Dobre strani rastlinskih maščob in margarine

  • UR
  • sreda, 09. november 2011

Maščobe imajo v naši prehrani hranilno, energijsko in kulinarično vrednost. So ena izmed najpomembnejših sestavin vsakodnevne prehrane. Pomembno pa je, koliko in katere vrste maščob uživamo. Pravo prehransko in preventivno delovanje za človekovo zdravje dosežemo le, če maščobe ne presegajo 30 odstotkov energijske vrednosti dnevnega  vnosa energije. Priporočila o zdravi prehrani (SZO – Svetovna zdravstvena organizacija) pa upoštevajo še zelo pomembno pravo razmerje med nasičenimi in nenasičenimi maščobnimi kislinami.

Po podatkih Inštituta za varovanje zdravja ima izraženo obliko bolezni srca in ožilja v povprečju  6 do 7 % odraslih, starejših od 19 let, in 23,7 % odraslega prebivalstva, starejšega od 65 let.
Predstavljeni podatki kažejo na veliko razširjenost dejavnikov tveganja za kronične sž bolezni in veliko ogroženost za srčno-žilne bolezni pri slovenski odrasli populaciji.

Po priporočilih SZO za zniževanje srčno-žilnih obolenj bi morali:
  • uživati manj nasičenih maščob in manj transmaščob;
  • uživati predvsem omega 6 in omega 3 nenasičene maščobne kisline;
  • uživati več sadja in zelenjave;
  • uživati samo priporočeno vrednost soli (največ 6 g na dan);
  • biti bolj fizično aktivni;
  • redno preverjati svojo telesno težo.

Zmernost, pravilno in uravnoteženo prehranjevanje ter dovolj gibanja na svežem zraku so najpomembnejši napotki zdravnikov in nutricionistov k zdravemu in zadovoljnemu življenju.

Vloga maščob:
  • maščobne kisline predstavljajo energijsko rezervo v organizmu,
  • so gradniki celičnih membran v organizmu (esencialne (nujno potrebne) maščobne kisline),
  • povečujejo energijsko gostoto hrane,
  • vplivajo na absorbacijo v maščobah topnih vitaminov (A, D, E, K),
  • izboljšujejo okus hrane.

Vrste maščob

 1. Živalske maščobe vsebujejo večinoma nasičene maščobne kisline. Te so v prehrani najmanj zaželene, saj pospešujejo nastanek in razvoj srčno-žilnih obolenj.
2. V prehrani so najbolj zaželene enkrat nenasičene maščobne kisline, ki v priporočenih količinah  preventivno pomagajo in nas ščitijo pred  srčno-žilnimi obolenji.
3. Večkrat nenasičene maščobne kisline (omega 6 in omega 3 mk) pa so za človeka nujno potrebne pri vsakodnevnem razvoju in normalnem delovanju organizma. Dobiti jih moramo s hrano, saj jih človeško telo samo ne more ustvarjati.


Vloga esencialnih maščobnih kislin
  • So ena od glavnih sestavin celičnih membran.
  • Pomembno vplivajo na mentalni in telesni razvoj otrok.
  • Ohranjajo zdravo srce in ožilje ter pripomorejo k dobremu vidu.
  • Potrebujemo jih za pravilno delovanje možganov in živčnega sistema.
  • Prispevajo k vzdrževanju zdrave vrednosti holesterola in trigliceridov.
  • Vplivajo na različne hormonske procese.
  • Zavirajo različna vnetja.

Prehranski strokovnjaki vse bolj poudarjajo uporabo dveh večkrat nenasičenih maščob, in sicer: omega 3 in omega 6 maščob. Dobre maščobe se nahajajo v semenih oljnic (sončnično olje, sojino olje, laneno olje, repično olje) v ribjem olju in v drugih oljih rastlinskega izvora ter so sestavni del kakovostnih margarin.


Uživajmo več esencialnih maščobnih kislin

Osnova zdrave prehrane je, da vsebuje tako nasičene kot nenasičene maščobe. Najugodnejše razmerje med njimi je 1 : 2.
Za ohranitev in krepitev zdravja strokovnjaki priporočajo uporabo mehkih margarin, ki vsebujejo manj nasičenih maščob kot maslo in predstavljajo vir omega 3 in omega 6 maščobnih kislin.

Bogastvo mehih margarin

Kakovostne, mehke margarine se pridobivajo iz dobrih, kvalitetnih visokovrednih rastlinskih olj in so  bogate z nenasičenimi maščobami in esencialnimi maščobnimi kislinami. Niso pripravljene s postopkom  hidrogenacije, zato je vsebnost trans-maščobnih kislin min.  oz. nižja kot 1 %.
Za ohranitev in krepitev zdravja strokovnjaki priporočajo uporabo mehkih margarin, ki vsebujejo manj nasičenih maščob kot maslo in tudi  omega 3 in omega 6 maščobne kisline.
Raziskave so pokazale, da je zamenjava masla z mehko margarino dobra za vzdrževanje priporočenih vrednosti holesterola in da ohranja zdravje srca.

Proizvodnja mehkih margarin danes, v 21.stoletju

Margarina je mešanica olja in vode (emulzija). Sestavljena je iz treh osnovnih surovin: kakovostnih rastlinskih olj, neoporečne pitne vode in seveda iz trdih rastlinskih maščob (palmina ali kokosova maščoba). Pri izdelavi kakovostnih margarin se uporabljajo izključno kakovostna rastlinska olja. V proizvodnem procesu oljem postopoma dodajajo palmino ali kokosovo maščobo (pravo teksturo margarine). Med stalnim mešanjem se dodaja tudi ustrezna količina vode. Tako nastane fina emulzija, ki se ji nato primeša še različne dodatke: vitamine, barvila ... Tako pripravljena margarinska emulzija je zelo podobna maslu, ki pa vsebuje maščobe živalskega izvora.

Sledi kristalizacija, ki jo izvedejo z več-faznim hlajenjem in šele tako dobi prej tekoča emulzija fino, mazavo strukturo. Današnje kakovostne mehke margarine niso pridobljene s starim postopkom hidrogenacije, ampak s sodobnim postopkom inter-esterifikacije, ki omogoča izdelavo margarine z zelo majhnim deležem transmaščob (manj kot 1 %).

Margarino lahko pripravimo tudi doma

Vzemimo 20 g rastlinske maščobe (palmina maščoba).
Dodajmo 3 žlice oz. 30 g rastlinskega olja (sončnično, repično ...). Mešanico v skledi postavimo v ledeno mrzlo vodo in hitro mešamo toliko časa, da dobimo mehko, margarini podobno maso.

Skledo vzamemo iz mrzle vode, masi pa dodamo 2 čajni žlički mleka in 2 čajni žlički surovega ali pasteriziranega jajčnega rumenjaka. Mešamo, dokler ne dobimo fine in mehke margarine! Nato dodamo malo soli, limonov sok, morda še kakšno sesekljano sveže zelišče. Tako dobimo  okusno, doma pripravljeno margarino. Poskusite.    

Več o maščobah in holesterolu lahko preberete tudi na spletni strani becel.si.
                             









Zarja Đotišini

Zarja Đotišini indijska astrologija

Tina Fabjan

Tina Fabjan dr. dentalne medicine

Vsi Viva strokovnjaki