Onkofagija ali grizenje nohtov

(Foto: Diana Anđelič)

Premagajte razvado!

Onkofagija ali grizenje nohtov je navada, ki jo hitro pridobimo in se je zelo težko znebimo. Pri številnih ljudeh se grizenje nohtov tako zelo zasidra, da se tega početja komaj zavedajo. V čem je težava? Pogrizeni nohti se drugim ljudem zdijo grdi. V svetu, ki mu vlada obsedenost s klicami in bakterijami, se nihče noče rokovati z nekom, ki je tik pred tem vtikal prste v usta. Si še vedno grizete nohte? Morda pa v tem članku najdete kako zamisel, ki vam bo pomagala opustiti to razvado.


Si želite nehati gristi nohte?

Precej vam bo pomagalo, če boste ugotovili vzrok, zakaj to počnete. Med najpogostejše razloge spadajo:

  • Stara navada: veliko ljudi si je začelo grizljati nohte še v nežnih najstniških letih. Zdaj je navada postala železna srajca in to počnejo, ne da bi se sploh zavedali.
  • Stres: napetost je eden od vodilnih razlogov, zakaj ljudje začnejo – in nato nadaljujejo z grizenjem nohtov. Grizenje in trganje postane samodejen odziv na stres na delovnem mestu ali celo zaskrbljujoč problem.
  • Trema: ni nenavadno, da si ljudje začnejo gristi nohte, ko jih obvladuje napetost pred pomembnim sestankom, izpitom ali vročim zmenkom. Grizenje nohtov lahko psihološko pomirja, podobno kot kajenje ali prenajedanje.
  • Navada bivših kadilcev: tisti, ki opustijo kajenje, pogosto zamenjajo to razvado z grizenjem nohtov, saj imajo tako nekaj opraviti z rokami, ki bi bile sicer zasedene s cigareto.
  • Navada, ki jo sproži druga dejavnost: pogosto je grizenje nohtov povezano s kakšno drugo dejavnost, denimo s telefoniranjem ali gledanjem televizije. Nekateri ljudje si grizejo nohte, kadar se dolgočasijo, na primer med čakanjem na vlak ali v zdravniški ordinaciji.

Naslednji korak

Prvi korak ste torej naredili in prepoznali razlog, zaradi katerega si grizete nohte. Potem ko ste to ugotovili, se kratek čas opazujte in spremljajte svoje početje; to vam bo pozneje v podobnih okoliščinah pomagalo ustaviti roko, ki bi šla samodejno v usta.

Toda če volja ne bo dovolj, poskusite še naslednjimi ukrepi pri odvajanju:

  • Na nohte nanesite poseben lak za nohte. Obstaja kar nekaj lakov z dolgotrajnim delovanjem, ki dajo vašim nohtom priskuten okus, dovolj, da vas ta odvrne od grizenja ali vas vsaj opozori takrat, ko to počnete nezavedno. Izdelek nanašajte redno, da okus ostane močan.
  • Roke naj bodo nenehno polno zaposlene. Proste roke podžigajo navado, zato jih zaposlite. Če ste se zalotili, da si nohte grizete med telefoniranjem, poleg telefona postavite blok in pisalo. Namesto da grizete nohte, raje kracajte in čečkajte.
  • Če si nohte grizete, kadar ste napeti, razmislite o protistresni krogli, ki jo hranite na delovni mizi in po potrebi stiskate. Ključno je torej, da imate roke zaposlene in dovolj daleč od ust.
  • Žvečite žvečilni gumi − če žvečite, obstaja manjša verjetnost, da se boste lotili še grizenja nohtov. Žvečilne ali mentolove bombončke nosite ves čas s seboj. Kadar se zalotite, da se roka dviguje z ustom, raje vzemite žvečilko ali bombonček.
  • Uporabljajte ščipalnik za nohte. Ljudje, ki grizejo nohte, se nagibajo k temu, da odgriznejo oster rob na nohtu ali noht, ki je malce daljši od drugih. Ščipalnik za nohte vedno nosite s seboj in ga uporabljajte namesto škarjic.
  • Poskusite s posebnimi meditacijskimi kasetami, o katerih proizvajalci trdijo, da so zelo uspešne pri premagovanju grizenja nohtov.

Dihajte!

Ko se znebite navade, se redno opominjajte na svoje dobro delo, saj boste tako preprečili, da bi se težava znova pojavila. Ko enkrat prepoznate sprožilce za grizenje nohtov, usmerite vse svoje sile v boj proti temu vzroku. Če je krivec stres, se proti stresu borite s tehnikami sproščanja, telovadbo, več spanja, manj delovnih obremenitev … Če je razlog splošna napetost, si zadajte, da se boste naučili drugih načinov, kako obvladati živce. Veliko ljudi uporablja hitro in preprosto vajo dihanja, s katero se pomirijo in laže preživijo dan.

Oblikujte nove navade

Eden od dobrih nasvetov, kako preprečiti, da bi se slaba navada vrnila, je to, da jo zamenjate z dobro. Uporabite ščipalnik za nohte, še preden nohti zrastejo do dolžine, ki vas zamika. Navadite se držati roke s prekrižanimi prsti, saj jih tako med brezdeljem ne boste nesli v usta. Naj skrb in nega za nohte postane prednostna naloga. Zdaj, ko ste prenehali gristi svoje nohte, se naučite, kako je treba zanje skrbeti. Ne nazadnje bo zaradi ponosa, ki vas bo navdajal, ko boste opazovali negovane nohte, zanesljivo manj verjetnosti, da se boste vrnili h grizenju.