Atkinsonova dieta

(Foto: Diana Anđelić)

Izgublja svojo priljubljenost

Šunka in jajca vsak dan, kilogrami pa letijo dol – zdi se prelepo, da bi bilo resnično. Milijoni Evropejcev so poskusili Atkinsonovo dieto, pričanja o dramatični izgubi kilogramov pa so polnila stolpce številnih časopisov. Kljub temu so nenehna opozorila o neuravnoteženosti te diete, še v večji meri pa odsotnost dolgoročnih rezultatov naredili svoje – Atkinsonova dieta izgublja svojo priljubljenost.

Kljub splošno znanim načelom pravilne prehrane Atkinsonov prehranski režim dovoljuje neomejeno uživanje živil, bogatih z beljakovinami in nasičenimi maščobami. Na drugi strani je uživanje ogljikovih hidratov, tako enostavnih kot sestavljenih, strogo omejeno. Dieta tudi omejuje uživanje zelenjave, zlasti sadja, ki vsebuje velike količine škroba in sladkorja. Toda ljudem, ki sledijo takšnemu prehranskemu režimu, kljub vsemu uspeva izgubiti kilograme.

Kako je to možno?

Na začetku se izgublja samo voda. Ker je prehrana revna z ogljikovimi hidrati, organizem svoje potrebe zadovoljuje z uporabo zaloge ogljikovih hidratov glikogena. Glikogen se v telesu veže na vodo, ko pa se glikogen izkoristi, se voda izloči. Ali povedano z drugimi besedami, začetna dramatična izguba kilogramov je večinoma rezultat izgube vode in ne maščobe.

Sledi izguba teka

Ko so zaloge glikogena porabljene, organizem začne kot vir energije uporabljati maščobe in beljakovine. Ker se maščobe porabljajo v odsotnosti ogljikovih hidratov, prihaja do ustvarjanja ketona, ki se v normalnih razmerah izloča z vodo. Ko je raven ketona v telesu prevelika, pride do njegovega kopičenja v krvi in organizem preide v stanje ketoacidoze. To stanje ima lahko za posledico zadah iz ust, ki spominja na vonj po acetonu, in splošno slabost. Toda na drugi strani lahko ketoni prispevajo k oslabitvi téka, zato ljudje, čeprav so jim dovoljene neomejene količine izbranih vrst živil, pojedo vse manj hrane, saj izgubljajo občutek lakote.

Čez čas je vse težje slediti

Atkinsova dieta se ne sklada s priporočili o pravilni prehrani in dovoljuje samo uživanje živil, revnih z ogljikovimi hidrati. Čeprav bi pomanjkanje izbire živil lahko bil eden od glavnih razlogov, zakaj ljudje jedo manj, je še vedno eden od glavnih razlogov, zakaj ljudje ne vzdržijo dolgo pri tem prehranskem režimu. Izbira dovoljenih živil ljudi začne dolgočasiti, zato priporočilom dr. Atkinsa vse težje sledijo.
Nedavno se je pokazalo, da ljudje, ki upoštevajo režim Atkinsonove prehrane, v primerjavi z ljudmi na pravilno načrtovani redukcijski dieti v prvih šestih mesecih hitreje izgubljajo telesno težo, po dvanajstih mesecih pri teh različnih prehranskih režimih ni več razlike v doseženih rezultatih.

Nezdrava izbira

Veliko je razlogov, zakaj večina strokovnjakov za prehrano Atkinsovega režima prehranjevanja ne morejo ali ne želijo podpreti. Za začetek omenjajo prehrano, bogato z maščobami, zlasti z nasičenimi, zaradi česar ni mogoče z gotovostjo trditi, da takšna dieta ne bo pustila posledic na zdravju srčno-žilnega sistema. Poleg tega prehrana, bogata z beljakovinami, obremenjuje ledvice in ogroža njihovo pravilno delovanje.
Povrhu je takšna prehrana neuravnotežena izključevanje ogljikovih hidratov, zlasti žitaric, sadja in zelenjave, organizem prikrajša za nujna hranila, vitamine, minerale, prehranska vlakna, flavonoide in druge snovi, ki dokazano koristno vplivajo na zdravje. Teh živil bi moralo biti v prehrani čimveč in ne čimmanj.

Javnost gre naprej

Čeprav je bila sprva privlačna, je Atkinsova dieta Evropejce hitro začela dolgočasiti. Poleg odsotnosti dolgoročnih rezultatov ni dovolj znanstvenih dokazov, ki bi potrdili varnost takšnega prehranskega režima. Javnost gre naprej, prodaja knjig o Atkinsovi dieti in tudi izdelkov, ki dieto spremljajo, pa je upadla. Vprašanje je, kateri novi prehranski fenomen jo bo nadomestil ...

Marjan Berginc

Marjan Berginc dr. med. spec. družinske medicine

Nevio Medved

Nevio Medved dr. med. plastične, rekonstrukcijske in estetske kirurgije

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki