do njegovih orodij, ker se zanaša na orodja razmišljanja antičnih mislecev: ocenjevanje, analiziranje, kritiziranje, argumentiranje, kategoriziranje, prepričanje, da ostaja edina resnica … Žal so ta orodja verjetno delovala v veliko bolj stabilnem antičnem svetu, kot veljajo v svetu sprememb 21. stoletja. Povečan učni uspeh otrokV prvem letu (2012/13) je k Nastji Mulej in Bojani Tancer na usposabljanje v Ljubljani in Mariboru hodilo 29 šolnikov iz 20 izobraževalnih ustanov. V naslednjem letu sta dodali še Divačo in Slovenske Konjice in imeli 57 šolnikov iz 38 ustanov, leto kasneje je bilo vključenih 55 šolnikov iz 44 ustanov. »To so nizke številke, če veste, da po zadnjih statističnih podatkih skrbi v Sloveniji za vzgojo in izobraževanje malo manj kot 47.000 učiteljev, vzgojiteljev in drugih strokovnjakov za vzgojo in izobraževanje ali 5,8 odstotkov delovno aktivnega prebivalstva. So pa najini udeleženci tisti, ki z veseljem hodijo k nama 12 oz. 23-krat in z nama preživijo ves popoldan oz. večer. Torej so visoko motivirani (v polovici primerov si usposabljanje tudi sami plačujejo).«Bojana Tancer je v svoji doktorski raziskovalni nalogi odkrila, da se dvignejo osredotočenost in pozornost ter vse oblike ustvarjalnega razmišljanja: fluentnost, fleksibilnost in izvirnost. »Tudi nekatere moje učiteljice so poročale, da se pri udeležencih Krožka za razmišljanje dvignejo rezultati znanja pri preverjanih pomnjenja in logičnega razmišljanja, vendar je po njihovih opažanjih vzorec premajhen in nesistematičen.« De Bono vedno omeni, da so v raziskavah v osemdesetih letih prejšnjega stoletja v Veliki Britaniji ugotovili, da se ocene otrok dvignejo za 30 do 100 odstotkov. Orodja so namreč najbolj primerna za tiste, ki se ne znajo igrati pravil šole (tako Nastja Mulej imenuje učence s slabimi ocenami). V njihovih vajah odkrijejo, da so za nekaj (zelo) dobri in si tudi povrnejo samopodobo. Humor in kreativnostOtroci (pa tudi vsi odrasli) potrebujejo »samo« jasno strukturo in dobronamernega vodjo, je jasna sogovornica. Vodja otrokom so starši. Ti jim morajo dati vnaprej znane okvirje in se jih kar se le da dosledno držati, v okviru teh pa – poleg vsega že navedenega – omogočiti čim več humorja. Humor in kreativnost sta sestri dvojčici. Življenje ni lahko in to lahko otroke tudi naučimo (tako, da jim omogočimo, da premagujejo lastne strahove in frustracije), a vseeno lahko na življenje gledamo s humorne, svetle plati. »Kot imajo v enem »mojih« vrtcev na steni napis: »Sreča ne pomeni odsotnosti problemov, ampak zmožnost reševanja le-teh.«Uspavanost od udobjaLagali bi, če bi rekli, da otroci niso razvajeni, apatični in odvisni od udobja – vsaj v primerjavi s povojno generacijo, ki je zanosno gradila razrušeno domovino, meni Nastja Mulej. »To je pač cena, ki jo zdaj plačujemo za uspavanost od udobja. Človek – kot vsaka žival – varčuje z energijo in če mu je ni potrebno trošiti, je ne bo. Na žalost otrokom, mladostnikom in tridesetletnikom še ni dovolj hudo (in nimajo dovolj trdih izkušenj), da bi morali za ceno lastnega preživetja preseči meje svojih zmožnosti. Zato vedno znova ponavljam: omejitve so tiste, ki naredijo ljudi ustvarjalne, vse na pladnju dela samo razvajene prince(se).«Nastja Mulej se trudi uvesti pozitivno revolucijo v lastni državi, kot sama pravi. Ker naš šolski sistem ne sledi več družbi, izobraževalni sistem je pomanjkljiv in nespodbudno deluje na ustvarjalno razmišljanje, si je v enajstih točkah zamislila spremembo sistema: |