Otroci se zgledujejo po starših

  • sreda, 14. marec 2007
asist. mag. Danica Rotar Pavlič, dr. med.
asist. mag. Danica Rotar Pavlič, dr. med. (Foto: Osebni arhiv)

Zvišani krvni tlak

Preprečevanje bolezni srca in žil je najuspešnejše "zdravljenje". Osnovna pravila pozna večina ljudi: jesti je treba zdravo hrano, opustiti kajenje, piti malo ali nič alkohola, se redno gibati in poskrbeti za normalno telesno težo. Čeprav se to zdi preprosto, sodobni trendi kažejo, da še zdaleč ni tako. Asist. mag. Danica Rotar Pavlič, dr. med., predsednica Društva za zdravje srca in ožilja Slovenije pravi, da je treba začeti že s primerno vzgojo otrok v šolah in srednjih šolah.

"Konec oktobra je naše društvo skupaj z Zavodom za zdravstveno varstvo priredilo okroglo mizo z naslovom Zdravo je cool, ki je bila namenjena predvsem mladostnikom in pedagoškim delavcem. Želeli smo, da bi se mladi zavedali, kako pomembno je zdravo prehranjevanje, in jih obenem seznaniti s problemom debelosti. Ugotovili smo, da se naši otroci še največ gibljejo, kadar so v šoli. Med konci tedna in počitnicami se gibljejo veliko manj," je povedala dr. Rotar Pavličeva. Otroci nezavedno oponašajo življenjski slog, kakršnega vidijo pri starših. Resnici na ljubo se odrasli gibljejo še veliko manj kot otroci.

Otroci so ogledalo odraslim

Otroci se bodo zgledovali po tem, kar vidijo doma. Zato ni čudno, če pravijo, da odrasli govorijo eno, delajo pa drugo, potem pa od otrok pričakujejo, da bodo drugačni. Po oceni ima čezmerno telesno težo šestdeset odstotkov odraslih in deset odstotkov otrok. Že samo ta podatek potrjuje, da so očitki otrok upravičeni. Obenem smo, kar zadeva preveliko telesno težo, že zelo blizu Američanom. Od njih nas razlikuje samo to, da nimamo toliko izjemno debelih ljudi, takšnih, ki tehtajo 150 kilogramov in več. Imamo tudi manj debelih otrok, čeprav njihovo število narašča.

"Marsikdo bi moral premisliti, kako je s časom in novo ponudbo na policah trgovin spremenil svoje prehranjevalne navade. Na primer, ali je enakovredno, če smo namesto skodelice domačega kislega mleka začeli uživati jogurte, ki so jim dodani sladkorji. Naši otroci si najbolj želijo sladke stvari, sladke pijače in hrano, takoj za njimi pa so slane jedi, po katerih tudi radi posegajo. V Sloveniji še vedno zaužijemo preveč maščob, čeprav se je poraba živalskih maščob že zmanjšala," pravi dr. Rotar Pavličeva.

Poleg tega, da je 60 odstotkov odraslih državljanov predebelih, se od 60 do 70 odstotkov ljudi ne giblje dovolj, oboje pa celo narašča, kar je zastrašujoče. Poleg tega je vse več ljudi z metabolnim sindromom in sladkorno boleznijo tipa II. Pomembna je tudi trebušna debelost (obseg pasu), o kateri slovenski državljani vedo premalo. Ta je namreč še posebno nevarna in ne pomeni zgolj tega, da ima nekdo toliko in toliko kilogramov preveč; takšna debelost je povezana s številnimi srčnimi in žilnimi boleznimi.

Kaj je torej treba storiti?

Pri preprečevanju nastanka visokega krvnega tlaka in posledično srčno-žilnih bolezni moramo upoštevati predvsem štiri osnovna pravila: skrbeti moramo za ustrezno telesno težo, za zadostno količino gibanja, kjer naj bo poudarek predvsem na aerobnih vajah, ter za zdravo hrano in zmernost pri pitju alkoholnih pijač.

Dr. Rotar Pavličeva pravi, da bi bila odločitev za staro slovensko kuhinjo brez živalskih maščob že precej dobra rešitev. Pomembna je zelenjava z veliko vlakninami. Pomembna je tudi količina, ki si jo naložimo na krožnik. Kupljena živila je treba skrbno pregledati. Na primer kosmiče za zajtrk, za katere navadno pravimo, da so zdravi. Pogosto vsebujejo veliko sladkorja in to je vse prej kot zdravo. Kosmiče si lahko človek pripravi doma, saj sestavine (tiste, ki so vam všeč), vsakdo najbolje pozna. Že kos črnega kruha z nizkokaloričnim namazom, denimo nemastno skuto, bi bil veliko boljši in tudi cenejši zajtrk. Zdaj je kar 40 odstotkov otrok brez zajtrka, kar je zelo velik delež. Eno od glavnih priporočil zdrave prehrane pravi, da je treba imeti pet obrokov, kar tudi drži. Pet manjših obrokov je povsem dovolj, poleg tega prepreči, da bi se enkrat − to se največkrat dogaja zvečer − najedli preveč.«

Spremembe na dolgi rok

"Pazljivi moramo biti tudi pri aditivih, dodatkih nekaterim živilom. Če nimamo raziskav, kako na telo vpliva koktajl takih aditivov, to še ne pomeni, da niso škodljivi. V prihodnosti se lahko vmešajo v delovanje imunskega sistema, lahko se bodo začela pojavljati alergijska obolenja, to bomo šele videli. Preprosta hrana je primernejša. Omejiti je treba uživanje sladkih pijač, a tudi alkohola, seveda.

Dr. Rotar Pavličeva ima v svoji ambulanti družinske medicine kar nekaj bolnikov, ki se odločajo za vse te spremembe. Po njenih izkušnjah se je sprememb treba lotiti postopoma, morda najprej odvajanja kajenja ali zmanjševanja telesne teže. Ljudje so dojemljivi, zlasti ko je njihovo zdravje že načeto. Veliko tudi preberejo. V vseh revijah, ki so pri nas na voljo, najprej preberejo vse, kar je napisanega v zvezi z zdravjem. Zato jih niti ni težko pregovoriti, da se odločijo za spremembo na bolje. Zlasti pomembno je, da zdravnik bolnika, ki se je odločil, da bo spremenil življenje in s tem tudi začne, pohvali. "Nikoli se ne bi smeli zgražati. Ljudje, ki so zelo debeli, imajo navadno tudi slabo samopodobo. Lahko so že shujšali, toda ker jim nič v življenju ni šlo od rok, so se spet zredili. Hrana jim je spodbuda, tolažba. Takemu človeku res ni treba pridigati," pravi dr. Rotar Pavličeva.

Andrej Repež

asis. dr. Andrej Repež dr. med. spec. plastične, rekonstruktivne in estetske kirurgije

Katja Arko Kampuš

Katja Arko Kampuš dr.dent.med. spec. ortodont

Postavi vprašanje

Jurica Ferenčina

Jurica Ferenčina dr. med. spec. družinske medicine

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki