Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

Gorsko kolo

Citiraj
Rad bi si kupil gorsko kolo in počasi začel nabirati kondicijo... Sem pa popolni začetnik in ne vem na kaj moram paziti pri nakupu gorskega kolesa, katere znamke so najboljše... Mi lahko svetujete?
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Najprej moraš vedeti, kaj bi rad vozil. Bolj gor, bolj dol, po gozdnih poteh, ali več po cestah in kolovozih?
Te recimo zanima, tudi hitrejša vožnja navzdol po grobem terenu, skoki in/ali obiskovanje bike parkov in podobno ?
To si moraš najprej odgovoriti.
Drugo na kar si moraš odgovoriti je proračun.

Dodatni odgovori sledijo v naslednjih postih.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Torej, da nadaljujem: Če te zanima vožnja samo po lepih kolovozih, makadamih in cestah, potem ne kupuj gorsko, ampak treking kolo.

Če pa se zanimaš tudi za malo bolj grob teren, vendar veliko gor in dol, potem je odvisno, koliko si nagnjen k adrenalinu. Če boš vozil večinoma po lepih, gladkih potkah in lažjih spustih, brez kakih ovir, potem vzemi XC kolo.

XC kolesa imajo hod vilic nekje do 10 cm, zadaj pa so večinoma brez vzmetenja (trdak po domače oziroma hardtail po angleško). So lahka, geometrijo imajo namenjeni kar se da hitri vožnji navzgor po ne pregrobem terenu. Dol grede si glede hitrosti precej omejen, saj te pogosto preruka. Vendar pozor: Z dobro tehniko boš lahko speljal marsikaj, kar nekdo, ki je nima, ne bo. Če se misliš izogibati hitrosti, potem zna biti iskanje linije celo bolj zanimivo kot s kakšnim polnovzmetencem.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Če te zanimajo bolj grobe poti, malo težji spusti in ne prevelike hitrosti so zate primerna All Mountain (AM) kolesa. Hoda je od 120-160 cm, geometrija je primerna tako za vzpone kot za spuste. So nekoliko močnejša od XC koles in prenesejo manjše skoke (do pol metra v globino na ravno). Tudi pri vožnji navzgor ali po ravnem lahko imajo prednost pred XC kolesi, ker sta dandanes geometrija in vzmetenje že tako dodelana, da kolesa skoraj nič ne nihajo.
Pri tej kategoriji moraš vedeti, da so koti vilice in sedežne opore zelo pomembni, saj je kot vilice bolj položen in to se zelo pozna na strmih spustih (npr. z XC kolesom boš pri dovolj veliki strmini že frčal čez balanco, medtem ko boš pri AM kolesu še vedno vozil). Zaradi večjega hoda in vzmetenja spredaj in zadaj (full suspension po angleško, fully po domače) je kolo na grobem terenu bolj vodljivo.
Nekaj mojih kolesarskih kolegov starejše generacije jih kupuje tudi zaradi manjše obremenitve hrbtenice in kolen na terenu, čeprav ne vozijo zelo ekstremno težke spuste.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Če te zanimajo ekstremno težki spusti, skoki z višine več metrov, obiskovanje bike parkov, ozki, tehnični zavoji, hitrost pa ni prva prioriteta, potem so za to namenjena free-ride kolesa. Ta kolesa so precej težja od AM koles (nad 16 kg), z njimi se je vsaj v načelu še možno povzpeti na hrib, a so namenjena prvenstveno vožnji navzdol in temu primerno robustna. Geometrija je bolj namenjena okretnosti kot vodljivosti pri veliki hitrosti. Se jih pa da tudi uporabiti tudi za hitro vožnjo navzol, a boš zaradi geometrije nekoliko počasnejši.
Vzmetenje je večinoma vzmet-olje, redkeje zrak-olje.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Če pa bi rad letel navzdol kot sneta skira in ti za drugo ni mar, potem ni druge kot kolesa za spust. Kolesa odlikujejo ekstremno dolgi hodi (20 cm in celo več), zelo položen kot sprednje vilice, posebej ojačane vilice (z dvema mostičkoma), velika togost in robustnost okvirja, ki je temu primerno težek (pod 18 kg praktično ne prideš, celo če vzameš vrhunski okvir). Za vožnjo v hrib so praktično neuporabna, saj sediš preveč nazaj in celo če teža ne bi bil problem zaradi dobre kondicije, te enostavno prevrne nazaj. Tudi trenje zaradi gum je zelo veliko.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Toliko o izbiri koles. Ne glede na vrsto kolesa, ki jo boš izbral, pa je vrstni red pomembnosti sledeč:
Najprej okvir. Če je ta zanič ali če ti ne ustreza, ti še tako dobra oprema ne pomaga. In hkrati je to edini del, kjer se ti menjava posameznega dela enostavno ne izplača in boš v primeru napačnega nakupa raje zamenjal celo kolo.
Potem vzmetenje: Ne boš verjel, ampak ko sem na svojem kolesu zamenjal vilice za boljše, sem dobil občutek, da sedim na noro dobrem kolesu. Boljše je izbrati trdaka z dobrimi vilicami kot fullya z zanič vzmetenjem. Izogibaj se kolesom z vilicami najnižjega cenovnega razreda (isto velja za zadnje vzmetenje).
Še posebej, če boš kupoval fullya pazi, da bo delovanje zadnjega vzmetenje dobro, ker je delovanje pogosto odvisno od izvedbe okvirja.
Zavore: Če se boš fural po malo bolj zahtevnih terenih, ti izredno priporočam hidravlične disk zavore, saj je pri kolikor toliko solidnih zavorah doziranje zavorne sile (modulacija) veliko natančnejša kot pri V-zavorah (zavore z gumico na feltno). Ni toliko problem v moči V-zavor, ki so popolnoma dovolj močne, da ob primernem stisku veselo poletiš čez balanco, kot je vsaj po mojih opažanjih precej slabša in manj natančna modulacija. So pa disk zavore nekoliko težje in če ti je spust bolj nadloga kot ne, jih ne rabiš.
Feltne in pesta: Hitreje kot misliš voziti, bolj sta ti dve komponenti pomembni, če nočeš imeti kolesa stalno na servisu.
Menjalnik: Pri menjalniku so najpomembnejše prestavne ročice, saj le te določajo natančnost prestavljanja. Kvaliteta prestavljanja se pri Shimanu dviguje precej hitro nekje do razreda Deore (shajati se da z manj, a nikakor ne z najbolj entry level modeli), potem pa pridobivaš predvsem na teži (bolje rečeno, tvoje kolo izgublja na teži). Ne nasedaj foram, ko je zadnji menjalnik full visokega razreda (npr. XT), vse ostalo pa je razreda deore. To je v bistvu kolo razreda deore (in to ni slabo kolo, da se razume, sam imam tako konfiguracijo že več let in ji nič ne manjka).
Opore, balance, sedeži: So cenejši deli, slabši ti prinesejo predvsem večjo težo. Če boš vzel karbonske dele zelo pazi na krhkost, nekako ne bilo dobro, če bi se ti npr balanca razletela.
Če imaš dovolj visok proračun in te zanimajo turice, kjer se spusti in vzponi pogosto menjavajo, razmisli o nakupu teleskopske sedežne opore. Zelo pomembno je tudi dobro sedalo, razen, če si bolj mazohistične narave in uživaš v mukah. Pri sedežu moraš vedeti, da mora pasat na tvojo rit kot ata na mamo, sicer bodo turce precej neprijetne.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Ne pozabi tudi na dodatno opremo. Čelada je obvezna. Zelo pomembno je, da izbereš čelado primerno svojemu namenu. Za lažje turce je primerna katera koli čelada brez nagobčnika. Če so turce nekoliko težje, a hitrost ni zelo velika, ti zelo priporočam čelado Casco Viper MX ali MET parachute, ki imata snemljiv nagobčnik - gor voziš brez, dol pa z nagobčnikom (čeprav kot vem obstaja še ena čelada s podobno funkcijo, tko da malo preveri zadnje informacije).
Za bolj zahtevne in hitre vožnje in obiskovanje bike parkov potrebuješ čelado, ki pokriva cel obraz in je dovolj trdna.
Že pri malo bolj zahtevni vožnji razmisli tudi o ščitnikih kolen in komolcev, za FR in downhil pa obvezno tudi o zaščiti hrbta in vratu - obstaja neck brace (ovratnica), ki ob morebitnem padcu preprečuje poškodbe vratnih vretenc in zmanjšuje možnost invalidnosti (paraplegije in tetraplegije). Ne glede na zaščitno opremo pa vedi, da je najboljša zaščita lastna pamet in kontrolirano tveganje. Vozi, kot da nimaš zaščite.
Spregovoril bi še o pedalih in čevljih: Če voziš XC ali deloma AM, potem razmisli o pedalih, kjer vpneš čevelj (clipless, pogosto tudi SPD, čeprav SPD je bolj blagovna znamka Shimana). Prednost pri vožnji navzgor je očitna, za navzdol pa se vsaj jaz ne počutim preveč dobro vpet. Vpenjanja in izpenjanja se naučiš hitro in sam sem v treh letih doživel samo en padec zaradi tega, pa še ob tem sem pravzaprav delal prometni prekršek in telefoniral z mobitelom v roki. Večinoma se boš pravočasno izpel, problem so edino zelo drseči blatni, poledeneli ali z zelo trdim in poledenelim snegom pokriti odseki (ravno danes sem naredil raznožko, ko mi je na eni korenini odneslo prednje kolo).
Če boš vozil bolj navzdol, pa si kupi t.i. flat pedala. To niso ravno običajna pedala, pač pa imajo posebne "žebljičke", ki se zarijejo v gumo čevlja in skupaj s primernim čevljem (5.10 je dobra znamka) zelo dobro fiksirajo nogo. Tudi s temi čevlji lahko kar nekaj več vrtiš (vlečeš vodoravno nazaj in potiskaš vodoravno naprej). Prijatelj, ki jih ima, prej pa je imel SPD je pravi, da za gor ne izgubiš toliko, kot pridobiš navzdol. Sam pa vozim SPD s košarico, tako da lahko dol grede vozim izpet (samo dol vozim počasi in delam srednje zahtevne spuste).
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Ne pozabi tudi na ustrezna oblačila. Zelo priporočljiv je kolesarski nahrbtnik (tudi dober manjši planinski bo OK, če ga že imaš) in zelo ti priporočam meh za vodo (zelo dobrega imaš od Deuterja, saj drži 3 litre, kar je na daljši turcah pravzaprav zelo malo).
Če misliš malo bolj resno trenirati boš potreboval še pulzmeter.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Sedaj, zelo pomembna stvar je seveda proračun. Tukaj moraš poleg cene kolesa upoštevati še vse dodatne stroške (vsaj čelado in nekaj, da boš prenašal dragoceno tekočino).
Kar se koles tiče, če boš vozil običajne gorsko kolesarske ture (to je, da narediš en lep izlet s kolesom po naši čudoviti Sloveniji, pri tem pa se boš izogibal cestam kar se da), potem lahko solidnega trdaka dobiš nekje od 600, če pa proračun prenese, pa raje okoli 1000 EUR (predvsem zaradi vilice). Za resno, redno rekreacijo nekje pod deore opremo ne hodi. Izogibaj se nakupom v nakupovalnih središčih in raje obišči specializirane kolesarske trgovine, saj imajo bolj uravnotežena kolesa (oprema je približno enake kvalitete), pa tudi večinoma znajo kar dobro svetovati. Kolo obvezno pomeri in se vsedi nanj, predno ga kupiš. Pazi na to, da ne kupiš prevelik okvir (premajhnega tudi ne), ker boš lahko imel krepke bolečine v hrbtu med vožnjo.
Če misliš kupovati AM fullya, bo primerna cena za solidno kolo nekje od 1700 EUR dalje, pod to mejo raje kupi dobrega trdaka.
Seveda lahko poizkusiš tudi z rabljenim kolesom in če dobiš dobro ohranjeno kolo, boš prišel ceneje skozi, a boš moral zelo dobro paziti na stanje kolesa (še posebej preglej okvir, da ni kje počen, pa da ni lufta v ležajih ali pestih, obrabljenost zobnikov, itd. - priporočam ti, da se pomeniš s kakim serviserjem, da ti malo oceni stanje kolesa).
Če pa hočeš kaj posebnega, potem gre cena hitro gor. Če te zanima hitra vožjna navzgor, potem razmisli o karbonskem okvirju, kjer pa se cena lahko hitro povzpne do 8000 EUR (maš pa potem 7 kil težkega gorca, ki leti kot sneta skira).
Če mi boš povedal, kaj bi rad vozil, ti bom dal tudi bolj natančno priporočilo - ampak za izlete bi svetoval ob večjem proračunu AM kolo, ob malo manjšem pa solidno XC kolo z dobro vilico za okoli 600-1000 EUR. S tem kolesom boš dolgo časa zadovoljen, s slabim pa boš vse skupaj menjal čez eno leto. Cenejše kolo pa se zna kaj hitro razleteti pod tabo (ne dobesedno, ampak komponente se bodo hitro izrabile).
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Na koncu, pa ne najmanj pomembno, ampak nekaj, kar nam bo omogočilo, da bomo to počeli brez strahu, da nas bo zakonodaja preganjala: Ko boš vozil po poteh, se drži določenih etičnih pravil. Kot veš, v gozdu nismo sami in dirkanje na obljudenih poteh ne bo ravno prijazno dejanje. Če pa misliš dirkati, izberi take poti, kjer imaš dovolj dober pregled, da lahko zmanjšaš hitrost, če pride kak pešec (na žalost naša neumna zakonodaja praktično ne omogoča, da bi si ljudje postavili označene zaprte proge, ki bi bile najbolj primerne za tovrstno dejavnost, saj bi tudi spustaši lahko v miru trenirali, ne da bi se jim bilo treba bati pešcev - in obratno, pešci bi dobro vedeli, kje morajo paziti na spustaša, ne da nekdo kot raketa pade mimo njih). Več o gorsko kolesarski etiki si poglej na tej, legendarni strani, kjer boš našel veliko gorsko kolesarskih tur (pazi, niso ravno za začetnike):
http://www.mtbture.com/razno_celotna.php

Sicer pa ti zelo priporočam, da se včlaniš v Gorsko kolesarsko tablo: http://tabla.mtb.si
ali pa da si ogledaš strani:
http://www.kgkvolja.si/ - klub gorskih kolesarjev
http://ktk.pzs.si/ - komisija za turno kolesarstvo
Obe strani sta specializirani za vožnjo gorsko kolesarskih tur po slovenskih in tujih hribčkih
Splošen forum o kolesarstvu, kjer znaš najti precej zanimivega pa je tukaj:
http://www.bicikel.com

In še nekaj več o opremi (v angleščini)
http://www.mtbr.com

Če te zanima še kaj več, bom z veseljem odgovoril. Upam, da čimprej kupiš kolo in da se dobimo nekje v naravi.
Na vrh Sledi ZS Objavi