Postanimo resnično lepi!

(Foto: Shutterstock)

Anatomija lepote

Resnična lepota presega spol, spolno privlačnost, starost, celo samozavest, ljubkost in druge klasične značilnosti in kaže predvsem svojo najdragocenejšo lastnost, ki jo je tudi najteže doseči – vitalnost, to univerzalno doživetje lepote. Kat James, ameriška gurujka za naravno lepoto in zdravje

Ni se težko strinjati s trditvijo, da je človek dobrega videza, če se dobro počuti in ima zadosti energije. Tako kaj hitro pridemo do reka, ki se včasih zdi že nekoliko obrabljen, da namreč lepota prihaja od znotraj – ta pa drži bolj, kot se zdi na prvi pogled. Ne le kot uteha za manj lepe – včasih namreč zveni sumljivo neiskreno –, ki naj bi se zatorej usmerili v notranje, duhovno, tudi ne kot zgolj posledica pozitivnega odnosa do samega sebe, temveč predvsem v svojem dobesednem pomenu.

Prav o tem, v kolikšni meri je zunanji videz odvisen od počutja in telesnega zdravja, govori druga knjiga ameriške avtorice Kat James z naslovom Resnica o lepoti, ki so jo proslavile številne časopisne kolumne, delavnice in televizijski nastopi. Kat James je v svoji karieri delala z ženskami iz vseh družbenih skupin, tudi z zvezdnicami, kot sta Sarah Jessica Parker in Kate Hudson, ter jim pomagala, da so v največji možni meri razvile ves svoj naravni lepotni potencial.

Prirojen nagon po lepoti
Knjiga in življenjsko delo Kat James temeljita na prepričanju, da vsakdo v sebi nosi neizmerno vitalnost. Naša pravica in naloga se je z njo povezati tako, da »v sebi zgradimo svetišče, ki je daleč od vsega, kar nenehno zaposluje naše telo in čutila, a tudi daleč od življenjskih izzivov, ki slabo vplivajo na našo notranjo in zunanjo lepoto«. Ko se tako reprogramiramo ter uvidimo dejstva in napačna prepričanja, ki so nas nemara oddaljila od vitalne biti, se lahko − oboroženi z motivacijo, močjo, točnimi informacijami in odločitvami o življenjskem slogu − soočimo s spoznanjem, da sta sijaj in lepota dostopna tedaj, ko odkrijemo in izostrimo svoj prirojeni nagon po lepoti.

Motnja prenajedanja
Kat James je našla navdih za pisanje te sijajne knjige kar pri sebi, v lastni življenjski zgodbi. Kot najstnica je imela prehranjevalno motnjo (kompulzivno prenajedanje), ki ji je dvanajst let krojila življenje. Že v prvih petih letih svoje kariere maskerke v New Yorku je bila izredno uspešna. Postala je predstavnica za javnost pri velikih kozmetičnih hišah, kot sta Maybelline in Revlon, zaslovela je tudi kot televizijska strokovnjakinja za preobrazbe. Premogla je izredno sposobnost olepševanja drugih, a tudi svoje dejansko stanje je vešče prikrivala z zahtevnimi pričeskami in ličenjem.

Nato je počilo
Ko ji je bilo štiriindvajset let, je zbolela za hepatitisom, poleg tega je imela simptome, ki so bili po zdravnikovem mnenju predstadij sladkorne bolezni. Grozila ji je možnost dosmrtnega jemanja imunosupresivov, ki lahko povzročijo duševne motnje in motnje v delovanju imunskega sistema. Po priporočilu strokovnjakov za alternativno medicino se je začela zdraviti s pripravkom iz zdravilnih rastlin in vestno jemati nekatere prehranske dodatke. Po dveh mesecih je laboratorijski izvid jetrnih encimov pokazal normalno stanje – z vrednosti 500 se je spustil na 35, kar je njen hepatolog pripisal srečnem naključju, sama pa je ozdravitev doživela kot prebujenje in klic v življenje. Dotlej namreč ni pomislila, da je njeno telo kljub pretiranim količinam hrane, ki jih je uživala, v resnici sestradano, saj mu je primanjkovalo vseh nujno potrebnih snovi.

Preobrazba
Oživljena z zaupanjem v naravne snovi je Kat začela s postopno preobrazbo. Najprej je umetno, predelano, vnaprej pripravljeno ter hidrogenizirano hrano zamenjala s celovito, svežo in nepredelano. Vseeno je še naprej jedla veliko sladic, ki po sestavi sicer niso bile problematične, a jih je bilo veliko preveč. Menila je že, da se nikoli ne bo mogla povsem upreti kompulzivnemu prenajedanju in se skorajda poslovila od želje po vitkosti. V svoj dnevnik je zapisala obljubo, da bo imela rada svoje telo in sebe, četudi ji ne bo uspelo. Še naprej je jemala dodatke za izboljšanje presnove in razpoloženja (L-karnitin in esencialne maščobne kisline) ter polagoma opazila, da začenjajo učinkovati.

Brez tehtnice
V naslednjih treh letih je postopoma hujšala in s konfekcijske številke 48 prispela na 36, ko se je njeno telo »prenehalo zmanjševati«. V tem obdobju se ni nikoli tehtala, tudi s telesno vadbo se ni ukvarjala, čeprav se zdaj rada giblje, še posebno pa uživa v smučanju in kotalkanju. Njen poglavitni cilj je bil še naprej zdravje: leta je namreč trpela zaradi ekcemov na obrazu, njena koža po telesu in nogah pa je bila boleče suha. Tega se je rešila že po nekaj tednih življenja po novih pravilih. Naposled je odkrila, da spada med ženske, ki si lahko privoščijo, da so skorajda ali celo povsem nenaličene.

Kateri pristop je pravi?
Na osnovi lastne izkušnje je bila iz dneva v dan bolj prepričana, da je lepota neposredna posledica trdnega zdravja in kakovostnega življenja. Na svoji neobičajni poti je dognala, da lepote ni možno doseči z močjo volje in samodiscipline, saj je prepričana, da je neboleča pot tudi najbolj pametna in zdrava. Čeprav zveni prelepo, da bi bilo resnično, najboljše rešitve ne vodijo do ovir, občutkov krivde in novih težav, ki jih je treba reševati s čedalje več truda, ampak po njenem prepričanju pomenijo najnaravnejši ter najbolj zdrav in intuitiven pristop.

Nad ogledalom
V svoji knjigi je razodela pomembna orožja, ki so spremenila življenje njej in številnim drugim ljudem. Kat James se je na lastni koži naučila, da do globoke preobrazbe ne pride brez ustrezne motivacije. 

Običajna in najpogostejša želja, da bi bili spolno privlačni, da bi bili dovolj lepi in vitki za reklamiranje spodnjega perila ali da bi bili prodorni v poslovnem svetu. Toda vse te želje se ne nanašajo na našo osnovno potrebo. Površni cilji zahtevajo veliko volje in discipline, medtem ko sta ljubezen do sebe in želja po zdravju povsem usklajeni z občutkom lastne vrednosti in samospoštovanja. 

Zato je dobro ciljati višje od ogledala in tehtnice ter se osredotočiti na zdravje: namesto na ciljno število kilogramov se preusmerimo v zdravje in si določimo cilje, kot so normalna stopnja sladkorja v krvi, obnavljanje presnove, uravnoteženje razpoloženja, reševanje prebavnih težav itn. Ko dosežemo trdno zdravje, lepota sledi sama po sebi.

Kako ravnati?
Če naj bomo uspešni v svojem iskanju lepote, je treba nenehno iskati nove informacije in se izobraževati. Koristno je dvomiti in nikoli pristati na vlogo poslušnega kupca. Treba se je namreč zavedati, da z nakupi vse prepogosto nagrajujemo podjetja, ki svoje milijone porabljajo za vse mogoče, le za sam izdelek ne, kar zlasti velja za kozmetično industrijo.

