Ribe, soja in sredstva za hujšanje

  • NN
  • nedelja, 13. junij 2010
(Foto: Shutterstock)

Verjetno ni treba poudarjati, kako pomembna je prehrana, zlasti za zdravje srca in ožilja. Prav vsi, najbolj pa srčni bolniki bi morali pojesti več svežega sadja in zelenjave.

Pretirana raba maščob (ocvrte jedi in jedi, izdatno zabeljene z oljem) škodi vsemu organizmu, ne le srcu. Pomembno je omejiti vnos soli, saj zvišuje krvni tlak. Izogibajte se torej slanim jedem in dodatnemu soljenju že pripravljenih jedi. Tudi alkohol slabo vpliva na organizem, saj zvišuje krvni tlak. Pretirano uživanje alkohola ne vodi le k ogroženosti srca in žilja, temveč tudi k alkoholizmu.

Dietni dodatki in sredstva za hujšanje
Ko gre za preparat za hujšanje, strokovnjaki opozarjajo, da jih morajo ljudje z boleznimi srca jemati previdno in pod zdravniškim nadzorom. Čeprav takšna zdravila lahko pomagajo ljudem, ki so predebeli, niso namenjena tistim, ki si želijo shujšati samo pet ali deset kilogramov. Zdravljenje s preparati za potlačitev lakote je primerno le za bolnike, pri katerih zaradi debelosti ne obstaja medicinsko tveganje. Toda vedno se je treba posvetovati z zdravnikom.

Ribe
Ribe kot nadomestek za meso klavnih živali je priporočljivo jesti vsaj dvakrat na teden. Plava riba (skuša, sardine), mastne vrste belih rib (jezerska postrv, krap, jegulja), tuna in losos vsebujejo več omega 3 maščobnih kislin. Ribje meso je kakovosten nadomestek za druge vrste mesa, ker vsebuje plemenite beljakovine in malo nasičenih maščobnih kislin.

Sojine beljakovine za vaše srce
Klinične študije na ljudeh, podprte z laboratorijskimi raziskavami na živalih, so potrdile vrednost beljakovin iz soje; le-te vsebujejo bioaktivne sestavine, ki pomagajo zmanjševati tveganje za nastanek srčno-žilnih bolezni. Vsakodnevno uživanje sojinih beljakovin je zdrav način zniževanje LDL-holesterola.

Kaj so omega 3 maščobne kisline?
Omega 3 maščobne kisline dokazano zavirajo razvoj bolezni srca in ožilja. Pri zdravih ljudeh varujejo pred aterosklerozo, pri bolnikih pa preprečujejo trombozo in imajo celo antiaritmične učinke.
Omega 3 so večkrat nenasičene maščobne kisline; linolenska in eikozapentanoična kislina (EPA) morata biti v telesu v ravnotežju z omega 6 maščobnimi kislinami (npr. linolna), ki so tudi večkrat nenasičene, vsebujejo pa jih rastlinska olja in v majhnih količinah tudi perutnina.

Srce na "hladnem"
Ljudje s koronarnimi srčnimi boleznimi pogosto doživijo napad angine pektoris, če so v zimskem mrazu na prostem. Nekatere študije pravijo, da hladno zimsko vreme lahko poveča tveganje za nastanek težav. Enako velja za veter, sneg in dež, ki ohlajajo telo. Znaki podhlajenosti so dezorientacija, mentalna zmedenost, počasnejše odzivanje, tresavica in zaspanost. Da boste lažje ohranjali toploto, oblecite več plasti tankih oblačil; plasti zraka med oblačili bodo poskrbele za toplotno izolacijo. Nosite šal in pokrivalo. Pred odhodom in med bivanjem na prostem ne pijte alkoholnih pijač.

Kofein
Kofein ima veliko učinkov: spodbuja osrednji živčni sistem, sprošča proste maščobne kisline iz adipoznih tkiv in deluje diuretično. Kofein vsebujejo pijače, kot so kava, čaj in gazirane osvežilne pijače, ter čokolada. Še vedno raziskujejo, ali večje količine kofeina povzročajo povečanje tveganja za nastanek koronarnih srčnih bolezni. Izidi številnih tovrstnih študij si nasprotujejo, morda zaradi metodoloških težav ali drugih dietnih dejavnikov. Kakorkoli, ni dokazov, da bi bilo zmerno uživanje kave škodljivo.


Vesna Kaloh

Vesna Kaloh dr. dent. spec. čeljustne in zobne ortopedije

Postavi vprašanje

Roman Paškulin

dr. Roman Paškulin dr. med. terapevt medicinske hipnoze


Postavi vprašanje

Bogdan Ambrožič

dr. Bogdan Ambrožič dr. med. spec. ortopedije

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki