Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Vrednote in vrednost

Manca Košir
Manca Košir (Foto: Grega Žunič)

Za nami je praznik ljubiteljev knjig, 29. slovenski knjižni sejem v Cankarjevem domu. Največji doslej, z več kot dvesto spremljevalnimi prireditvami. In spet je bila tu pogosto slišana stara mantra: slovenske knjige so predrage. Ker imamo pač majhen trg.

Sveta jeza me pograbi vsakič, ko slišim, da se komu knjiga zdi predraga. Halo? Ko se s kolesom vozim ob Ljubljanici in opazujem vedno polne gostinske lokale, vidim, da le redko katero omizje natakarju odšteje manj kot dvajset evrov. Za ta denar bi lahko človek kupil novo knjigo in še nekaj rabljenih za povrh! Ampak druščine gredo raje v lokal, popijejo pivce, naročijo še eno rundo, še eno … in zapijejo vrednost ene ali več knjig. Pivo že kmalu odtočijo v straniščno školjko – in za njim ne ostane nič. Za enak denar bi knjiga pomagala videti v srce, kaj malega naučila, o čem zanimivem informirala, nemara celo spremenila kak odnos in s tem celotno življenje … Toda tega ne more narediti – ne zato, ker bi bila predraga, ampak zato, ker za dotičnega ni vrednota.
In za to gre. Naše vrednote naredijo nekaj vredno ali pač ne. To velja za posameznike, skupnosti, ustanove in podjetja. Priljubljeni pater Anselm Grün, benediktinski menih, ki ga prevajajo v številne jezike, doslej pa so prodali že kakih 14 milijonov (sic!) izvodov njegovih knjig, terapevt, ki zdravi z zenovsko meditacijo in s psihoanalitičnim pristopom velikega Carla Gustava Junga, ne lajša zgolj stisk številnih posameznikov – denimo duhovniških bratov zaradi izgorelosti, celibata ali homoseksualnosti – temveč že vrsto let svetuje tudi podjetjem.

Kot je povedal novinarki Patriciji Maličev: "Vrednote naredijo podjetje vredno. Če v podjetju živimo pravičnost, modrost in upanje, je lahko dolgoročno veliko vredno. Če podjetje teh vrednot ne živi, je brez vrednosti." Naši neutrudni ukazovalci zategovanja pasu in varčevanja pri tem, kar omogoča zaživeti vrednote – torej pri ljudeh, izobraževanju in zdravstvu, pri kulturi in prosveti, brez katerih pozitivnih vrednot tako ali tako ne moremo prepoznati in ponotranjiti – se temu danes morda še smejijo, vendar prihaja čas, ki se bo smejal njim v brk. Kot je rekel Sandi Češko v imenitnem pogovoru v slavnostni številki Vive: "Kupci ne bodo več gledali samo na ceno ali novost, pač pa na celovito podobo podjetja, in če ta ne bo ustrezala novim vrednotam, podjetja, ki jih bo skrbel zgolj dobiček, ne bodo imela več razloga za obstoj."

Majhen primer. Slovenski česen v Mercatorju stane 9,90 evra, uvoženi pa 0,90 evra za kilogram. Vse več nas je, ki še z očesom ne trenemo, ko se odločimo za nakup slovenskega česna. Ali znamenite ptujske čebule, imenovane lük, ki je tudi dražja od uvožene. Raje kupimo slovenski krompir in drugo domačo zelenjavo od cenejše uvožene. "Zabojčkarjev", kot si pravimo tisti, ki naročamo zabojčke z lokalno pridelano zelenjavo in sadjem, je vse več, k sreči pa je vsak dan več tudi ponudnikov. Ker se cenimo, bi se moral glasiti oglasni slogan za takšno nakupovanje, ne pa za kozmetično zavajanje, ki si s sladkimi besedami (za zdaj!) omogoča dobro prodajo. To, kar cenimo, cenimo zaradi vrednot, ki jih živimo, in verjamemo, da jih živijo tudi tisti, s katerimi se družimo, od njih kupujemo ter jih tako in drugače podpiramo. Vrednote so namreč gnojilo za naša semena dobrega, resnično vrednega življenja!

Toda tako kot v vsem na tem božjem svetu se tudi v tem, kar je za nas vredno, utegne skrivati past. Pri tem nimam v mislih samo norega potrošništva, ko si želimo notranjo praznino zapolniti z izdelki, ki obljubljajo srečo, priljubljenost in to, da se bomo cenili. Vztrajati pri svojih vrednotah, trdo in dogmatično, lahko človeka zabetonira v fanatika, ki ni odprt za nič drugega in drugačnega, ki vse ocenjuje skozi ozko zamrežene fanatične oči. Vegan zaničuje vegetarijanca, vegetarijanec pljuva po vsejedih. Nekadilec preluknja avtomobilsko gumo sosedu, ki mu z zgornjega balkona zakaja spalnico, in razmišlja, kaj vse mu bo še povzročil hudega, če to ne bo zaleglo. V imenu vrednote svetosti življenja so umorili že marsikatero žensko, ki si je drznila narediti splav, in zažgali bolnišnico, v kateri so opravljali abortuse. Da ne naštevam naprej, primerov v naši bližnji in daljni okolici je več kot dovolj.

Naj sklenem z osebno zgodbo. Pred časom sva bili z ugledno kolegico gostji na okrogli mizi o kapitalizmu in vrednotah. Na koncu je pompozno naznanila, da ni potrošnica, saj si le redko kupi kako novo oblačilo, saj dolga leta hodi naokrog v istih oblekah. Sama sem nemudoma priznala, da si z veseljem kupim kako živahno cunjico, ki me pokliče iz izložbe in pravi, da bi šla rada z menoj. Nizkocenovno blago, da ne bo nesporazuma. Pa je kolegica pribila: "Kar izgovarjaj se, Manca!" Na poti domov sva se pogovarjala z drugim udeležencem okrogle mize, akademskim kolegom, čigar modrost me vedno znova navdihuje. Tole me je vprašal: "Ali bi bila nesrečna, če bi v hiši izbruhnil požar in bi zgorele vse tvoje obleke?" Kar planilo je iz mene, še sekunde nisem premišljevala: "Kje neki! Čisto rada imam oblekice, kake posebne vrednosti pa jim ne prepisujem. Saj vendar nisem navezana na svoja oblačila!" Kolega je sklenil: "No, vidiš. Če bi ti pogorele obleke, se ne bi vznemirjala. Če pa bi obleke pogorele njej, ki se je hvalila s tem, kako dolgo jih nosi in kako redko si kupi kaj novega, bi bila zanjo to najbrž tragedija."

Zato velja tudi pri premišljevanju o vrednotah in vrednosti imeti v mislih zavedanje. Zavedanje, ki nam omogoča sprejemanje minljivosti, zatorej tudi nenavezanosti, in ki nas vsak dan znova spomni na najpomembnejše, kar smo nekoč davno že vedeli in kar sufijska modrost opiše z naslednjimi besedami: "Zares tvoje je samo tisto, česar ne moreš izgubiti v brodolomu."



Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

vrednote

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.