Postati moramo skrajno kritični do vsega, kar dajemo v telo in tudi nanj. Mediji so pogosto vir pristranskih, sponzoriranih informacij. Čeprav je dobiček odvisen od potrošnikov, se številni proizvajalci zanje sploh ne zanimajo. Pogosto zaposlujejo sicer poštene zdravnike, znanstvenike in sodelavce, ki pa jih tako ali drugače zavedejo, tako da se ne čutijo odgovorne za kakovost končnih izdelkov. Zatorej ni dobro verjeti, da je določeno zdravilo, izdelek ali hrana dobra le zato, ker jih vsi uporabljajo. Vlogo zaščitnika je najbolje dodeliti samemu sebi.

Zahtevni in natančni
Enako pomembno si je zagotoviti dostop do najboljših, biološko neoporečnih izdelkov, čiste hrane in kakovostnih dodatkov, ki jih avtorica imenuje »narava v terapevtskem odmerku«. Medtem ko že ves zahodni svet vpije »organsko, organsko«, široke množice pa se še vedno slabo prehranjujejo, je v Sloveniji k sreči razmeroma lahko priti do organsko pridelane hrane, ki je nujnost. Tudi to, da smo zahtevni in natančni, je nujnost, ne pa oholost ali razvajenost. »Niti enega slikarja še niso razglasili za fanatika, ker pri svojem umetniškem delu ni hotel uporabljati drugorazrednih čopičev in barv,« pravi Kat James.

Uvid v resnično stanje
Naslednji korak je opazovanje svoje vsakdanje rutine. Razmišljati je treba o tem, kako izboljšati osebno higieno, pretehtati izbor napitkov, ki jih pijemo vsak dan, poskrbeti za ustrezno nego kože in las, izbrati hrano in stimulativne napitke … Pregledati velja vsebino omarice v kopalnici ter premisliti o vseh razvadah in morebitnih odvisnostih, ki bi se jih radi znebili. Ob pomoči dnevnika si lahko pomagamo k uvidu v resnično stanje in si za vse, kar ni dovolj dobro, zagotoviti kakovostnejše nadomestke ter jih uvrstiti na dnevni urnik. Razčleniti velja tudi povezavo med hrano, napitki, navadami in počutjem.

Zastavimo si vprašanja

  • Katera sredstva nam pomagajo, da lažje prebrodimo dan?
  • Ali uporabljamo zdravila, ki resda ponujajo hitro olajšanje, vendar z njimi morda prikrivamo prihajajočo krizo? 
  • Ali je kateri od naših izborov kompulziven? 
  • Ali je katera od naših navad povezana s kako čustveno negativno ali pozitivno spodbudo? 
  • Ali je naš izbor hrane in/ali kozmetičnih sredstev pod vplivom modnih smernic, oglasov, odvisnosti ali zgolj uporabnosti (zamrznjena in vnaprej pripravljena hrana)?

Napitki
Strateška izboljšanja izvajamo v več smereh, najbolj in najhitreje pa dosežemo spremembe, če zamenjamo napitke: zagotovimo si čisto, filtrirano pitno vodo, s čimer se izognemo pogubnemu učinku klora in drugih kemikalij. Sladke sadne sokove in gazirane pijače zamenjamo z mešanico mineralne vode, četrtine naravnega soka (pomaranča, jabolko, grenivka, brusnice, granatno jabolko) in ščepca stevie, naravnega nadomestka za sladkor, ki ga že desetletja uporabljajo na Japonskem in v Južni Ameriki. Po mnenju Kat James je sladkor, ki ga uživamo z napitki, celo škodljivejši od sladke hrane, saj bolj spodbuja trebušno slinavko k pretiranemu izločanju inzulina. To sčasoma pripomore k razvoju inzulinske odpornosti, ta pa je predstadij diabetesa.

Postopne spremembe
Sladkor je krivec za propadanje kolagena; to propadanje povzroča prečno povezovanje vlaken, zadolženih za ohranjanje prožnosti kože. Posledica so gubice. Sladkor je kriv še za proces staranja z imenom glikacija, pomeni pa nepravilen razpad beljakovin v koži in po vsem telesu. Tudi kava povzroča inzulinsko odpornost in povečuje raven stresnega hormona kortizola, kar ima za posledico znižanje ravni hormona mladosti (DHEA).

Če naj iz svoje prehrane izločimo sladkor in kavo, je priporočljivo upoštevati vse potrebe, ki smo jih z njima zadovoljevali, in se ne odločiti za takojšnje odrekanje. Na spremembe se navajamo postopoma: kavo lahko zamenjamo s teecinom ali pa razvijemo navado pitja čaja. Največ koristnih učinkovin vsebujejo zeleni, beli in črni čaj

Tudi kozmetika
Če na koncu izbor napitkov obogatimo še z napitki iz temno zelene zelenjave (z dodatkom korenčkovega soka ali soka iz repe, soka polovice limone in koščka ingverja), smo že zelo povečali vnos koristnih snovi v telo. Podobne spremembe lahko uvedemo pri drugih živilih. 

Nato zasnujemo novo, individualno nego kože, iz katere izločimo skoraj vso konvencionalno kozmetiko. Pravi izbor je naravna kozmetika proizvajalcev, ki skrbijo za vsebino in ne zunanji videz. Zraven sodijo še prehranski dodatki, ki lahko nadomestijo agresivnejše posege z zdravili in postopki, ki dolgoročno zagotovo ne prinašajo nič dobrega.

Primer: ženska s suho kožo
Kat James v svoji knjigi podaja primer takšnega celovitega pristopa k lepoti: Zaposlena ženska s suho kožo je za ohranjanje lepote porabila približno 95 evrov na sezono. Prej je nemara kupovala najnovejše komercialne izdelke s simbolično vsebnostjo rastlinskih snovi. Če želi doseči večjo spremembo, lahko začne s serumom vitamina C (45 dolarjev), si kupi filter za tuš (34 evrov), kakovostno milo s čistim oljčnim oljem (1,5 evra) in kapsule ribjega olja (9 evrov). S tem preprostim režimom bo verjetno rešila težave s suho in srbečo kožo, ne bo več potrebovala mastnih losjonov za telo, povrhu pa si bo okrepila zdravje.

Bodite domiselni …
Po priporočilu Kat James Eden je eden od pomembnih korakov na poti k naravni lepoti oblikovanje lastne domiselne strategije pri reševanju problemov, kot so stres ter težave s spanjem in razpoloženjem oziroma počutjem.
Za zmanjšanje in nevtraliziranje stresa, ki povzroča povečano izločanje kortizola ter s tem osteoporozo in kup drugih težav, je koristna redna telesna dejavnost. Pri tem ne smemo pretiravati, saj utegne biti učinek prav nasproten. Telesna dejavnost je tudi dokazan antidepresiv. Raziskovalci Medicinskega centra Univerze Duke so leta 1999 dokazali, da pol ure vožnje sobnega kolesa, hoje ali teka trikrat na teden v obdobju štirih mesecev zdravi težko depresijo pri odraslih osebah enako učinkovito kot zoloft.

… in ustvarjalni
Seveda se je treba tudi izraziti in spregovoriti ter se posvetiti stvarem, ki nas zanimajo. Treba je pisati dnevnik, brati knjige, ki govorijo o naših čustvenih težavah, in si pomagati z dodatki, ki lajšajo stres (ginseng, rastlinski sterolini).

In še spanje!
Pri urejanju spanja, tega osnovnega regenerativnega procesa, pomaga, če ponoči spimo v čim temnejšem prostoru, zgodaj zjutraj pa se nekaj časa sončimo, pri čemer se izloča melatonin, ki nam zvečer pomaga zaspati. Če smrčimo, si lahko pomagamo z blazinami, pršili in nosnimi obliži. Pred počitkom se izogibamo kavi in alkoholu ter uporabljamo zdravilne rastline (baldrijan), ki pomagajo pri nespečnosti.

Najlepše darilo?
Morda najpomembnejša novost je zavedanje, da čustva prodirajo vse do zadnje celice telesa in pomembno vplivajo na zdravje, zato je čustvena harmonija največje dar, ki si ga lahko podarimo. Tega resnično ne moremo pričakovati od drugih. Najboljši recept so pogum, odločnost in naklonjenost sebi in drugim.

Katja Arko Kampuš

Katja Arko Kampuš dr.dent.med. spec. ortodont

Postavi vprašanje

Zarja Đotišini

Zarja Đotišini indijska astrologija

Karin Sernec

asis. dr. Karin Sernec dr. med. psihiatrinja in psihoterapevtka

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki