Spomladansko utrujenost lahko premagate

(Foto: Shutterstock)

Kako si napolniti baterije?

Spomladi se skoraj vsaka druga oseba spopada z utrujenostjo, brezvoljnostjo, pomanjkanjem energije, slabim počutjem, slabšo odpornostjo, nespečnostjo ali neprespanostjo, čemur pravimo spomladanska utrujenost. Kaj torej narediti, da bomo premagali spomladansko utrujenost in si nabrali dovolj energije?

Najprej moramo poskrbeti, da bo telo, utrujeno od enolične zimske prehrane in virusov, dobilo dovolj svežih vitaminov in mineralov. Po naravni poti dobimo največ vitaminov in mineralov z uživanjem sveže iztisnjenih sokov, pivskega kvasa (skupina B-vitaminov), alg, soka aloje vere ali soka ječmenove trave in himalajske soli, seveda pa tudi z uživanjem ekološko pridelane zelenjave in sadja. To je dober začetek, ko se borimo proti spomladanski utrujenosti.

Vitamin C – steber odpornosti

Spomladi je treba uživati čimveč sadja in zelenjave. Vitamina C je več v neobdelanih, surovih živilih. Največ naravnega vitamina C je v pripravkih iz posušene acerole, veliko ga je tudi v peteršilju, papriki in zelenjavi. Najdemo ga tudi v temno zeleni zelenjavi in zlasti v sadju: citrusih, kiviju, papaji, šipkovih plodovih, v manjših količinah tudi v jabolkih. Vitamin C je zelo občutljiv na toploto, svetlobo in zrak, zato je sadje in zelenjavo najbolje uživati surovo ali minimalno kuhano.

Za boljšo zbranost – vitamin B3

Možganske celice potrebujejo veliko energije, zato je pomembno, da je v krvi vedno dovolj vitamina B3 (niacin). Ta aktivira nevrotransmiterje, ki so pomembni za prenašanje dražljajev med možganskimi celicami. Niacin krepi zbranost in spomin, a tudi odzivnost. Vitamin B3 najdemo v sladkovodnih in morskih ribah, kvasu, mleku, koščičastem sadju, jabolkih, stročnicah in zeleni listnati zelenjavi.

Z železom do več kisika za celice

Železo poskrbi, da je približno pet milijard celic v našem telesu preskrbljenih s kisikom. Vsaka celica ob pomoči kisika proizvaja energijo. Rdeče krvničke prek hemoglobina prenašajo kisik do vseh delov telesa. Jedro hemoglobina je železo, ki veže kisik. Železo izločamo iz telesa z znojem, blatom, urinom in s krvjo (med menstruacijo). Če prehrana ne vsebuje dovolj železa, lahko pride do pomanjkanja, ki se kaže kot kronična utrujenost, izčrpanost, nagnjenost k okužbam in/ali slabokrvnost.

Železo najdemo v mesu, polnovrednih živilih, stročnicah, školjkah, temnolistnati zelenjavi in sadju (fige, rozine, brusnice in koščičasto sadje). Telo lažje prevzame železo iz živil živalskega izvora, če ga dobivamo iz rastlinskih virov, pa je pomembno, da zaužijemo tudi dovolj vitamina C, ki poskrbi, da ga telo lažje izkoristi.

Prebudimo telo z gibanjem

Če pozimi nismo vzdrževali telesne pripravljenosti, je zdaj pravi čas, da prebudimo telo. Telesne dejavnosti naj bodo zmerne, saj bi imelo vsakršno pretiravanje nasproten učinek. Gibanje je odlična priložnost, da se postavimo na noge, saj se med gibanjem sproščajo endorfini, hormoni sreče, ki nas zdramijo in poskrbijo, da smo bolj veseli. Naše telo potrebuje nenehen dotok kisika, da lahko glukozo pretvarja v energijo, zaradi plitvega dihanja pa nam pogosto primanjkuje kisika. Dihanje izboljšamo prav s telesno dejavnostjo.
Gibanje spodbuja prekrvavitev in s tem poskrbi za boljšo prehranjenost tkiv, večjo telesno odpornost, živahnejši presnovo in razstrupljanje telesa. Izkoristimo lepe pomladanske dni!

Kitajski skrivnosti

Kitajci zelenemu čaju pripisujejo skorajda čudodelne lastnosti. Po njihovem prepričanju šesttedenska kura z zelenim čajem poživi in okrepi telo. Čaj mora v vodi stati kratek čas, saj tako bolj poživlja. Po dveh ali treh minutah bo najbolj poživljajoč, če ga bomo pustili dlje, bo namreč ta učinek izginil, napitek pa bo bolj grenak.

Ginseng povečuje telesno vzdržljivost ter kognitivne sposobnosti (krepi zbranost in blagodejno vpliva na spomin). Njegove aktivne snovi, ginsenozidi, izboljšujejo psihofizične sposobnosti, povrnejo dobro razpoloženje, obnavljajo zaloge energije ter zmanjšujejo občutek oslabelosti, napetosti in brezvoljnosti. Ginseng je s svojim adoptogenim delovanjem koristen v boju proti pomladni utrujenosti.

Skrivnosti naših babic

Šentjanževka je že tradicionalno znana kot rastlina, ki jo uporabljamo, kadar smo brezvoljni ali depresivni. Zjutraj in zvečer si pripravimo skodelico čaja: dve čajni žlički šentjanževke prelijemo z 250 ml vrele vode. Čaj pustimo stati od osem do deset minut, nato ga precedimo.

Pri izčrpanosti, slabšem psihofizičnem počutju in brezvoljnosti je v pomoč tudi matični mleček, ki z vitamini, minerali, aminokislinami in drugimi snovmi krepi imunski sistem in obnavlja energetske zaloge.

Imunski sistem krepimo tudi s hladnimi polivi nog in rok ter masažo s ščetko. Po prhanju z vročo vodo se oprhajte še z močnim curkom hladne vode. Potem se temeljito zdrgnite z brisačo ali krtačo, pri čemer najprej zmasirajte noge in nato nadaljujte proti srcu.

Recite da vodi, ne kavi

Uživajte dovolj tekočine, predvsem vode, svežih sadnih in zelenjavnih napitkov ter čajev.
Poživila, kot so kava, kakav, kole in energijske pijače, nas poživijo le kratkotrajno, ne pomagajo pa odpraviti vzroka. Ne pozabite, da kava ob dolgotrajnem uživanju izgubi poživljajoči učinek.
Irma Kuhar

Irma Kuhar dr. med. spec. psihiatrije, psihoterapevtka, kognitivno vedenjska terapevtka

Zarja Đotišini

Zarja Đotišini indijska astrologija

Vsi Viva strokovnjaki