Kako se lahko spopademo z znojenjem

(Foto: Grega Žunič)

Znojenje je naraven in zdrav proces, ki ga poletna vročina le še pospeši. Naše telo se prav z znojenjem ohlaja in izloča strupe. Kljub temu je znojenje za marsikoga zelo moteče in neprijetno, saj nas madeži na oblačilih in neprijeten vonj nemalokrat spravijo v zadrego. Toda s pravilnim pristopom se lahko učinkovito spopademo z znojenjem – preprečiti ga sicer ne moremo, lahko pa ga omilimo in nevtraliziramo neprijeten vonj.

Higiena

Prvi korak do dišečih pazduh je seveda higiena. Če se boste vsako jutro oprhali in nadišavili, bo tudi ob intenzivnem znojenju neprijeten vonj manj izrazit. Poleti se prhajte večkrat na dan, vendar pa milo – izberite antibakterijsko – uporabite le zjutraj, saj bi ob pretirani uporabi mil koža postala suha in razpokana, to pa je za bakterije še bolj ugodno. Pomagate si lahko tudi z redno depilacijo, kajti znojne kapljice laže odstranimo z gladke kože kot iz dlačic.

Znoj največkrat nima vonja – neprijeten vonj je v večini primerov posledica kopičenja bakterij na vlažnih mestih, kot so pazduhe, kjer imajo idealne razmere za življenje.

Dezodoranti in antiperspiranti

Pika na i svežih in dišečih pazduh je seveda uporaba dezodoranta ali antiperspiranta. Če se ne znojite intenzivno, je boljša izbira dezodorant, ki nevtralizira neprijeten vonj in ne moti naravne funkcije znojenja. Najučinkovitejši dezodoranti vsebujejo aluminijeve in cinkove spojine, ki kožo izsušijo in so krive za pojav alergij, ter alkohol, ki kožo razdraži, sploh če je sveže depilirana. Zaradi vsega tega raje izbirajte med bolj naravnimi in zdravju prijaznejšimi dezodoranti. Na trgu jih je prava množica – navadno vsebujejo sodo bikarbono, odišavljeni pa so z eteričnimi olji. Odlična izbira za tiste z občutljivo kožo je kristalni dezodorant, ki je izdelan iz naravnih mineralnih soli in ne povzroča alergijskih reakcij. Na koži ustvari zaščitno plast, ki deluje antiseptično in preprečuje razmnoževanje bakterij.

Izbirate lahko med roll-on dezodoranti in tistimi v obliki pršila. Prednost drugih je v tem, da se hitro posušijo in kožo prijetno hladijo, vendar se med nanosom razpršijo tudi tam, kjer ne želimo, na koži pa puščajo madeže. Zaradi tega je boljše izbirati med roll-on dezodoranti in dezodoranti v stiku, saj so enostavni za uporabo, nanesemo jih tja, kamor želimo, res pa je, da se malce dlje sušijo. Če je le možno, se odločite za dezodorant, ki na oblačilih ne pušča madežev.

Za tiste, ki se čezmerno znojite, je zagotovo prijaznejša raba antiperspirantov, ki v nasprotju z dezodoranti ne samo nevtralizirajo neprijeten vonj, temveč znojenje tudi preprečujejo. Večina jih vsebuje soli aluminija, cinka in cirkonija, ki ožijo pore in s tem preprečujejo znojenje. Zaradi preprečevanja izločanja znoja iz telesa in s tem zadrževanja strupenih snovi v telesu naj bi antiperspiranti povzročali raka na dojkah, vendar to ni znanstveno dokazano. Antiperspirant nanesite zvečer na suho in ne pravkar depilirano kožo, zjutraj pa ga sperite s toplo vodo.

Kar damo nase in vase

Na intenzivnost znojenja in neprijeten vonj vpliva tudi to, kar damo vase in nase. Še posebno pomembno je, da predvsem poleti popijemo veliko vode in s tem čistimo organizem. Uživanje mastne in močno začinjene hrane, sladkorja, mesa, kofeina in alkohola znojenje le še pospeši in znoju podeli neprijeten vonj, zato se vsemu temu izogibajte. Oblačila naj bodo iz naravnih materialov, da bo koža lahko dihala, poleg tega na čisto kožo vedno oblecite sveža oblačila. Če si boste namreč sveže oprhani nadeli preznojena oblačila, bo učinek enak, kot če sploh ne bi stopili pod prho.

Z ustrezno higieno in pravilno prehrano se boste izognili marsikateremu neprijetnemu položaju, ki ga lahko povzroči znojenje. Ne samo, da boste lepo dišali, tudi počutili se boste sveže in samozavestne.

Domači dezodorant

Tisti, ki prisegate na naravno in se izogibate klasičnim dezodorantom, si lahko dezodorant pripravite kar doma. Zmešajte 1/2 skodelice sode bikarbone, malce koruznega škroba in nekaj kapljic poljubnega eteričnega olja. Mešanico nanesite pod pazduho, pustite jo delovati 20 minut in nato sperite.

Zdravka Koman Mežek

Zdravka Koman Mežek dr. med. spec. ginekologije

Luka Hren

Luka Hren diplomirani kineziolog in gibalni terapevt Diplomirani kineziolog, Fakulteta za šport, magistrski študij Kinezioterapija

Postavi vprašanje

Denis Baš

Denis Baš dr.med. spec. pediatrije

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki