Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Medicinski testi telesne kondicijske pripravljenosti

Citiraj
Škoda ker ne obstaja skupina "Športna medicina" ali kaj podobnega, ker bi vprašanje spadalo bolj v takšno skupino. Kakorkoli.

Imam vprašanje, ki ni vezano na nobeno bolezen pač pa predvsem na fizično stanje telesa.
Zanima me namreč, kje mi lahko opravijo meritev (psiho)fizične pripravljenosti oz kondicije, kjer izmerijo laktozni prag (če se sploh tako imenuje), maksimalni srčni utrip (ki je zato ekzaktnejši kot izračunani) in podobno?

Če kdo ve kje to opravljajo me zanima tudi okvirna cena takšnega testa in trajanje. Rad bi se dal testirati predvsem z razlogom izboljšanja stanja.

Najlepša hvala, R.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Če ne rabiš res velike natančnosti, potem lahko narediš test tudi sam. Potrebuješ pa pulzmeter (in pri laktatnem pragu še štoparico)
Maximalni utrip: Na kolesu se dobro ogreješ (20 min minimalno). Nato izbereš strm klanec in počasi stopnjuješ tempo do mišične odpovedi.

Laktatni prag: Conconijev test. Potrebuješ štoparico in pulzmeter
Najbolje je da delaš na krožni progi, da izničiš učinke vetra.
Spet se ogreješ. Nato začneš počasi, tako da voziš na kakih 120 utripov na minuto. Na 2 kroga (oziroma cca 2 minuti) počasi povečaš tempo za 5 utripov in izmeriš čas. To ponavljaš, dokler kljub višjemu pulzu ne izboljšuješ čas.
Nato vse čase in dolžino pretvoriš v hitrost in narišeš graf hitrosti v odvisnosti od pulza. Videl boš, da sprva hitrost narašča linearno, na neki točki pa se prelomi in narašča čedalje počasneje. Tam je laktatni prag.

2. Varianta, zelo približna: Je pulz, s katerim lahko voziš eno uro brez mišične odpovedi.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Še nekaj, meritve MSU ne izvajaj prepogosto, ker je izredno obremenjujoča za srce. Če ima kdo kakršen koli sum, da ima težave s srcem naj nobene od obeh meritev NE IZVAJA. In seveda, ne pozabi na cool down. Še nekaj, za obe meritvi moraš biti spočit in jih nikakor ne moreš izvajati na isti dan.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Še nekaj, meritve MSU ne izvajaj prepogosto, ker je izredno obremenjujoča za srce. Če ima kdo kakršen koli sum, da ima težave s srcem naj nobene od obeh meritev NE IZVAJA. In seveda, ne pozabi na cool down. Še nekaj, za obe meritvi moraš biti spočit in jih nikakor ne moreš izvajati na isti dan.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Kot tekmovalcu v teku 400m z ovirami so mi pogosto opravljali meritve laktata in maksimalnega pulza. Enkrat celo na sami tekmi( takoj po teku ti vzamejo kri iz ušesa, in nato na določen časovni intervala že spet, da vidijo koliko pade). Take meritve pa opravljajo tudi na Fakulteti za šport (dr. Milič) ne vem pa koliko stane in kdo vse lahko pride zraven...
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Iztok, hvala za odgovor, to je tema, ki tudi mene zanima. Koliko pa so ti testi natančnejši od grobih metod, ki sem jih upam da pravilno povzel? Predvsem me zanima s stališča rekreativca, ki nima tekmovalnih ambicij, je pa malo radoveden.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
No saj to tudi mene zanima, ker sem si pred kratkim kupil luštno Garminovo napravico za kolo (Edge 500) in sem videl, da sem v nek standardni klanec (20 minut luštnega vzpona) vozil večino časa na 170+ pulza, kljub temu da imam izračunani maksimalni utrip 182bpm. Čez laktatni prag sem očitno bil, ker sem moral vmes dvakrat za par trenutkov ustaviti poganjanje, vendar tako kratek čas, da s kolesa nisem sestopil ali se popolnoma ustavil.

Maksimalni izmerjeni pulz mi je naprava pokazala 180 v vožnji tja gor. Če sem potiskal s tem utripom še naprej, mi ni več naraščal.

Sedaj vozim nekoliko pametneje in vozim običajno s povprečnim pulzom 150-160bpm.

Sicer si pa ne predstavljam vožnje z utripom 120, ker mislim, da s takšnim utripom sploh ne morem peljat, razen če je proga ves čas popolnoma položna, kar pa bom najbrž težko našel v mojih koncih. Jutranji pulz mirovanja sem si izmeril 47, kar je najbrž relativno nizko.

Kakšna dolžina "kronometra" pa je priporočljiva za meritev laktatnega pragu? Če je prekratka je napaka izmerjenega časa lahko večja, če je predolga pa je najbrž prezahtevna za meritev ali kako?
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Tistih 170+ ki jih omenjam je bilo večinoma 178... Sem morda zapisal zavajajoče.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
47 je pokazatelj, da si v dobri kondiciji.
Kar se kronometra oz. Conconijevega testa tiče, moraš izbrati kar se da ravno progo ob čimmanj vetra (zato delaš kroge, da se učinek vetra izniči). Niti ni važno, ali boš točno meril dolžino, moraš pa točno izmeriti hitrost in pulz. Dolžina naj bo taka, da si nekje minuto do dve na danem pulzu (zato da izničiš nihanja v utripu, da se srce prilagodi, itd.). Razen, če te zanima, pri kateri hitrosti na ravnem dosežeš LP.Zadevo lahko izvajaš tudi na sobnem kolesu v kakem fitnes centru (ista tehnika), samo glej, da boš vse skupaj delal pri konstantni obremenitvi.
Kar se tiče max pulza je tako, da povečuješ obremenitev precej hitreje, na 30 sekund. Je pa 180 nekje zelo blizu tvojega maxa (če je to max, kar ti je pulzmeter pokazal, sicer pa vzami max, ki si ga na tej vožnji dosegel). BTW, formula, ki jo navajaš, je zelo približno. Moj max bi 3 leta nazaj moral biti 179, pa sem na enem res strmem klancu dosegel 189 (mislim, da je to zelo zelo blizu maxa).
Po Karvonenu je 90% maxa na 170, 160 je na 83%, 150 pa 76% (vzel sem max 182). To so že kar visoke vrednosti, ki kažejo, da imaš laktatni prag kar visoko.
Formula je %MSU = (SU-SUvM)/(MSU-SUvM), pri čemer je MSU max srčni utrip, SUvM pa utrip v mirovanju.
Na vrh Sledi ZS Objavi
Citiraj
Najbolj natančne in obširne meritve boš dobil v fiziološkem laboratoriju na Fakulteti za šport. Tam stalno potrebujejo kandidate za merjenje v raznih študijah.
Na vrh Sledi ZS Objavi